توسعه اقتصادی کشور در گرو تقویت برندها

۱۳۹۷/۱۲/۰۸ - ۰۰:۱۳:۰۶
کد خبر: ۱۴۰۴۶۰

تعادل| سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران، رشد 10 هزار درصدی صادرات ایران در چهار دهه گذشته را حاصل تلاش نشان‌های تجاری کشور عنوان کرد. محمدرضا مودودی در مراسم دومین جایزه ملی برندهای برتر که در سازمان توسعه تجارت ایران برگزار شد، افزود: در جهان امروز شتاب و سرعت موجب به وجود آمدن عصر پیچیدگی‌های انتخاب شده است. او ادامه داد: زمانی کارخانجات، سرمایه‌ها، سرمایه هوشی و نوآوری‌ها تعیین‌کننده قدرت اقتصادی بودند، اما امروز برندها تعیین‌کننده جایگاه کشورها هستند. به گفته مودودی، امروز 100 برند برتر جهان یک هزار و 972 میلیارد دلار ارزش دارند که معادل 11 درصد کل صادرات جهان است؛ در این میان، 10 برند نخست حدود 42 درصد از کل ارزش برندها و پنج درصد از مجموع صادرات جهان را تشکیل می‌دهند. او گفت: سهم ایران با 1.2 درصد جمعیت، جغرافیا و تولید ناخالص داخلی جهان از صادرات کمتر از سه دهم درصد است. سرپرست سازمان توسعه تجارت یادآور شد: در نیم قرن گذشته اقتصاد ایران 6.6 برابر شده در حالی که اقتصاد هند 13 برابر، مالزی 20 برابر و چین 60 برابر شده و بخش عمده این بزرگ شدن بر عهده برندها بوده است. دبیر کمیسیون ملی برند ایران یادآور شد: در چهار دهه گذشته پس از انقلاب در حوزه تولید و صادرات رشد چشمگیری داشته‌ایم و امروز بیشترین واردات مربوط به مواد اولیه است. از آنسو، وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در این مراسم، رقابت امروز شرکت‌های دنیا را مسابقه‌ای میان برندها دانست و گفت: تقسیم بازار، امروز میان کشورها نیست. رضا رحمانی با بیان اینکه نشان‌های تجاری راهکاری برای اعتمادسازی میان مصرف‌کنندگان به شمار می‌رود، گفت: در دنیا اقتصادهای برتر رقابت خود را میان برندهایشان شکل می‌دهند و این کشورها نیستند که در بازارهای جهانی رقابت می‌کنند بلکه برندها نقش آفرین شده‌اند. او افزود: اکنون در عرضه جهانی، کشورها با هم رقابت ندارند بلکه رقابت‌های خود را از طریق حضور برندها در بازارهای صادراتی به ثمر رسانده و روی ایجاد برندهای خود سرمایه‌گذاری می‌کنند. به گفته رحمانی در برند اول دنیا متعلق به کشورهای توسعه یافته است که نشانگر اهمیت این فاکتور در اقتصاد جهانی دارد.

    قرائت پیام رییس‌جمهوری

در ادامه این مراسم، پیام رییس‌جمهوری به مناسبت دومین جایزه ملی برند تجاری برتر ایران قرائت شد. در بخش‌هایی از این پیام آمده است: در چهلمین سالگرد انقلاب شکوهمند اسلامی ایران، شاهد آنیم که دشمنان این کشور اعتماد، باور و امید مردم ایران را هدف قرار دادند غافل از اینکه در این تقابل آشکار ظرفیت‌های غنی و بی‌شمار فرهنگی و تمدنی، ارزش‌های مذهبی، دارایی‌های سرشار طبیعی و توان فنی علمی و اقتصادی و نیروی جوان و با انگیزه به خوبی قادرند از داشته‌های این سرزمین حراست کنند. در ادامه این پیام آمده است: ایران سرزمین سرمایه‌های بزرگ تاریخی، مادی و انسانی است. بسیار بجاست که این سرمایه عظیم را قدر دانسته و در مسیر گسترش امید به سوی ساختن ایرانی آباد‌تر حرکت کنیم؛ از این‌رو ارج نهادن به مقوله نشان تجاری اقدامی بسیار شایسته و کارآمد برای معرفی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های این کشور است. در این مراسم از ۲۳ برند برتر کشور با اهدای تندیس و لوح یادبود قدردانی شد.