کاهش هزار تنی تولید پسماند در تهران

۱۳۹۸/۰۲/۱۰ - ۰۱:۲۶:۳۲
کد خبر: ۱۴۳۴۹۸

گروه راه و شهرسازی|

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران گفت: با ایجاد شرایط اقتصادی جدید و همچنین بهره‌گیری از الگوی صرفه‌جویی توسط شهروندان و ساماندهی که در حوزه پسماند ظرف سال‌های گذشته اعمال شده است، نسبت به سنوات قبل شاهد کاهش هزار تنی پسماند در تهران بوده‌ایم.

به گزارش ایسنا، رضا عبدلی در سلسله نشست‌های تهران هوشمند، تهران نوآور که با موضوع مدیریت هوشمند پسماند برگزار شد، گفت: در کشور ما ۶۲ هزار روستا و ۱۲۸۰ شهر وجود دارد که مجموعاً روزانه ۵۸ هزار تن زباله تولید می‌کند. این در حالی است که تهران به تنهایی با تولید روزانه ۸ هزار و ۴۰۰ تن نزدیک به ۱۵ درصد زباله تولیدی کشور را به خود اختصاص داده است. با ایجاد شرایط اقتصادی جدید و همچنین بهره‌گیری از الگوی صرفه‌جویی توسط شهروندان و ساماندهی که در حوزه پسماند ظرف سال‌های گذشته اعمال شده است، نسبت به سنوات قبل شاهد کاهش هزار تنی پسماند در تهران بوده‌ایم. او با تاکید بر الگو قرار دادن کاهش تولید زباله و همچنین تفکیک از مبدا افزود: مدیریت تولید کالا تا مصرف در سه حوزه‌ مدیریت تولید کالا، مدیریت توزیع کالا و مدیریت خرید و مصرف آن مورد بررسی قرار می‌گیرد. امروز سرانه تولید زباله در جامعه روستایی ایران ۵۰۰ گرم در جامعه شهری ۸۰۰ گرم و در شهر تهران حدود هزار گرم است. این در حالی است که میانگین تولید سرانه جهان حدود 1200 گرم است که همه اینها تاکید بر لزوم کاهش تولید زباله است. عبدلی ادامه داد: قطعاً قبل از تولید کالا می‌توان برای کاهش تولید پسماند اقدامات موثری را انجام داد که از جمله آنها می‌توان به تولید کالای با کیفیت و تاییدیه کالاها از مواد اولیه بازیافتی، کالای دارای قابلیت بازیافت، کالای دارای بسته‌بندی حداقلی و دارای قابلیت بازیافت اشاره کرد. مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران با اشاره به اینکه روزانه حجم زیادی از مواد غذایی تاریخ مصرف گذشته در آراد کوه دفع می‌شود، افزود: علت وقوع چنین موضوعی عدم استفاده از انبار گردانی مدرن و صحیح است. همچنین بخش دیگری از کالاها در حوزه‌ حمل و نقل به زباله تبدیل می‌شود، از این رو، باید بهره‌گیری از شیوه‌های مدرن و صحیح مورد توجه قرار گیرد. مدیریت پس از تولید پسماند نیز در ۵ حوزه‌ مدیریت پسماند «تر» در مکان تولید، مدیریت پسماند خشک در مکان تولید، انتقال، پردازش و دفن قابل بررسی است. بطور میانگین روزانه ۲۰۰ تا ۴۰۰ متر مکعب شیرابه زباله‌های تولیدی شهر تهران است که باید مدیریت شود و خوشبختانه توانستیم این کا را اجرایی کنیم. همچنین در بخش دیگر باید گازهای تولیدی این زباله‌ها نیز مدیریت می‌شد که این کار نیز با انعقاد قراردادی با یک شرکت خصوصی اجرایی شده است. عبدلی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر لزوم مشارکت شهروندان برای مدیریت صحیح پسماند در شهرتهران گفت: روزانه با کمک شهرداری‌ها و مناطق و نواحی تهران ۱۳۰ کیلومتر مربع از شهر تهران نظافت و زباله‌های آن جمع‌آوری و مدیریت می‌شود. از 8400 تن زباله جمع‌آوری شده ۶ هزار تن زباله خانگی، ۲۱۱ تن زباله‌های مخلوط جمع‌آوری شده از شهرک‌های حومه، هزار تن پسماند خشک و ۱۰۰ تن انواع پسماند ویژه صنعتی و پزشکی است که از سطح شهر تهران جمع‌آوری می‌شود. وی در تشریح تجهیزات در اختیار سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران نیز به وجود ۵۵ هزار مخزن زباله در سطح شهر تهران اشاره کرد و افزود: ۲ هزار و ۴۵۰ دستگاه انواع ماشین‌آلات جمع‌آوری پسماند به همراه یک ایستگاه میانی دپوی زباله در اختیار پیمانکاران سازمان مدیریت پسماند است.‌در حال حاضر روزانه حدود ۳۰ هزار تن خاک و نخاله در شهر تهران جمع‌آوری می‌شود که همگی در مرکز استیصال خاک و نخاله آبعلی تفکیک و بازیافت می‌شوند.

