آغاز عملیات بازسازی جادههای خوزستان پس از فروکش کردن آب
گروه بنگاهها|
همزمان با سفر رییسجمهوری به استان سیل زده خوزستان برنامهریزیهای اجرایی برای حل مشکلات مردم و احیای روند بازسازی در استانهای آسیبدیده آغاز شده است. در این میان جز استان خوزستان روند بازسازی در سایر استانهای سیلزده آغاز شده است.
وزیر راه و شهرسازی در بیان دلیل این تاخیر در بازسازی با بیان اینکه جز استان خوزستان در دیگر استانهای سیلزده کار بازسازی را آغاز کردهایم، گفت: در خوزستان هنوز به فاز بازسازی راهها وارد نشدهایم چرا که تا زمانی که آب فروکش نکند نمیتوانیم وارد عمل شویم.
به گزارش ایسنا، محمد اسلامی در حاشیه بازدید از محور مسدود اهواز- آبادان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: اولویت اول دولت بر اساس تصمیم ستاد مدیریت بحران کشور، حفظ جان مردم و ایمنسازی مناطق مسکونی بود. در مناطقی نیز که امکان ایمنسازی آنها وجود نداشت، تصمیم گرفته شد تا برای حفظ جان مردم نسبت به تخلیه منازل اقدام شود.
وی با بیان اینکه حفظ جان مردم مهمترین اقدامی بوده که تاکنون در دستور کار قرار گرفته است، افزود: ایمنسازی نقاط مد نظر در بسیاری از مناطق جواب داد و توانستیم جان مردم را از این سیلاب نجات دهیم.
اسلامی با بیان اینکه در بارشهای اخیر از خشکسالی رها شدیم و سرزمینهای ما سیراب شد، عنوان کرد: نکته مهمی که در دستور کار است هدایت آب به سمت تالابها و حرکت آن به سمت رودخانههای بزرگ و خلیج فارس است.
وی با اشاره به اینکه ایمنسازی راهها یکی از اولویتها است، گفت: بازگشایی راههای مسدود شده نیز یکی دیگر از اقدامات مهم ما به شمار میرود که باید با سرعت بیشتری در مناطق سیل زده انجام شود.
میزان خسارات راهها و جادهها
وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: برآورد خسارتهای جادهها، مزارع و منازل مردم یکی دیگر از برنامههای مهم در شرایط کنونی است. کار بازسازی منازل توسط بنیاد مسکن سریعتر به اجرا گذاشته میشود و در بخش راهها نیز باید اقدامات لازم صورت گیرد.
اسلامی در خصوص بحث بازسازی راههای خوزستان گفت: در خوزستان هنوز به فاز بازسازی راهها وارد نشدهایم چرا که تا زمانی که آب فروکش نکند نمیتوانیم وارد عمل شویم.
وی ادامه داد: جاده اهواز-آبادان به صورت کامل زیر آب رفته و همکاران ما سعی دارند با ۱۰۰۰ دستگاه ماشین آلات و با هماهنگی ستاد مدیریت بحران مسیر آب را هدایت کنند تا امکان تردد در این محور فراهم شود.
اسلامی بیان کرد: برای بازسازی منازل شهری و روستایی اعتبارات لازم پیش بینی شده است. همچنین کمکهای معیشتی، تعمیری و بازسازی نیز مصوب شده است.
وی گفت: در استان خوزستان که هنوز در متن سیل قرار داریم نمیتوانیم میزان دقیق خسارت و اعتبارات مورد نیاز برای بازسازی را پیش بینی کنیم.
وی افزود: در سایر استانهایی که در معرض سیل قرار گرفتند بازسازی را آغاز کردهایم. جاده خرم آباد- معمولان و پلدختر حدود ۴۰ کیلومتر آسیب جدی دیده که در دست بازسازی است. همچنین حداقل ۱۰ پل بزرگ در استان لرستان و ایلام در حال حمل و نصب است.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مسدود شدن برخی از محورهای استان عنوان کرد: برای جادههایی که در خوزستان مسدود شده مسیرهای جایگزین پیشبینی شده است.
