1000 تومان؛ حداکثر عوارض دریافتی از معابر خاص
محسن پورسیدآقایی، ، معاون شهردار تهران با تکذیب پیشنهاد رقم «حداقل 3 هزار تومان» برای عبور از تونلها، اظهار کرد: در پیشنویس لایحه پیشنهادی، رقم ۴۰۰ تومان برای تونل رسالت و ۸۰۰ تومان برای تونلهای نیایش، توحید، شهدای غزه و طبقه دوم بزرگراه صدر پیشنهاد شده است که در صورت نداشتن معاینه فنی برتر (و داشتن معاینه فنی عادی) به ترتیب به ۵۰۰ و ۱۰۰۰ تومان افزایش مییابد.
پورسیدآقایی در بخشی از متنی که در اختیار ایسنا قرار داده است، خطاب به کارشناسان، رسانهها و عموم شهروندان محترم تهران عنوان کرده است: « آیا وقت آن نرسیده است که از خود بپرسیم پس از اینهمه ساخت مترو و پل و اتوبان، چرا وضعیت ترافیک شهر تهران بهتر نشده و بلکه روز به روز بدتر میشود؟ آیا کسی پاسخی برای این سوال دارد که پس از دو دهه گسترش مترو در تهران، چرا میزان استفاده از خودروی شخصی در شهر کمتر نشده که هیچ؛ بیشتر هم شده؟ از همه صاحبنظران و کارشناسان دعوت میکنم که بگویند و بنویسند اگر مثلا ما همه خیابانهای شهر را به دو برابر تعریض کنیم و ۱۰ بزرگراه دیگر هم در اقصی نقاط شهر بسازیم، آیا فکر میکنند مشکل ترافیک تهران حل میشود و دیگر همه خودروها به آسانی تردد میکنند؟»وی در این متن خطاب به مردم خوب تهران، همشهریان عزیز نیز گفته است: «ما در شهرداری میراثدار شهری هستیم که علاوه بر غولهای تجاری و برجهایی که آسمان شهر را خراش میدهد، پر شده از پلها و بزرگراههایی که شهر را جولانگاه خودروها کردهاند.»معاون شهردار تهران ادامه داده است: «نه برای تولید، نه برای شمارهگذاری و نه برای مصرف خودروها، هیچ مانع موثری ایجاد نشده است. اکنون شهری داریم که با پول فروش تراکم، در آن انواع سازههای خودرو محور ساختهاند و خیابانهای آن تا کوچه و پسکوچهها پر از خودروی شخصی شده است. زمین شهر پر از خودرو و هوای شهر پر از دود. در این شهر، جای انسان کجاست تا قدمی بزند و نفسی بکشد؟» پورسیدآقایی همچنین آورده است: «بنده را به عنوان خدمتگزار خود در حوزه حمل و نقل شهر، مواخذه کنید که چرا حمل و نقل عمومی کافی نیست و باید بخش مالی شهرداری منابع کافی جذب کند و ما بیشتر و بهتر تلاش و مدیریت کنیم تا وضع اتوبوسرانی و ظرفیت مترو افزایش یابد. اما از ما نخواهید که همچنان برای خودروها و خودروسواران فرش قرمز پهن کنیم. من شرمندهام که با آنچه به ارث بردهایم و کمکهایی که از دولت نگرفتهایم، هنوز نتوانستهایم اتوبوسهای شهر را نو کنیم. اما افتخار میکنم که تا جایی که خداوند یاری کند اجازه نخواهم داد خودروهای دودزا هوای شهر را کثیف کنند.» وی ادامه داده است: «اینجانب با اتکا به تجربههای وطنی و جهانی معتقدم که ما باید تا میتوانیم عرصه را بر خودروهای شخصی، محدود و در مقابل بر حمل و نقل عمومی و پاک، باز کنیم. این اصلیترین راهحل مسائل اساسی تهران همچون آلودگی هوا و ترافیک است. ما در برنامههایی همچون طرح ترافیک جدید، طرح کاهش آلودگی هوا و کنترل فراگیر معاینه فنی به دنبال همین رهیافت بودیم. هرچند ممکن است ظاهرا برخی سیاستها با سختگیری به بخشی از جامعه همراه باشد، اما واقعیت این است که برای شهری که پاک، زیستپذیر، انسانی و برای همه باشد، چارهای جز این سختگیریها ندارد. ضمن