او در بخش دیگری از صحبت‌های خود به تهیه طرح جامع پسماند شورای شهر تهران تا پایان سال جاری اشاره کرد و افزود: امیدواریم طرح جامع پسماند شهر تهران تا پایان سال جاری تهیه شود و چشم‌انداز آینده شهر تهران در حوزه پسماند به روشنی مشخص شود؛ همچنین مدرن‌سازی ناوگان مدیریت پسماند نیز در دستور کار سازمان مدیریت پسماند قرار گرفته است.

   ضرورت تشکیل شورای عالی پسماند

محمود میرلوحی، عضو شورای شهر تهران نیز در همایش مدیریت هوشمند پسماند گفت: امروز ۳۱۱ هزار واحد تجاری در تهران داریم، در حالی که این عدد در دنیا به این میزان نیست زیرا در دنیا به سمت تحول در حوزه کسب و کار رفتند. کم نیستند مغازه‌های که فعالیتشان متوقف شده است و دیگر کسب و‌ کار از نسلی به نسل دیگر منتقل نمی‌شود.شهر هوشمند یک الزام است و چیزی است که نمی‌شود از آن فرار کرد. وقتی قرار است هوشمندسازی رخ دهد باید در همه زمینه‌ها از جمله همین موضوع پسماند هوشمندسازی کنیم. عضو شورای شهر تهران گفت: اقتصاد پسماند مهم است زیرا نزدیک به ۵ هزار میلیارد تومان ارزش دارد و اگر با این اقتصاد درست رفتار شود می‌تواند برای شهر منفعت به بار بیاورد. در دوره جدید مدیریت شهری موفق به کاهش ۶۰۰ تنی پسماند شده‌ایم اما باید به سراغ استارتاپ‌هایی برویم که می‌توانند در کاهش پسماند موفق شوند. من پیشنهادی هفته قبل به شهردار تهران دادم و گفتم یک شورای عالی باید در حوزه پسماند تشکیل دهیم زیرا مساله پسماند مساله کمی نیست.اگر در هر روز ۳ هزار تن پسماند با ارزش داشته باشیم از قرار هر کیلو ۵ هزار تومان می‌دانید چه پول و ثروتی می‌شود؟

پیروز حناچی، شهردار تهران نیزکه در این همایش حضور داشت عنوان کرد: شهرداری تهران از استارتاپ‌هایی که در حوزه‌های مختلف برای حل معضلات شهر تهران کار می‌کنند، حمایت می‌کند. قطعاً استارتاپ‌هایی که در حوزه حل معضلات شهر تهران مثلاً آلودگی هوا کار می‌کنند حمایت شهرداری تهران را به همراه خواهند داشت. جهت‌گیری عمومی ما بر این است که برای حل مشکلات از حضور و نوآوری شرکت‌های نوآور استقبال می‌کنیم تا این شرکت‌ها بتوانند در حل معضلات سهمی ایفا کنند و نقشی را بگیرند. البته تجربه خوب دوچرخه‌های بی‌دود نیز در تهران وجود دارد، از این رو، تلاش می‌کنیم که این تجربیات خوب تکرار شوند.باید در حوزه پسماند به این نکته توجه کرد که کاهش تولید زباله بطور جد مدنظر قرار گیرد و پیام لزوم کاهش تولید زباله به مردم منتقل شود و در قدم‌های بعدی تفکیک از مبداء انجام شود. در این حوزه باید هدفگذاری کرد و بطور مشخص سالانه درصدی از این مهم را محقق کنیم. البته تحقق همه این موارد نیازمند خرد جمعی و مشارکت مردم است.

شهردار تهران نیز در حاشیه برگزاری این همایش در جمع خبرنگاران، در پاسخ به سوالی در خصوص اعمال محدودیت زمانی حضور شهروندان در متروی تهران، بیان کرد: قطعاً فردی که از شمالی‌ترین نقطه تهران به سمت جنوبی‌ترین نقطه آن با مترو عزیمت می‌کند با کسی که تنها دو ایستگاه را با مترو می‌رود باید محاسباتشان متفاوت باشد. قطعاً دو ایستگاه با ۱۰ ایستگاه متفاوت خواهد بود. چنین طرحی قرار بود که بررسی و اعمال شود، اما در حال‌ حاضر به صورت دقیق از جزییات آن مطلع نیستم و قطعاً به زودی جزییات آن را به صورت دقیق اعلام خواهیم کرد.

 

ارسال نظر