ازسرگیری تردد قطارهای پرسرعت با مساعدت دولت
مدیرعامل شرکت راه آهن گفت: با کمک و مساعدت دولت قطعات مورد نیاز قطارهای پرسرعت تأمین اعتبار گردید و تردد این قطارها بار دیگر از سر گرفته شد.
سعید محمدزاده، مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران در گفتوگو با مهر با بیان اینکه تردد قطارهای پرسرعت رجا مجددا از سر گرفته شد، اظهارکرد: امیدواریم دیگر شاهد توقف حرکت این قطارها نباشیم و قرار است دولت برای تأمین هزینههای تعمیر و نگهداری این قطارها به رجا کمک کند که در حال حاضر کمک و مساعدت دولت آغاز شده است.
وی افزود: علت توقف این نوع قطارها، نبود قطعات ترن ستها بود که با تأمین اعتبار دولتی، قطعات یدکی مورد نیاز تهیه شد. رجا میتواند از این شرایط با کمک دولت خارج شود.معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: بخشی از قطعات ترن ست باید از خارج تأمین شود.
وی در خصوص بدهی شرکتهای ریلی به شرکت راه آهن تصریح کرد: ما در شرکت راه آهن بابت بدهی شرکتهای ریلی تاکنون اقدامی علیه آنها انجام ندادهایم و فعلا قصد نداریم تا شرکتهای ریلی را بابت پرداخت بدهیهایشان به راه آهن تحت فشار قرار داده و مواخذه کنیم.به گزارش مهر، نیمه دی ماه امسال محمد رجبی، مدیرعامل اصلیترین شرکت حمل و نقل ریلی از توقف تردد قطارهای پرسرعت این شرکت (ترن ست ها) خبر داده بود.رییس هیاتمدیره انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل ریلی علت توقف تردد این قطارها را هزینه بالای نگهداری ترن ستها به دلیل گران بودن قطعات آن عنوان کرده بود.بنا بر اظهارات رجبی، هزینههای ارزی قطارهای پردیس و تندر این شرکت ریلی که جزو پرسرعتترین قطارهای مسافری محسوب میشوند، به دلیل گران بودن گیربکس، موتور، چرخ، ترمز و ... به حدی هستند که در هر ۱۰۰ کیلومتر ۸ یورو هزینه تعمیر و نگهداری این قطارها خواهد بود.به گفته این مقام مسوول، حتی اگر یورو با نرخ دولتی هم در اختیار شرکت مذکور قرار گیرد، هزینه هر بار سیر قطارهای ترن ست از تهران تا مشهد که ۹۰۰ کیلومتر مسیر ریلی است، ۳۵۰ هزار تومان و اگر یورو با نرخ سامانه نیما تخصیص داده شود، ۷۰۰ هزار تومان خواهد بود؛ این موارد، غیر از هزینه سوخت و نیروی انسانی است که این شرکت ریلی متحمل میشود.
از همین رو تردد این قطارها در یک مدت زمانی متوقف شد که با مساعدت دولت در ترخیص برخی قطعات قطارهای پرسرعت مسافری و تأمین اعتبار ارزی واردات این قطعات، بار دیگر تردد قطارهای ترن ست از سر گرفته شد.