چگونگی ساماندهی بلیتهای چارتری
حذف پروازهای چارتری از سال گذشته آغاز شده بود و علی عابدزاده رییس سازمان هواپیمایی کشوری در نخستین موضعگیریهایش نسبت به این پروازها از حذف آنها صحبت میکرد اما با گذشت زمان و در نیمه نخست سال جاری، اظهارنظری جدی درباره حذف یا باقی ماندن پروازهای چارتری به میان نیامد که علت آن را میتوان در سیاستهای عباس آخوندی، وزیر سابق راه و شهرسازی جستوجو کرد. اما با تغییر وزیر راه و شهرسازی و به تبع آن، تغییر در سیاستهای اعمالی در آبان ماه سال جاری، جعفری دولتآبادی، دادستان تهران از رییس سازمان هواپیمایی کشوری خواست که در رابطه با حذف تدریجی بلیتهای چارتری اقدام کند، یک ماه بعد رییس سازمان هواپیمایی کشوری حذف کامل بلیت چارتری را غیرممکن دانست و گفت: هماکنون با کاهش سهم چارتر در شبکه هواپیمایی، بلیت ۸۰ درصد پروازها به صورت برنامهای به فروش میرسد؛ اما در نتیجه و پس از ماهها مناقشه، بالاخره در دی ماه تصمیماتی جدی برای کاهش پروازهای چارتری و ساماندهی آنها با ارایه بسته سفر اجرایی شد.
البته این تصمیم با انتقاد شدید انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی مواجه شد. به گفته روسای این انجمن اگر پروازهای چارتری و گروهی حذف شود، گردشگری تعطیل میشود، انگیزه برای سفر از بین میرود و دیگر کمتر میتوان تب سفر ایجاد کرد.