تدابیر جدید برای تامین سوخت هواپیماهای ایرانی
مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی با بیان اینکه از اواسط سال قبل مشکل تأمین سوخت در پروازهای خارجی داریم، گفت: اصلاً اجازه ندادیم هیچ پرواز خارجیمان، به خاطر نبود سوخت لغو یا قطع شود، ضمناً تدابیری اتخاذ شد که مشکل تأمین سوخت در کشورهای دیگر کاهش یابد. اسعدی سامانی در گفتوگو با فارس، با بیان اینکه تحریم ارایه سوخت به هواپیماهای ایرانی از همان دور اول تحریمهای نفتی برای شرکتهای هواپیمایی ایرانی آغاز شد، اظهار کرد: پس از خارج شدن امریکا از برجام، بسیاری از کشورها و شرکتهای سوخترسان هواپیما به ما اعلام کردند که امکان ارایه سوخت به هواپیمایی ایرانی ندارند و از اواسط سال ۹۷ بود که شرکتهای هواپیمایی ایرانی با این مشکل مواجه شدند.
امکان سوختگیری در بلگراد
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی ادامه داد: البته در بعضی کشورهای اروپایی نظیر بلگراد و برخی کشورهای اروپای شرقی تأمین سوخت هواپیما برای شرکتهای هواپیمایی ایرانی بدون مشکل انجام میشود به عنوان مثال ایرانایر اگر پروازی به آلمان داشته باشد، در مسیر برگشت خود، در بلگراد سوختگیری میکند.
در منطقه فقط عراق سوخت میدهد
وی اضافه کرد: در کشورهای ترکیه، دوبی، کویت و لبنان هم هواپیماهای ایرانی نمیتواند سوخت دریافت کنند در منطقه خودمان فقط امکان سوختگیری در کشور عراق را داریم که آن هم ایرلاینهای ایرانی معمولا سوخت از کشور عراق خریداری نمیکنند چون مسیر پرواز حدود یک ساعت است و معمولاً هواپیماها طوری سوختگیری میکنند که نیاز به سوختگیری در عراق نباشد زیرا قیمت سوخت هواپیما در عراق گران و حدود یک دلار و ۳۵ سنت است که در مقایسه با نرخ سوخت در ایران، بسیار بالاتر است.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی اظهار کرد: در قارههای اروپا و امریکا مشکل تامین سوخت برای هواپیماهای ایرانی وجود دارد، همانگونه که گفته شد فقط یکی، دو کشور کوچک اروپایی و بلگراد به ما سوخت میدهد؛ به هر حال شرکتهای سوخترسان برندهایی هستند که اگر در اروپا فعال باشند، در امریکا هم فعال هستند و پس از برجام در راستای منافع خود و ترس از تحریمها، از سوخترسانی به هواپیماهای ایرانی امتناع میورزند.
اسعدی سامانی بیان کرد: این شرکتهای سوخترسان در قارههای مختلف فعال هستند و طبق مراوداتی که با امریکا دارند یا اینکه چون بخشی یا همه سهام آنها متعلق به امریکا است، صراحتاً به ما اعلام کردند که امکان ارایه سوخت به ما ندارند، و فقط در یکی دو کشور اروپای شرقی و بلگراد، هستند شرکتهایی که هیچگونه ارتباط کاری با امریکاییها ندارند که به ما سوخترسانی میکنند.
افزایش هزینهها با تحریمهای سوختی
وی اظهار کرد: موضوع عدم ارایه سوخت برای ایرلاینهای ایرانی موجب افزایش هزینه شده است، زیرا به هر حال یک نشست و برخاست اضافه انجام میشود که این خود هزینه بسیاری برای شرکت هواپیمایی دارد، این هزینه بر ایرلاین تحمیل میشود اما آنها پروازهای خارجی خود را منظم انجام میدهند. دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی ضمن محکوم کردن این رفتارهای غیر انسانی امریکا در تحریمها، بیان کرد: چنین رفتارهایی نشانه حماقت و شرارت شیطان بزرگ است.
اسعدی سامانه ادامه داد: البته با وجود همه این فشارها، اصلاً اجازه ندادیم که هیچیک از پروازهای خارجی ما به خاطر نبود سوخت کنسل یا قطع شود؛ همه پروازهای خارجی شرکتهای ایرانی انجام شده است. دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی ادامه داد: همچنین تدابیری اتخاذ شده است که از نظر تامین سوخت در کشورهای دیگر، مشکلی نداشته باشیم.
وی اظهار کرد: پرداخت هزینه سوخت برای شرکتهای هواپیمایی در پروازهای خارجی به صورت نقدی است و ایرلاینها باید ارز به همراه داشته باشند یعنی خلبانها در پروازهای خارجی ارز نقدی به همراه دارند و پول سوخت را همان لحظه پرداخت میکنند.