ایرانشهر
ممانعت از گسترش تهران با ایجاد کمربند سبز
برای ایجاد هر هزار هکتار فضای سبز سالانه بین 25 تا 30 میلیارد تومان توسط شهرداری تهران هزینه میشود اگر چه باید 50 درصد این هزینهها توسط دولت انجام شود، اما تا به امروز تمامی این هزینهها از سوی شهرداری پرداخت شده است.
به گزارش ایسنا، علی محمد مختاری در حاشیه بازدید اعضای شورای اسلامی شهر تهران از پروژه جنگلکاری ۱۲۵۰ هکتاری شهر تهران در جمع خبرنگاران گفت: پروژه کمربند سبز شهر تهران یکی از طرحهای مهم و طرحی ملی محسوب میشود که در سال ۱۳۸۱ در کمیسیون زیربنایی صنعت و محیط زیست دولت تصویب و در سال ۱۳۸۳ به سازمان بوستانها ابلاغ و مجری این طرح سازمان بوستانها و فضای سبز شهر تهران تعیین شد.
او افزود: البته در ابتدا کمربند سبز جنوب شهر تهران به مساحت ۵۰۰۰ هکتار در دولت تصویب شده بود که در سال ۸۱ پس از رایزنیها این میزان به ۵۰ هزار هکتار افزایش پیدا کرد و اجرای آن به سازمان بوستانها و فضای سبز شهر تهران ابلاغ شد.در حال حاضر ۴۱ هزار و ۹۰۰ هکتار از ۵۰ هزار هکتار تصویب شده به اجرا درآمده است و در اسفند سال ۱۳۹۷ نیز ۱۲۵۰ هکتار از این پروژه تکمیل و مقرر شده بود که افتتاح شود اما با توجه به اینکه قرار بود رییسجمهوری برای افتتاح این پروژه حضور پیدا کند، زمان افتتاح به نخستین روزهای نوروز سال ۱۳۹۸ موکول شد و نهایتاً با حضور رییسجمهوری و بهصورت ویدئو کنفرانس این پروژه به بهرهبرداری رسید.
مدیرعامل سازمان بوستانها و فضای سبز شهر تهران در تشریح گونههایی که در ۱۲۵۰ هکتار از کمربند سبز شهر تهران کاشته شده است، گفت: گونههایی همچون زالزالک، زبان گنجشک که بومی و مقاوم در برابر کم آبی هستند در این پروژه در ارتفاع بالای ۱۸۰۰ متر مورد استفاده قرار گرفتهاند. همچنین آبیاری این جنگلکاریها همانند سایر فضایهای سبز تهران از منابع آب خام تأمین میشود و با توجه به تفاهمنامه منعقد شده با شرکت آب و فاضلاب، مقرر شده تا سال ۱۴۱۰ تمام پساب شهر تهران برای آبیاری فضای سبز در اختیار ما قرار گیرد. در حال حاضر برای آبیاریهای جنگلکاریهای کمربند سبز تهران از پساب آب دانشگاه امام حسین (ع) و شهید محلاتی بهره میگیریم. او در بخش دیگری از صحبتهای خود با تأکید بر اینکه تلاش شده است در این پروژه اراضی بالای ۱۸۰۰ متر تا ۲۴۰۰ متر در دامنه جنوبی البرز تحت پوشش جنگلکاری قرار بگیرد، اظهارکرد: با اجرای این پروژه از گسترش بیرویه شهر جلوگیری شده و در حقیقت دامنه جنوبی البرز برای فضای سبز مورد استفاده قرار گرفته است. قطعاً در صورتی که اراضی بلامعارض در اختیار سازمان بوستانها قرار گیرد میتوانیم ظرف 3 تا 4 سال آینده ۵۰ هزار هکتار فضای سبز مقرر شده را تکمیل کنیم. برای ایجاد هر هزار هکتار فضای سبز سالانه بین 25 تا 30 میلیارد تومان توسط شهرداری تهران هزینه میشود اگر چه باید 50 درصد این هزینهها توسط دولت انجام شود، اما تا به امروز تمامی این هزینهها از سوی شهرداری پرداخت شده است. او با اشاره به اینکه جنگلکاریهای کمربند سبز شهر تهران جزو سرانه فضای سبز این شهر قلمداد نمیشود، گفت: تا پیش از انقلاب اسلامی ایران در تهران تنها ۷۵ بوستان محلی، منطقهای و فرامنطقهای وجود داشت در حالی که امروز تعداد بوستانها به ۲۲۶۲ بوستان افزایش یافته همچنین سرانه فضای سبز از کمتر از یک متر به ۱۶.۲۵ مترمربع رسیده است.
پیامدهای اقتصادی توقف پروازهای مسافری فرودگاه پیام
نماینده مردم کرج، فردیس، اشتهارد و آسارا در مجلس شورای اسلامی با اشاره به حادثه بوئینگ ۷۰۷ در فرودگاه فتح و توقف پروازهای مسافری فرودگاه پیام گفت: بین هزار تا دو هزار میلیارد تومان سرمایه در مجموعه پیام وجود دارد و نباید این سرمایه به خاطر یک یا دو اشکال بدون استفاده بماند و در مدتی که پروازهای مسافری فرودگاه پیام متوقف شده دو شرکت خصوصی که پروازهای مسافری را راهاندازی کرده بودند بین ۵۰۰ میلیون تا یک میلیارد تومان ضرر کردهاند.
به گزارش ایسنا، محمدجواد کولیوند با اشاره به حادثه بوئینگ ۷۰۷ در فرودگاه فتح گفت: باند این فرودگاه مناسب هلیکوپتر و پروازهای کوتاه است.
کولیوند افزود: باید مانند بسیاری از فرودگاههای جهان که چند باند در مجاورت هم قرار دارد و با سیستمهای هشدار از وقوع سانحه جلوگیری میشود، سیستمهای اخطار در این مسیر قرار داده شود.
اوبا اشاره به جلسه مشترک نمایندگان سپاه، نیروی زمینی ارتش، نمایندگان مجلس و دیگر دستاندرکاران هوانوردی کشور برای رفع مشکل پروازهای مسافری فرودگاه پیام گفت: در این جلسه مقرر شد ظرف یک ماه آینده مشکل پروازهای مسافری حل شود چون در مجموعه پیام بین هزار تا دو هزار میلیارد تومان سرمایه وجود دارد و نباید این سرمایه به خاطر یک یا دو اشکال بدون استفاده بماند و بالاجبار باید استفاده شود.
۲۳ شهریور سال گذشته بود که اولین هواپیمای مسافربری از مبدأ مشهد در کرج به زمین نشست، این پروازها تا پیش از وقوع حادثه برای یک فروند بوئینگ ۷۰۷ ارتش که حامل بار گوشت بود و قصد داشت در فرودگاه پیام فرود بیاید ادامه داشت اما با حادثه ۲۴ دی ماه که به زعم برخی کارشناسان هوانوردی به خاطر اشتباه گرفتن باند فرودگاه فتح با پیام توسط خلبان رخ داده است متوقف شد.
برخی کارشناسان هوانوردی، نبود سیستمهای کافی به خصوص هشداردهنده برای جلوگیری از چنین اشتباهی را علت این حادثه میدانند.