در همین خصوص مدیرکل راهداری استان خوزستان نیز گفت: در حال حاضر بخشهایی از جاده خرمشهر - اهواز به زیر آب رفته است.
غلامعباس بهرامی نیا در گفتوگو با مهر افزود: سیلاب و روان آبها بخشهایی از جاده اهواز - خرمشهر را به زیر آب بردهاند و تردد در این جاده را با کندی مواجه کرده است.
بخشهایی از جاده خرمشهر- اهواز
به زیر آب رفت
وی اظهار کرد: در حال حاضر با تلاش ستاد مدیریت بحران و نیروهای راهداری، سیلاب این مسیر به سمت بیابانهای اطراف هدایت شده و تردد در این جاده امکان پذیر است.
بهرامی نیا در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تاکید به رانندگان مبنی بر رعایت احتیاط در هنگام تردد از محور آبادان - ماهشهر تصریح کرد: آب در اطراف این جاده به حجم بالایی رسیده اما از طریق سیلبندها هنوز در جاده نفوذ نکرده است.
مدیرکل راهداری استان خوزستان یادآور شد: در حال حاضر جاده شادگان- دارخوین از روانآبها مملو است و رانندگان برای سفر به شادگان مسیر سهراهی خور دورق را به عنوان جاده جایگزین انتخاب کنند.
مشکلات ساختاری در مسیر احیای راهها
در شرایطی که وزیر راه و شهرسازی آغاز روند احیای جادههای استان را به بعد از فروکش کردن کامل سیل موکول میکند؛ برخی منابع محلی مشکلات ساختاری را باعث اصلی کندی روند احیای راهها در استان خوزستان ارزیابی میکنند.
شهردار آبادان از فراهم نشدن زیرساختهای اولیه به عنوان دلیل اصلی و مهم کندی انجام آسفالت معابر شهری آبادان نام برد.
حسین حمیدپور در جلسه بررسی وضعیت زیرساختهای معابر سلیچ و ذوالفقاری که در محل شهرداری مرکزی آبادان برگزار شد، گفت: فراهم نبودن زیرساختهای اولیه در مناطق سلیچ و ذوالفقاری مهمترین دلیل توقف عملیات اصلاح بافتهای ناکارآمد و کند شدن روند اجرای روکش آسفالت در این مناطق است.
وی، تعامل ادارات خدمات رسان برای اجرای پروژه روکش آسفالت در معابر سلیچ و ذوالفقاری را امری ضروری خواند و بر آمادگی شهرداری آبادان در اصلاح معابر و اجرای روکش آسفالت پس از ایجاد خطوط شبکه آب و فاضلاب، گاز، مخابرات و برق تاکید کرد.
حمیدپور افزود: با توجه به اختصاص اعتبارات استانی در این باره، ادارات مختلف باید با بهرهگیری از تمام توان خود در جهت تغییر چهره مناطق مختلف به ویژه سلیچ و ذوالفقاری پای کار بیایند و فرصت را از دست ندهند.
وی یادآور شد: شهروندان از شهرداری انتظار دارند که مشکلات معابر آنان را حل کند و کوتاهی، اهمال یا ناتوانی سایر دستگاهها را نیز به حساب شهرداری مینویسند، از اینرو ناچاریم از مدیران ادارات یاد شده بخواهیم برای پاسخ به انتظارات بحق شهروندان توان و تمرکز بیشتری بگذارند.
به گفته شهردار آبادان، صورت جلسهای با حضور دو نفر از نمایندگان مردم در مجلس و اعضای شورای شهر آبادان، تهیه و شرح وظایف هر کدام از ادارات مشخص شده که بهطور ماهانه جلساتی با حضور نمایندگان به منظور بررسی عملکرد دستگاهها برگزار میشود تا حاصلش رضایت عمومی باشد.