در شهر

۱۳۹۸/۰۲/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۴۰۰۲

  خرید اتوبوس‌های دست دوم  افتادن

در دور باطل است

محمد علیخانی، رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران، گفت: در برنامه سوم شهر تهران بر حمل و نقل پاک تاکید شده و خرید اتوبوس‌های دست دوم افتادن در دور باطل است. به گزارش مهر، روز یکشنبه پیروز حناچی، شهردار تهران با ابراز شرمندگی از اینکه ۳۵۰۰ اتوبوس فرسوده در ناوگان اتوبوسرانی فعالیت می‌کنند از رایزنی برای خرید اتوبوس‌های دست دوم با کیفیت خوب خبر داد.

علیخانی پیش از این نیز با خرید اتوبوس‌های دست دوم برای شهر تهران مخالف بود، در این رابطه گفت: در برنامه سوم توسعه شهر تهران که در شورای شهر به تصویب رسیده و سیاست‌های کلی اداره شهر را مشخص می‌کند، تاکید بر خرید اتوبوس‌های برقی است که در دنیا به اسم حمل و نقل پاک از آن نام برده می‌شود.خرید اتوبوس‌های دست دوم که بعد از مدتی به سرنوشت اتوبوس‌های فرسوده فعلی دچار خواهند شد و باید هزینه زیادی برای بزک کردن آنها مانند نصب فیلتر و...  بپردازیم، افتادن در دور باطل است.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: مشکل آلودگی هوا نارضایتی شهروندان از اتوبوس‌های فرسوده با کیفیت پایین با این سیاست‌ها برطرف نمی‌شود و باید شهرداری سیاست‌های کلی که توسط شورا به تصویب رسیده دنبال کند که خرید اتوبوس دست دوم در این سیاست‌ها وجود ندارد. علیخانی با اشاره به تردد 3 میلیون موتورسیکلت در سطح شهر تهران، گفت: هر موتورسیکلت چند برابر خودروی عادی آلایندگی تولید می‌کند، حتی این موتورسیکلت‌ها نیز باید به سمت برقی شدن برود. ما در حوزه حمل و نقل باید به سمت حل مشکلات اساسی برویم و وقت خود را برای مسائل حاشیه‌ای و فرعی صرف نکنیم. این نوع صحبت‌ها قبلا در حوزه حمل و نقل و ترافیک مطرح می‌شد که گمان می‌کردیم شایعه است اما امروز کم کم این سخنان به سطح شهردار رسیده است و تنها توصیه ما عمل به مصوبات و سیاست‌هایی است که در شورا برای این حوزه پیش بینی شده است.

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران همچنین با اشاره به اینکه افزایش احتمالی نرخ بنزین تاثیری در قیمت کرایه تاکسی ندارد، گفت: نرخ کرایه‌های تاکسی باید مطابق با تورم درنظر گرفته می‌شد. او در ارتباط با مشکلات رانندگان تاکسی و تمهیداتی که باید برای آنها در نظر گرفته شود، اظهار داشت: نرخ تعیین شده برای تاکسی‌ها امسال نیز مورد تایید دولت است و در شورا تصویب شده که با توجه به تورم موجود در کشور به نظرم در مورد این افراد اجحاف شده است چرا که نه یارانه می‌گیرند و نه کمکی به آنها می‌شود. هزینه‌های رانندگان تاکسی نیز شبیه مردم است و این افراد تحت حمایت هیچ سازمان دولتی نیستند و در صورت افزایش قیمت بنزین باید تسهیلاتی برای سوخت آنها تعیین شود.

وی در پاسخ به اینکه آیا در صورت افزایش قیمت بنزین نرخ کرایه‌های تاکسی مجدد افزایش می‌یابد یا خیر، گفت: افزایش 20 درصدی نرخ کرایه تاکسی در سال 98 تصویب شده و افزایش مجددی در این زمینه نخواهیم داشت. تنها می‌توان تسهیلاتی برای سوخت آنها در نظر گرفت. علیخانی در ارتباط با تاکسی‌های اینترنتی گفت: اصل فعالیت این تاکسی‌ها خوب است ولی متأسفانه تاکسی‌های اینترنتی ضوابط را نمی‌پذیرند و زمانی که به آنها می‌گویند که باید مجوز دریافت کنید معتقدند که این مساله برایشان امکان‌پذیر نیست چرا که بسیاری از تاکسی‌های اینترنتی فرسوده هستند و این مساله سبب نابودی شغل آنها خواهد شد. وی با بیان اینکه شهرداری تاوان اقتصاد بیمار کشور را در زمینه‌های مختلف می‌دهد، گفت: باید تمهیدات لازم در ارتباط با تاکسی‌های اینترنتی و تاکسی‌های اصلی در نظر گرفته شود.

  تغییر ساعت طرح ترافیک و زوج و فرد

در ماه رمضان

سردار محمدرضا مهماندار رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ درباره ساعت اتمام طرح ترافیک و زوج و فرد در روز دوشنبه (۱۶ اردیبهشت ماه) گفت: با هماهنگی‌های انجام شده قرار است، طرح ترافیک و زوج و فرد در ایام ماه مبارک رمضان یک ساعت زودتر به اتمام برسد و زمان پایان آن ساعت ۱۸ اعلام شد.

به گفته مهماندار تغییری در ساعت آغاز این دو طرح اعمال نشده و ساعت آغاز آن همان ساعت 6:30 صبح خواهد بود. ضمن اینکه در روزهای پنجشنبه، جمعه و ایام تعطیل نیز این طرح اجرا نخواهد شد.