اینکه هزینههای حل مسائلی همچون ترافیک و آلودگی هوا باید به جای همه شهروندان، بیشتر به عهده خودروسوارانی باشد که چنین هزینههایی را برای عموم شهروندان ایجاد میکنند.» پورسیدآقایی عنوان کرده است: «درباره اخذ بهای خدمات نگهداری معابر، برخی گفتهاند مگر این تونلها تازه ساخته شدهاند. بنده میپرسم مگر آن زمانی که ساخته شدند، با پول مردم همین شهر ساخته نشدند و اکنون مگر هزینه نگهداری آنها از جیب مردم همین شهر تأمین نمیشود؟ در همین سال ۹۷ بودجه مصوب شورا برای نگهداری تونل نیایش و پل طبقاتی صدر بالغ بر ۱۴ میلیارد تومان بوده است. این رقم را چه کسی و از چه منبعی تأمین کرده؟ آیا جز این است که این پول از عوارضی که همه مردم شهر میپردازند، پرداخت میشود؟ مردمی که خودرو ندارند و خودروسوار نیستند، چرا باید هزینه خودروسواری دیگران را بدهند؟ با این توضیح، آیا عادلانهتر نیست که هزینه نگهداری تونلها را فقط کسانی بپردازند که از آنها استفاده میکنند؟» وی در ادامه آورده است: «سوال را صریحتر میپرسم؛ مردمی که در جنوب شهر زندگی میکنند و به عمرشان پل صدر را ندیدهاند و نام تونل شهدای غزه را نشنیدهاند، چرا باید هزینه نگهداری آنها را پرداخت کنند؟ از هزینه ساخت آنها صحبت نمیکنم که سر به فلک میکشد. هزاران میلیارد تومان از جیب عموم مردم تهران صرف ساخت پل طبقاتی صدر شد که هیچ توجیه علمی نداشت و ترافیک را هم بدتر کرد. واقعا با چه توجیه کارشناسی و حتی چه توجیه شرعی میتوانیم از جیب عموم شهروندان و ازجمله ساکنان جنوب شهر برای تسهیل تردد ساکنان شمال شهر هزینه کنیم؟ در مورد تونلها هم همینطور؛ تقریبا همه تونلها به قصد بهبود عبور و مرور کسانی که میخواهند به شمال شهر دسترسی پیدا کنند، احداث شده است. بگذریم که برای اتوبان امام علی (ع) و تونل نیایش وامهای کلان ارزی گرفته شد که در همان دوره تسویه نشد تا به مدیریت جدید شهری به ارث برسد و اکنون با نرخ فزاینده ارز موجب بدهی هزاران میلیارد تومانی شهرداری شده است. اگر پول ساخت آنها از جیب همه مردم اما به کام یک عده خاص تأمین شد، آیا حق و عدالت حکم نمیکند که لااقل هزینه نگهداری آنها به جای همه، فقط از سوی خودروهایی که از آنها عبور میکنند، تأمین شود؟ شهرفروشی کدام است؛ آن یا این؟» وی همچنین در ادامه این متن عنوان کرده است: «واضح است که آنچه بنده عرض میکنم، در نقطهای فراتر از عوامزدگیهای مرسوم و متداول قابل بحث است. به اعتقاد من، اینکه هزاران میلیارد تومان از جیب عموم مردم شهر تهران به نفع ساکنان برخی مناطق شهر هزینه کنیم و بعد شعار عدالت بدهیم، عوامفریبی است. البته میتوانیم اخذ هزینه نگهداری تونلها از خودروهای عبوری را «پولی شدن تونلها» بنامیم و نگوییم که همین حالا این هزینه از همه حتی اتوبوسسواران و متروسواران گرفته میشود. اما با این طرز فکر، نمیتوانیم انتظار داشته باشیم که شهری عادلانهتر و همگانیتر داشته باشیم. شهر برای همه، آنجایی میتواند تجلی عینی یابد که جرأت جراحی ترافیک شهر را داشته باشیم. این تجربهای است که همه شهرهای بزرگ و کشورهای توسعهیافته یا در حال توسعه دنیا، از سر گذراندهاند. بدون جراحیهایی که البته درد موقت هم دارد، تهران عزیز ما از رنج ترافیک و آلودگی و بیعدالتی خلاص نخواهد شد.»