دغدغه‌های صهبایی در اروپا برای اجرا در ایران

۱۳۹۷/۱۱/۳۰ - ۰۰:۳۱:۱۲
کد خبر: ۱۳۹۹۱۸
دغدغه‌های صهبایی در اروپا برای اجرا در ایران

تازه‌ترین کنسرت ارکستر مجلسی ایران به رهبری منوچهر صهبایی یکشنبه شب ۲۸ بهمن در چارچوب روز پنجم از سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر در تالار وحدت برگزار شد. تازه‌ترین کنسرت ارکستر مجلسی ایران به رهبری منوچهر صهبایی یکشنبه شب ۲۸ بهمن ماه در چارچوب روز پنجم از سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر میزبان علاقه‌مندان موسیقی کلاسیک در تالار وحدت تهران بود. در این برنامه ۲ قسمت از سوئیت «بیژن و منیژه» اثر حسین دهلوی انتخاب شده است. دهلوی این سوئیت را سال ۱۳۵۰ برای ارکستر بزرگ نوشته و در سال ۱۳۵۶ نیز پنج قسمت آن را برای ارکستر زهی تنظیم کرد. این اثر یکی از کارهای ارزشمند و تاثیرگذار دهلوی با استفاده از ملودی‌های اصیل ایرانی است که صهبایی آن را با ارکسترهای اروپایی اجرا، ضبط و منتشر کرده بود.

قطعه بعدی که برای این کنسرت در نظر گرفته شده بود کنسرتو گیتار «آرانخوئز» اثری از خواکین رودریگو آهنگساز اسپانیایی قرن بیستم میلادی با تنظیم برای ارکستر زهی از مهران روحانی و نوازندگی گیتار کلاسیک پدرام فلسفی بود. این اثر یکی از زیباترین تصانیف شناخته شده در جهان موسیقی است که در سال ۱۹۳۹ نوشته و در سال ۱۹۴۰ برای اولین‌بار در شهر بارسلون اجرا شد و از آن پس نیز به عنوان یکی از بهترین و زیباترین کنسرتو برای ساز گیتار معروف شد. در قسمت دوم کنسرت نیز، اثری به نام «کنسرتو آلاروستیکا» از آنتونیو ویوالدی آهنگساز نامدار ایتالیایی اجرا شد. این کنسرت اثری در سه قسمت کوتاه برای ارکستر زهی است که در برگیرنده فضای بسیار شاد و پرشور بود. ارکستر مجلسی ایران این برنامه را با اثری از اتورینو رسپیگی آهنگساز اواخر قرن نوزدهم به نام «سوئیت شماره ۳» به پایان ‌رساند. این اثر تشکیل شده از چهار قسمت با ملودی‌های بسیار زیبا روی تم‌های آهنگسازان ایتالیایی قرن ۱۷ میلادی برای ساز «لوط» است.

صهبایی در این کنسرت با ابراز خرسندی از برگزاری این برنامه در چارچوب جشنواره موسیقی فجر توضیح داد: ارکستر مجلسی ایران تمام تلاش خود را انجام داد تا کنسرت ارایه شده به بهترین شکل ممکن اجرا شود و امیدوارم شما نیز از این اجرا خوشتان آمده باشد. من در تمام سال‌هایی که در اروپا زندگی کرده و در سالن‌های مجلل اجرا داشتم، همواره علاقه‌مند بودم در این اینجا اجرا کنم. من همیشه می‌دانستم جای من اینجاست و به همین خاطر هم هر لحظه‌ای را که اینجا هستم خیلی دوست دارم.