رگولاتوری: کاربران سرعت اینترنت را تست کنند
گروه دانش و فن
استفاده از اینترنت برای بسیاری از کاربران هنوز هم مشکلاتی را به همراه دارد، چرا که این فناوری در کشور گاهی اوقات قطع و وصل میشود، و در برخی مواقع نیز سرعت آن به کندترین حالت ممکن میرسد، از این رو و پس از اعتراضهای فراوان کاربران سازمان تنظیم مقرارت و ارتباطات رادیویی اعلام کرد که کاربران میتوانند با استفاده از ابزارهای تست سرعت و کیفیت، از وضعیت سرویس دریافتی خود اطمینان حاصل کرده و درصورت عدم تطابق سرویس ارایهشده با سرویس درخواستی، شکایت کنند. شکایتی که شرکت ارایهدهنده اینترنت باید پاسخگوی آن باشد و در صورت کم فروشی یا حجم خوری و اثبات آنها هم برای کاربرانشان جبران خسارت کند و هم رگولاتوری باید شرکت ارایهدهنده اینترنت را جریمه کند .
حال با توجه به اینکه طی سالهای گذشته اینترنت دایلآپ، جای خود را به فناوری ADSL داده است و فناوری فیبر نوری نیز در حال جایگزین شدن ADSL است، انتظار کاربران نیز مطابق با پیشرفت این فناوری افزایش پیدا کرده است و انتظار دارند مطابق با هزینهای که پرداخت میکنند سرویس قابل قبولی را در یافت کنند .
بر اساس برنامه مصوب ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی تا پایان برنامه ششم، خانوارها باید از اینترنت ۲۰ مگابیت بهرهمند شوند. و استفاده از اینترنت 20مگابیتی یعنی انقلابی در دنیای اینترنت و تجهیزات ارایهدهنده این فناوری بطوریکه باید با فراهم شدن تمام زیر ساختها این مصوبه محقق شود .از این رو برخی شرکتهای ارایهدهنده اینترنت در حال آماده شدن برای این خدمت رسانی به کاربرانشان هستند و برخی دیگر نیز هرچند اینترنت را به کاربرانان ارایه میدهند، اما کاربران آنها معترض هستند.
بطوری که نتایج سامانه ثبت و پاسخگویی به شکایات ۱۹۵ نشان میدهد اغلب شکایت مشترکین مربوط به حوزه اینترنت پرسرعت ثابت و در پنج بخش پشتیبانی، مالی، مشکلات مربوط به قرارداد، کیفیت سرویس و عدم ارایه خدمات دستهبندی میشوند و این بدان معناست که سرعت اینترنت هنوز هم برای کاربران دغدغه است.
به همین دلیل در حالی که ممکن است بسیاری از شهروندانی که از بستههای اینترنت خانگی با سرعت بالا استفاده میکنند، نگران کمفروشی در حجم یا سرعت کمتر از سرعت اسمی خریداری شده باشند، برایشان امکان سنجش سرعت و کیفیت اینترنت خانگی و همچنین پیگیری قانونی شکایات فراهم شده است.
اما با راهاندازی سرویسهای پرسرعت اینترنت خانگی توسط شرکتهای خصوصی ارایهدهنده اینترنت، اهمیت نظارت بر عملکرد آنها و نرخ فروش و کیفیت سرعت خدمات این شرکتها ضرورت پیدا میکند. در همین راستا سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با راهاندازی سامانه در سایت خود امکان سنجش سرعت و نرخ حجم اینترنت مصرف خانگی و اندرویدی را به تفکیک اپراتورهای ارایهدهنده این خدمات فراهم آورده است.
مشترکین شرکتهای ارایهدهنده خدمات اینترنتی میتوانند از طریق لینک معرفیشده که در سازمان تنظیم مقررات ارتباطات وجود دارد، نسبت به سنجش شاخصهای کیفیت سرویس دریافتی خود از قبیل latency، packet los، سرعت دانلود و آپلود اقدام کنند و در صورت عدم تطبیق موارد ذکر شده با مقادیر مندرج در قرارداد سرویس نسبت به درج شکایت بر اساس کد رهگیری تخصیص یافته توسط همین سامانه اپراتور اقدام کنند.
با توجه به اینکه سامانه تست سرعت هر اپراتور متفاوت است، پیشنهاد شده که تنها از طریق سامانه سنجش سرعت شرکت ارایهدهنده سرویس دریافتی خود جهت سنجش سرعت اقدام کنید که سرعت اتصال در شبکه اپراتور و نیز سرعت اتصال به شبکه اینترنت به درستی اندازهگیری شود. همچنین در زمان تست سرعت به منظور محاسبه دقیقتر سرعت ارسال و دریافت سرویس خود، نسبت به قطع اتصال VPN و کلیه دانلودهای در حال اجرا و یا مرورگرهای در حال استفاده از اینترنت اقدام کرده و ارتباط کلیه وسایل استفادهکننده از سرویس از قبیل موبایل، تبلت و سایر تجهیزات مشابه را قطع کنید.
به گزارش ایسنا، سامانههای سنجش سرعت و کیفیت اینترنت پرسرعت بر اساس ابلاغیههای رگولاتوری و با هدف احقاق حقوق مردم ایجاد شده است و مشترکین در صورت مشاهده عدم تطابق مشخصات سرویس خود با نتایج تستهای انجامشده در سامانه مربوط به اپراتور خود میتوانند با ذکر شماره پیگیری تست انجام شده، شکایت خود را در سامانه ۱۹۵ ثبت کنند تا موضوع از سوی رگولاتوری در سریعترین زمان رسیدگی شود.
این در حالی است که شرکتهای ارایهدهنده اینترنت نه تنها حجم خوری و بیکیفیتی اینترنت ارایه شده به کاربرانشان را قبول ندارند، بلکه معتقدند انتظار کاربران برای دریافت اینترنت با کیفیت و پرسرعت بسیار بالاست و همین مساله منجر به شکایت میشود .