اخبار
تلفات دامهای سیلزده تاثیری در تنظیم بازار ندارد
ناصر مقدسی، رییس انجمن صنفی گاوداران درباره آخرین تحولات بازار نهادههای دامی اظهار کرد: باوجود اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات نهادههای دامی، تجار با قیمتهای گزافی ذرت و کنجاله سویا را در بازار عرضه میکردند؛ به همین دلیل وزیر جهاد کشاورزی در تاریخ ۱۶ اسفند اعلام کرد که هر یک از تجار پس از تاییدیه از سازمان جهاد کشاورزی استانها باید اقدام به توزیع نهاده در بازار کنند که این امر در توزیع به موقع و کاهش قیمت کنجاله سویا و ذرت تاثیر بسزایی دارد. وی نرخ کنونی هر کیلو کنجاله سویا در بازار آزاد را ۵ تا ۵ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: با توجه به افزایش هزینههای تولید، قیمت تمام شده تولید هر کیلو شیرخام ۳ هزار و ۲۰۰ تومان است، در حالی که هماکنون با نرخ ۲ هزار تومان به کارخانههای لبنی عرضه میشود. مقدسی ادامه داد: با احتساب کنجاله سویا با نرخ مصوب، قیمت هر کیلو شیرخام باید ۲ هزار و ۵۴۰ تومان باشد، از این رو پس از رسیدن بازار به تعادل، قیمت پیشنهادی به دستگاههای مختلف اعلام خواهد شد. رییس انجمن صنفی گاوداران تکنرخی شدن ارز را امری ضروری دانست و افزود: تکنرخی شدن ارز به نفع تولیدکننده و مصرفکننده خواهد بود و دولت تنها باید مابه التفاوت نرخ ارز کالاهای اساسی را به مردم بدهد. وی با اشاره به اینکه اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات کالاهای اساسی، تاثیری در تنظیم بازار ندارد، بیان کرد: با وجود اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات گوشت، قیمت گوشت به یکباره از ۶۰ به ۱۲۰ هزارتومان افزایش یافت که این امر موجب شد تنها عدهای خاص منتفع شوند. مقدسی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از واردات کره را امری ضروری دانست و گفت: باوجود اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی، قیمت هر ۱۰ درصد چربی واردات ۴۰ تومان بوده، در حالی که از تولیدکنندگان داخلی ۲۰ تومان خریداری میشود. وی قیمت تمام شده هر کیلو گوشت داخل با احتساب سود دامدار درب دامداری را ۴۰ هزار تومان اعلام کرد و افزود: با احتساب هزینههای حمل و نقل هر کیلو گوشت نباید با نرخ بالاتر از ۷۰ هزار تومان در بازار عرضه شود اما به سبب فاصله چشمگیر تولید تا مصرف با نرخهای بالایی عرضه میشود. رییس انجمن صنفی گاوداران درباره تاثیر وقوع سیل بر میزان تلفات دام بیان کرد: با توجه به آنکه بارندگیهای اخیر، خساراتی را به بخش دام وارد کرده است، امیدواریم مسوولان بخشی از خسارت دامداران را جبران کند. وی در پایان با اشاره اینکه تلفات دام روستاییان سیلزده تاثیری در تنظیم بازار ندارد، تصریح کرد: با وجود بیش از ۴۰ میلیون راس دام در کشور، سیل اخیر تاثیری بر میزان عرضه ندارد، تنها دولت باید خسارت تولیدکنندگان را جبران کند تا آنها بتوانند به معاش خود ادامه دهند.
واردکنندگان قطعه برای ترخیص بازگشتهاند
به گفته دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو، قطعاتی که قرار است طی هفتههای آینده از گمرکها ترخیص شوند، متعلق به واردکنندگان و تجار قطعات یدکی است که پس از اعمال سختگیریها از ترخیص کالاهای خود منصرف شده بودند و حال که تمهیداتی اندیشیده شده، برای ترخیص بازگشتهاند.چندی پیش مدیرکل گمرک چابهار از ترخیص ۱۰۰۰ کانتینر قطعه باقیمانده از ۳۰۰۰ کانتینر قطعات خودرویی دپو شده در گمرک در آینده نزدیک خبر داد و اعلام کرد که حداکثر تا دو سه هفته آینده این کار صورت خواهد گرفت. در گمرک چابهار بیش از ۳۰۰۰ کانتینر قطعات خودرویی دپو شده بود که اواخر سال گذشته پس از اینکه هشدار لازم مبنی بر امکان متروکه شدن این کالاها داده شد، ۲۰۰۰ هزار کانتینر ترخیص و به صنعت خودروسازی کشور تحویل داده شد. به گفته مدیرکل گمرک چابهار، قرار بوده که ۱۰۰۰ کانتینر قطعات باقیمانده در فروردین ماه سال جاری ترخیص شود که به دلیل برخی مشکلات جزئی، ترخیص این کالاها در هفتههای آینده انجام میگیرد. در این رابطه مازیار بیگلو - دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو - در گفتوگو با ایسنا، اظهار کرد: این ۱۰۰۰ کانتینر قطعه که وعده ترخیص آن از سوی رئیس گمرک چابهار داده شده متعلق به خودروسازان و قطعهسازان نیست؛ چرا که خودروسازان بدین شکل واردات قطعه ندارند و قطعهسازان نیز عموماً مواد اولیه مورد نیاز خود را وارد میکنند که در سیستم گمرکی کشور با عنوان قطعه خودرو شناخته نمیشود. وی افزود: قطعات دپو شده در گمرک درواقع متعلق به واردکنندگان یا فروشندگان لوازم یدکی است که واردات خود را قبل از بحثهایی همچون نوسانات بازار ارز و مسائل تحریمی انجام داده بودند اما در زمان ترخیص، موانع و سد راههایی همچون بحثهای ارزی، مسائل سامانه نیما، موانع بانکی و محدودیتهای بازرگانی ایجاد شد که واردکنندگان را از ترخیص کالاهای وارداتی خود منصرف کرد و آنها درواقع کالای خود را رها کردند. حال که برخی از این موانع برداشته یا تعدیل شده است، واردکنندگان و تجار لوازم یدکی برای ترخیص بازگشتهاند. دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو تصریح کرد: اما آنچه که مربوط به قطعهسازان بوده و در روند ترخیص مواد اولیه مورد نیازشان از گمرک وجود داشت، مشکل کمبود نقدینگی و مسائل قیمتی با خودروسازان بوده که هر دو در سال گذشته (۹۷) حل شدهاند. بنابراین این ۱۰۰۰ کانتینر قطعات مشخص نیست که مربوط به چه شخص یا نهادی است.