مهر تایید وزیر ارتباطات برکمفروشی برخی شرکتهای اینترنتی
گروه دانش و فن مرجان محمدی
سالیان سال است که کاربران اینترنت نسبت به کمفروشی شرکتهای اینترنتی معترض هستند و معتقدند برخی شرکتهای اینترنتی اقدام به کمفروشی میکنند، این کاربران بارها و به دفعات این مساله را عنوان کردهاند، اما هر بار شرکتهایی که متهم به کمفروشی شدهاند این مساله را رد کردهاند، مساله کمفروشی در زمان وزارت واعظی وزیر وقت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز مطرح شد به گونهای که در آن مقطع، رییس سازمان حمایت در نشستی عنوان کرد که بر اساس شکایتهای مردمی احتمال کمفروشی در اینترنت وجود دارد. صحبتی که با واکنش محمود واعظی همراه شد و وی در پاسخ به رییس سازمان حمایت مصرفکنندگان درباره احتمال کمفروشی گفت: نمیدانم که ایشان این اطلاعات را از کجا آوردهاند اما به نظر میرسد این صحبتها از جانب هر فردی که مطرح شده، بدون مطالعه صورت گرفته است.
وزیر وقت ارتباطات اذعان داشت: تنها جایی که دسترسی به بررسی دارد سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی است که این سازمان حتی نرمافزاری به منظور بررسی در لحظه حجم مصرفی مشترکان طراحی کرده و برای استفاده کاربران روی سایت خود قرار داده است.
واعظی همچنین اظهار کرد: آنهایی که میگویند کمفروشی صورت میگیرد باید به این نکته توجه داشته باشند که در گذشته مشترکان چند عکس یا مطلب مکتوب را دانلود میکردند و حجم اینترنت آنها برای مدت بیشتری دوام میآورد اما اکنون همین که سه تا چهار فایل ویدئویی دانلود میشود، چند برابر فایلهای عکس و مکتوب حجم مصرف میشود.وی در عین حال تاکید کرد: راهکار در این حوزه آن است که آگاهی مردم افزایش یابد اما با وجود این اگر همچنان مشترکی احساس مشکل کرد، سامانه ۱۹۵ وزارت ارتباطات آمادگی رسیدگی فوری به این موضوع را دارد.اما در حالی که وزیر ارتباطات وقت و شرکتهای ارایهدهنده اینترنت مساله کمفروشی را قبول نداشتند، کاربران همچنان معتقد به کمفروشی بوده و هستند، با پایان وزارت محمود واعظی و روی کار آمدن دولت دوازدهم و وزارت آذری جهرمی کاربران از این وزیر جوان خواستند تا کمفروشی اینترنت را بررسی کند، مسالهای که کاربران به دفعات با حضور در صفحههای اجتماعی وزیر ارتباطات آن را خواستار شدند، تا اینکه روز گذشته وزیر ارتباطات در توییتی از بازرسی مخفی و بدون اطلاع از شرکتهای اینترنتی خبر داد و گفت: کمفروشی برخی از شرکتها تأیید شده است. محمدجواد آذری جهرمی در صفحه توییترخود نوشت: حتماً اشکالات متعددی در اجرا داریم، مشق ننوشته، غلط ندارد. وی افزود: همواره تلاش کردهایم بهبود حاصل کنیم.وزیر ارتباطات خاطرنشان کرد: در بازرسی مخفی و بدون اطلاع شرکتهای اینترنتی، متأسفانه کمفروشی ۸ درصدی برخی شرکتها در برخی استانها تأیید شده است.وی تاکید کرد: حقالناس را اعاده میکنیم. جزییات را سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی منتشر خواهد کرد.بعد از مهر تایید وزیر ارتباطات بر کمفروشی برخی شرکتهای اینترنتی رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با اعلام اسامی شرکتهای کمفروش اینترنتی در استانهای کشور، از کمفروشی 5 تا 8 درصدی این شرکتها خبر داد. حسین فلاح جوشقانی رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با اشاره به اینکه بررسیهای میدانی در برخی اپراتورهای ارتباطات ثابت نشان میدهد بین ۵ تا ۸ درصد مغایرت در حجم بستههای درخواستی مشترکین وجود دارد، گفت: بر همین اساس تمامی شرکتها تا ۵ درصد و شرکت مخابرات ایران در استان خراسان شمالی، شرکت داده گستر عصر نوین (های وب) در استان فارس، شرکت پارس آنلاین در استانهای فارس، همدان، کردستان و کرمانشاه، شرکت پیشگامان توسعه ارتباطات در استان کهکیلویه و بویراحمد، شرکت فناوری ارتباطات شاتل در استان بوشهر، شرکت دادهپردازی فنآوا در استان کهکیلویه و بویراحمد، شرکت انتقال دادههای آسیاتک در استان همدان تا ۸ درصد کمفروشی داشتهاند و میبایست فرایندهایشان را اصلاح و بهینهسازی نحوه محاسبه حجم ترافیک را انجام دهند.رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی تاکید کرد: شرکتها درباره ۵ درصد کمفروشی به ملاحظات فنی مانند سرباره ارسال و افت خط اشاره کردهاند که این دلایل ارتباطی به مشترکین نداشته و به منظور جلب رضایتمندی مشترکین و حفظ حقوق آنها اپراتورها ملزم هستند این میزان کسری خود را در حجم بستههای فروخته شده به مشترکین جبران کنند.
فلاح جوشقانی با اشاره به اینکه موضوع کمفروشی به هر یک از اپراتورها تذکر داده شده، افزود: رگولاتوری نیز بر اجرای این الزامات بطور دقیق نظارت میکند و مشترکان درصورت مشاهده تخلف در زمینه کمفروشی اینترنت میتوانند در تماس با سامانه ثبت و پاسخگوئی به شکایات ۱۹۵ یا مراجعه به سایت
www,۱۹۵.cra.ir شکایت خود را ثبت کنند. در هر صورت به نظر میرسد ادعای کاربران در طی این چند سال ادعای درستی بوده است، ادعایی که وزیر به آن صحه گذاشت و حال باید دید که سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در برخود با این شرکتها چگونه عمل میکند.