تخفیف 70 درصدی طرح ترافیک تاکسیهای فرودگاه
عضو کمیسیون حملونقل شورای شهر تهران با اشاره به اینکه 60 درصد تاکسیهای پایتخت مجهز به سامانه پرداخت الکترونیک هستند، گفت: عوارض طرح ترافیک برای پلاکهای «ع» از جمله تاکسیهای فرودگاه 70 درصد تخفیف دارد.به گزارش فارس محمد علیخانی، عضو کمیسیون حملونقل شورای شهر تهران، در ارتباط با پرداخت الکترونیک در تاکسیهای پایتخت، اظهار کرد: 60 درصد از تاکسیها در حال حاضر تحت پوشش پرداختهای الکترونیک هستند و پیش از این، این مساله توسط شرکتهایی به صورت انحصاری انجام میگرفت ولی اکنون سازمان تاکسیرانی در تلاش است هر شرکتی که توانایی انجام این کار را دارد مجوز لازم برای آن صادر و این خدمات بیشتر تحت پوشش قرار گیرد.او افزود: امیدواریم 40 درصد دیگر تاکسیهای دیگر تهران نیز تحت پوشش پرداختهای الکترونیک قرار گیرند تا شهروندان بتوانند با سهولت بیشتری ترددهای خود را در سطح شهر انجام دهند. علیخانی در ارتباط با اعتراض برخی از رانندگان تاکسی فرودگاه، گفت: اعتراض این افراد به دو علت بود که اولی اخذ عوارض در اتوبان تهران - قم و دومی عوارض طرح ترافیک بود.
عضو کمیسیون حملونقل شورای شهر تهران بیان داشت: عوارض اتوبان به ما ارتباطی ندارد و مربوط به وزارت راه است ولی در ارتباط با عوارض طرح ترافیک باید به این نکته توجه داشت که تاکسیهای فرودگاه پلاک «ع» دارند و طبق مصوبهها تعرفه طرح برای این افراد با 70 درصد تخفیف همراه است.وی گفت: از طرفی این رانندگان دایماً تردد در محدوده طرح ندارند و بر اساس آنچه نمایندگان آنها به ما اعلام کردهاند تردد رانندگان فرودگاه در منطقه طرح ترافیک محدود است.
افزایش خدمات الکترونیک به مسافران
همچنین زهرا نژاد بهرام عضو هیات رییسه شورای شهرتهران نیز با اشاره به حمایت شورای شهر از برنامههای تاکسیرانی برای ارایه خدمات الکترونیک به مسافران گفت: اجرای این برنامهها برای تسهیل خدمات بهتر به شهروندان است.
به گزارش تسنیم، زهرا نژادبهرام در ارتباط با وضعیت تاکسیرانی در پایتخت و پرداختهای الکترونیکی اظهارکرد: اقدامات موثری طی سال گذشته در این زمینه انجام شد و در حال انجام کاری در این زمینه هستیم و از آنجایی که این اقدام پیش از این فعال نبوده، بنابراین طبیعی است که برخی از اشکالات و نواقص وجود داشته باشد.
وی با بیان اینکه باید تلاش کنیم که همه مشکلات و نواقص برطرف شوند که بخشی از آن نیاز به زمان دارد، افزود: پیشرفت در این حوزه قطعاً در ارایه بهتر خدمات موثر است و شورای شهر نیز حمایتهای لازم در این زمینه را انجام خواهد داد.
عضو هیات رییسه شورای شهر تهران اظهار کرد: استفاده از تجارب و ظرفیتها سبب میشود تا کمترین مشکلات و خطاها را شاهد باشیم ولی با وجود دشواریهای اولیه که وجود دارد، همه تلاشمان رفع مشکلات است و اجرای این مسائل میتواند بسیار موثر واقع شود.
گفتنی است یکی از شاخصهای شهر هوشمند پرداخت الکترونیکی کرایه تاکسی است، طرحی که اکنون در کلانشهرهایی مثل تهران در حال اجرا است اما با وجود اپلیکیشنهای متعدد هنوز آنطور که باید و شاید این نوع پرداخت نتوانسته در بین رانندگان و مسافران جایگاه خود را پیدا کند. بر این اساس در راستای اجرای مصوبه یکصد و هشتمین جلسه شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور در خصوص استفاده از فناورییهای مخابراتی شامل تلفن همراه، اینترنت، بیسیم و فرکانس رادیویی و نظایر آن توسط اشخاص حقیقی و حقوقی فعال در حمل و نقل درون شهری و به استناد وظایف و اختیارات مندرج در ماده 9 قانون توسعه حمل و نقل مصوب 1386 و مواد 31 و 32 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مصوب 1389 و آیین نامه مدیریت حمل بار و مسافر در شهرها و حومه مصوب هیات وزیران با هدف مشارکت بخش خصوصی در ارایه خدمات پرداخت الکترونیک کرایه تاکسی، سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران، مراحل و شرایط همکاری برای اشخاص حقوقی، موسسات و مجموعههای ارایهدهنده خدمات پرداخت الکترونیک کرایه تاکسی را اعلام کرد .اینگونه شد که در حوزه پرداخت کرایه تاکسی به صورت آنلاین، اپلیکیشینهای مختلف وارد میدان شدند.
به این ترتیب پرداخت الکترونیکی کرایه از جمله طرحهای ناوگان تاکسیرانی کشور به شمار میرود و با توجه به پیشرفت فناوری و سرعت آن در دستور کار تاکسیرانیهای شهری کشور قرار گرفت بر این اساس اتحادیه تاکسیرانی با جدیت به دنبال اجرای این طرح است تا با عملیاتی شدن آن بتواند خدمات مطلوبی در سطح تاکسیرانی شهری به شهروندان و رانندگان ارایه دهد.