طرح جامع ۱۵ فرودگاه در حال تدوین است
مهرماه سال جاری مدیرکل دفتر مقررات فرودگاهی، مدیریت بحران و پدافند غیرعامل، در گفتوگویی اعلام کرد که در ۶ ماه اول سال ۹۷ قرارداد مطالعات طرح جامع ۱۵ فرودگاه کشور منعقد و به مشاوران ذیصلاح ابلاغ شده است.
فرشید گلیج گفته بود که فرآیند انتخاب مشاور خارجی برای مطالعات طرح جامع فرودگاههای بینالمللی مهرآباد، مشهد، اصفهان و شیراز هم شروع شده است.
حال با گذشت بیش از 4 ماه از انعقاد قراردادهای مطالعات مربوط به طرحهای جامع فرودگاهی، مدیرکل دفتر مقررات فرودگاهی از تدوین طرحهای جامع خبرداده است، طرح جامعی که به نوعی سند بالادستی محسوب میشود.
گلیج، با اعلام خبر تدوین طرح جامع 15 فرودگاه گفت: در زمینه مطالعات طرح جامع پیش گفت: طبق برنامه زمانبندی، مقرر شد فصل اول آن در مهرماه سال جاری به سرانجام برسد.
مدیرکل دفتر مقررات فرودگاهی، مدیریت بحران و پدافند غیرعامل در کارگاه آموزشی مشترک معاونان توسعه مدیریت و منابع، عملیات فرودگاهی و برنامهریزی گفت: اکنون طرح جامع ۱۵ فرودگاه توسط مشاوران ذی صلاح و با نظارت اداره طرح جامع این دفتر در حال تدوین است.
به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، او با اشاره به اینکه این دفتر دارای سه اداره طرح جامع، بازرسی و نظارت و مدیریت بحران و پدافند غیرعامل است، گفت: وظیفه اداره طرح جامع نظارت بر مطالعات طرح جامع فرودگاهها است که اکنون طرح جامع ۱۵ فرودگاه توسط مشاوران ذیصلاح در حال انجام است.
او با اشاره به اینکه طرح جامع یک برنامه توسعهای کوتاهمدت، میان مدت و بلندمدت برای فرودگاههاست، وظیفه این اداره را صیانت از طرح جامع عنوان کرد و افزود: همچنین وظیفه کنترل موانع داخل فرودگاهها، سایتیابی اجرای پروژهها در سطوح پروازی و ابنیه با همفکری بهرهبردار مربوطه و نظارت بر تخریب ساختمانها از دیگر وظایف این اداره است.
گلیج ادامه داد: در حوزه طرح جامع تاکنون بخشنامههایی شامل بخشنامه کنترل موانع داخلی، بخشنامه ارسال اطلاعات موانع، بخشنامه تحویل زمین به پیمانکار، بخشنامه وابسته به تملک اراضی و بخشنامه مربوط به سرمایهگذاری در فرودگاهها برای اجرا تدوین و ارسال شده است.
او در مورد وظایف اداره نظارت و بازرسی گفت: کارهای این اداره خیلی زیاد است یکی از آنها بررسی و تایید طرحهای اضطراری ارسال شده توسط فرودگاهها است که پس از تایید آنها را برای تایید نهایی به سازمان هواپیمایی کشوری ارسال میکند. برنامهریزی و نظارت بر اجرای تمرینهای محدود و دورمیزی فرودگاهها نیز در این اداره اجرا میشود.
این مقام مسوول با اشاره به اینکه اداره نظارت و بازرسی برای هر سال اقدام به تنظیم تقویم برگزاری دوسالانههای طرح اضطراری فرودگاهها میکند، گفت: برای سال ۹۷ اجرای تمرین کامل طرح اضطراری ۱۷ فرودگاه برنامهریزی شده که ۱۱ مورد آن تاکنون انجام شده است و به زودی تقویم سال آینده هم نهایی خواهد شد.
گلیج ادامه داد: تدوین نظامنامههای فرودگاهی برای اخذ گواهی نامههای فرودگاهی هم در این اداره انجام میشود که پس از بازرسیهای حضوری در فرودگاهها معایب برای رفع شدن اعلام میشود تا در زمان بازرسی کارشناسان سازمان کمترین معایب وجود داشته باشد.
او با اشاره به اینکه در اداره مدیریت بحران و پدافند غیرعامل وظایف شامل چهار مرحله «پیشگری»، «آمادگی»، «مقابله و بازتوانی و بازگشت به شرایط عادی» است، گفت: جدا از وظایف اداری خود، پیشگیری از وقوع حوادث و سوانح وظیفه اخلاقی ماست و از شما میخواهم هر موردی در فرودگاهها که باعث کاهش ایمنی میشود را جدی بگیرید و به ما هشدار دهید.
مدیرکل دفتر مقررات فرودگاهی، مدیریت بحران و پدافند غیرعامل در مورد پدافند غیرعامل ادامه داد: در این زمینه برای اولینبار برای فرودگاههای یاریرسان و یاری جو دستورالعملی تدوین کردیم.
گلیج گفت: با توجه به اینکه برای بیشتر سامانهها هوانوردی موضوع بکآپگیری وجود دارد خود به خود بخش اعظمی از موضوع پدافند غیرعامل در شرکت در حال اجراست. همچنین قرار است که پنج برج موبایل تهیه کنیم و در پنج نقطه کشور مستقر کنیم تا در زمان نیاز به سرعت به منطقه مربوطه اعزام شود، البته اکنون در شیراز یک برج موبایل مستقر و عملیاتی است.
گفتنی است که مطالعات طرح جامع بر اساس استانداردهای بینالمللی است و مطالعات طرح جامع هم به مشاور ذیصلاح سپرده میشود. این مشاور مطالعاتی را انجام میدهد و در نهایت، منجر به ارایه یک برنامه میشود . داشتن برنامه کمک میکند تا مدیران فرودگاهی به صورت سلیقه ای عمل نکنند.
بر اساس این برنامه که در ستاد توسط مدیرعامل شرکت تصویب و ابلاغ میشود، مدیران فرودگاهی ملزم هستند بر اساس این روند پیش بروند. بنابراین، طرح جامع، یک سند بالادستی است و این مطالعات با طرحهای کلان استانی «طرحهای جامع شهری و طرحهای هادی روستایی» هماهنگ میشود و شرکت فرودگاهها هم به استان اعلام میکند که برای محدوده پروازی فرودگاه و توسعه درازمدت، برنامه ویژه در نظر گرفته شده است و توسعه چند ده ساله فرودگاهها مد نظر است که تعریف کاربریهای جدید از طرف مقامات استان محدودیتی برای توسعه آتی به وجود نیاورد.
