کلیات طرح یک فوریتی ساماندهی بازار خودرو تصویب شد
نمایندگان مجلس با کلیات طرح یک فوریتی ساماندهی بازار خودرو موافقت کردند.
به گزارش خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی دیروز (دوشنبه، یک بهمن ماه) مجلس شورای اسلامی، در جریان رسیدگی به طرح یک فوریتی ساماندهی بازار خودرو با 104 رأی موافق، 67 رأی مخالف و 10 رأی ممتنع از مجموع 206 نماینده حاضر در جلسه با کلیات آن موافقت کردند. محمدحسین فرهنگی در توضیح این طرح گفت: به دلیل شرایط خاص اقتصادی کشور به جمعبندی رسیدیم که طرح ساماندهی بازار خودرو فعلا مطرح نشود و مدتی مسکوت بماند اما با توجه به اعتراض طراحان و رأی صحن به عدم مسکوت ماندن آن، به احترام درخواست فوریت نمایندگان وارد بررسی جزییات آن شدیم.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: در حوزه خودرو شرایط خاصی در کشور وجود دارد و باید به نوعی پاسخ مردم که دارای مشکلاتی در این حوزه شدهاند داده شود. بنا بر این گزارش نمایندگان پیش از رایگیری نظرات مخالف و موافق خود را در این باره تشریح کردند.
حسینعلی حاجی دلیگانی در نشست علنی دیروز (دوشنبه، یک بهمن ماه) مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی کلیات طرح ساماندهی بازار خودرو به عنوان نخستین مخالف آن گفت: برای جلوگیری از سوءاستفاده از مال مردم باید راهکار ارایه شود و نقش سازمان حمایت از حقوق مصرفکنندگان باید مشخص باشد که در این طرح مشخص نیست.نماینده مردم شاهین شهر، میمه و برخوار در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید ضمانتهای لازم اجرایی در رابطه با سند راهبردی خرید و فروش خودرو در این طرح پیش بینی میشد، اظهار داشت: در حال حاضر برخی شرکتهای خصوصی قطعات خارجی وارد کرده و به نام داخلی میفروشند که این مسائل در طرح مذکور روشن نشده لذا این طرح کارگشای شرایط فعلی اقتصاد خودرو در کشور نیست.
سالک: طرح ساماندهی بازار خودرو باعث افزایش رقابتپذیری میشود
احمد سالک کاشانی به عنوان نخستین موافق این طرح با بیان اینکه واردات خودرو کاهش خواهد یافت، عنوان کرد: ممکن است در محتوای این طرح ایراداتی وجود داشته باشد و مثلا حذف دلالها برای جلوگیری از سوءاستفاده دیده نشده باشد که باید در جریان جزییات پیشنهاد داده شود. نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه این طرح موجب افزایش رقابتپذیری و حمایت از تولید داخلی میشود، ابراز داشت: با این طرح خودروسازان برای خودکفایی تلاش میکنند و زمینه تولید خودروهای داخلی و هیبریدی فراهم میآید.
سلیمی: این طرح باعث افزایش مشکلات قطعهسازی میشود
علیرضا سلیمی در مخالفت با طرح ساماندهی بازار خودرو آن را طرحی برای رهاسازی واردات خودرو دانست و افزود: در مواد مختلف این طرح بر واردات تکیه شده و در بخشهایی که درباره ارتقای تولید آمده صرفا ایجاد زمینه مطرح شده که غیرقابل پیگیری است. نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از طرح افزایش 5 درصدی واردات خودرو به صورت سالانه خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی که مشکلات قطعهسازی و خودروسازی داریم، این افزایش واردات معنا نداشته و باعث افزایش موج بیکاری میشود.
مقصودی: شرایط به روزرسانی خودرو
با این طرح محقق میشود
حسین مقصودی در موافقت با این طرح گفت: مسوولان باید گلایه مردم را در حوزه خودرو شنیده و به وعدهها عمل کنند به خصوص در شرایطی که رقابتپذیری وجود ندارد باید این شرایط را فراهم کنیم. نماینده مردم سبزوار، جوین و جغتای در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه تنها کشوری هستیم که به خاطر انحصاری بودن خودرو هر قیمتی را برای خودرو قرار میدهیم، یادآور شد: در حال حاضر شرایط به روزرسانی خودرو وجود ندارد و قطعهسازان بیشترین بدهکاری بانکی را دارند که به خاطر سیستم بیمار خودروسازی است. عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها مجلس در پایان تاکید کرد: طرح ساماندهی بازار خودرو باعث افزایش رقابتپذیری، کاهش آلایندگی هوا، کاهش مصرف سوخت، کاهش تلفات جادهای و موظف بودن خودروسازان به پاسخگویی خواهد شد.
احمدی: شورای رقابت در قیمتگذاری دخالت نکند
فریدون احمدی به عنوان مخالف بعدی کلیات طرح ساماندهی بازار خودرو این موضوع را اصلیترین موضوع کشور دانست و گفت: با این حال نمیتوانیم هر روز قانون جدیدی در مجلس تصویب کنیم و مجلس نباید در مساله قیمتگذاری دخالت کند چرا که شان آن نیست.
نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی در ادامه تعرفه را یکی از راههای تنظیم بازار دانست و عنوان کرد: در حال حاضر واردات خودرو ممنوع است و نباید بازار به سمت انحصار برود و زمانی که واردات ممنوعیت دارد، بحث تعرفه به محاق رفته است. نایبرییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پایان با اشاره به اعتراض مردم به وضعیت بازار خودرو ابراز داشت: شورای رقابت نباید در قیمتگذاری دخالت کرده و صرفا باید ضد انحصار کار کند و این سازمان حمایت از حقوق مصرفکنندگان است که باید در حوزه خودرو قیمت دهد از این رو طرح مذکور در شرایط فعلی احساسی بوده و ممکن است این تصور در میان مردم ایجاد شود که کاهش قیمت خودرو را در آینده خواهیم داشت.
محمد خدابخشی در ادامه به عنوان موافق پایانی این طرح اظهار داشت: بعد از 10 ماه بررسی جزییات، یک فوریت این طرح با 165 رأی به تصویب رسید و هدف ما از آن حمایت از صنعت خودروسازی در راستای اشتغال زایی بود.
نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تجمعات روزانه مردم مقابل مجلس و وزارت صنعت به علت شرایط قیمت خودرو بیان داشت: سوءمدیریت در خودروسازی باعث شد با این طرح خودروسازان را ملزم به ایجاد شرایط رقابت و افزایش کیفیت خودرو کنیم.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در پایان با بیان اینکه این طرح باعث صرفه جویی 90 میلیون لیتری در بنزین میشود، خاطرنشان کرد: این طرح همچنین کاهش تصادفات جادهای و آلایندگی هوا را در برخواهد داشت و در راستای شفافیت قیمتگذاری خودرو خواهد بود.