قیمت قطعات خودرو هرچه سریعتر تعدیل شود
دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو گفت: حال که مجوز تعدیل قیمت به خودروسازان داده شده، نباید وقت کشی کنند، بلکه باید حداکثر تا سه هفته آینده قیمت قطعات خودرو را اصلاح و تعدیل کنند. مازیار بیگلو در گفتوگو با ایرنا، به اعلام قیمت خودروها در روزهای گذشته از سوی خودروسازان اشاره کرد و افزود: اعلام این قیمتها تا تاثیرگذاری آنها بر وضعیت خودروسازان و قطعهسازان، دستکم یک سال زمان میبرد. او یادآور شد: 2 خودروساز بزرگ کشور در مجموع نزدیک به 400 هزار دستگاه خودرو پیش فروش کرده و تعهد دارند که در خصوص این خودروها مجاز به فروش در «حاشیه بازار» نیستند و در عمل نزدیک به 20 درصد تولیداتشان را میتوانند با قیمت حاشیه بازار به فروش برسانند. بیگلو گفت: امروز اولویت نخست بر حفظ تیراژ شمارگان تولید است و هرچه تیراژ بالاتر باشد، خودروسازان قادر به عمل به تعهدات خود خواهند بود، ضمن آنکه بخشی از زیان شان از محل افزایش تولید جبران خواهد شد. او به رشد 50 تا 140 درصدی قیمت قطعات خودرو در ماههای گذشته اشاره کرد و افزود: با متوسط افزایش 151 درصدی قیمت مواد اولیه، رشد 100 درصدی قیمت قطعات اجتناب ناپذیر است. دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو ادامه داد: این در حالی است که حتی مواد اولیه داخلی از مشکلات پیش آمده در پی اصلاحات ارزی، بی ثباتی قیمتها، سفته بازیها و رانتهای ایجاد شده مصون نماندند. بیگلو با اشاره به تسهیلات 11 هزار میلیارد تومانی در نظر گرفته شده برای خودروسازان و قطعهسازان، گفت: چهار هزار میلیارد تومان از این تسهیلات به 2 خودروساز بزرگ کشور اختصاص مییابد، اما هفت هزار میلیارد تومان دیگر در قالب 850 میلیون یورو پرداخت میشود. بر اساس تصمیم وزارت صنعت، مقرر شده است که دستکم 85 درصد این تسهیلات به ویژه در بخش ارزی به زنجیره تامین خودروسازان اختصاص یابد، به این دلیل مصرف مستقیم ارزی خودروسازان پایین است. بیگلو درباره امکان داخلی سازی قطعات، به قطعه
یی.سی.یو (ECU – کامپیوتر خودرو) اشاره و خاطرنشان کرد: در زمینه سخت افزاری این قطعه، بورد الکترونیکی و مواد آن مشکلی نداریم و همه این موارد در کشورمان وجود دارد. او ادامه داد: مشکل اصلی در زمینه نرم افزاری این قطعه، کالیبراسیون و آنچه در آن نوشته میشود، است؛ هرچند در این زمینه نیز توانمندی لازم در کشور وجود دارد و حتی یکی از شرکتهای داخلی به تولید کامل یی. سی. یو میپردازد، اما سرمایه بر است. این مقام صنفی تاکید کرد: اگر خودروسازان بتوانند در زمینه سرمایهگذاری این قطعه اساسی کمک کنند، قطعهسازان قادر به تولید آن خواهند بود. او بطور نمونه به داخلی سازی خودروی پژو 301 بدون حضور پژو اشاره کرد و گفت: در این زمینه خودروسازان با همکاری انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو به تشکیل کمیتهای پرداختند تا قطعات این خودرو برای تولید بین زنجیره تامین توزیع شود. بیگلو همچنین از حضور صنایع دفاع برای ارایه کمکهای نرم افزاری و سخت افزاری به خودروسازان و قطعهسازان استقبال کرد. به گفته او، همانطور که مدیرعامل ایران خودرو وعده داده بود پژو 301 با تلاش متخصصان و قطعهسازان داخلی تا پایان سال آینده به تولید انبوه میرسد. پیش از این «هاشم یکه زارع» مدیرعامل ایران خودرو گفته بود که پژو 301 بدون حضور پژو و با توانمندی قطعهسازان و صاحبان دانش فنی ایرانی و همچنین مواد اولیه داخلی تولید میشود. به گفته او، تا پایان امسال نمونههای اولیه این خودرو تولید شده و تا پایان سال 98 به تولید انبوه میرسد. بیش از 84 درصد یک خودرو را قطعات آن تشکیل میدهد که شامل 25 تا 30 درصد قطعات پلاستیکی، 30 درصد قطعات لاستیکی و بقیه قطعات فولادی و آلومینیومی است.