رد پای فضای مجازی در ارایه کپی‌های هنری

۱۳۹۸/۰۲/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۴۱۰۴
رد پای فضای مجازی در ارایه کپی‌های هنری

یک گالری‌دار با اعتقاد بر اینکه تعداد آثار کپی که به گالری‌ها ارایه می‌شوند چندان زیاد نیست، اظهار کرد که بعد منفی فضای مجازی می‌تواند در افزایش تعداد کارهای کپی‌شده بسیار تاثیرگذار باشد. امیرحسین جباری، مدیر گالری ایده پارسی، درباره تشخیص اصالت آثاری که گالری‌ها به نمایش می‌گذارند، اظهار کرد: گاهی پیش می‌آید که فردی اثر یک هنرمند خارجی یا ایرانی را ببیند، از آن الهام بگیرد و بر اساس آن، به سبک و هنر خودش اثری را خلق می‌کند. در نتیجه شباهت دو اثر می‌تواند بر اساس الهام گرفتن باشد؛ که این موضوع از لحاظ حرفه‌ای مشکلی ندارد. او ادامه داد: اما زمانی هم هست که یک فرد کار یک هنرمند را بر می‌دارد و کاملاً از روی آن کپی می‌کند. یعنی کاملاً اثری مشابه اثر یک هنرمند را خلق می‌کند و شاید فقط رنگ‌گذاری را تغییر بدهد؛ این کار کاملاً کپی است و از لحاظ حرفه‌ای مشکل دارد. در این میان گالری‌هایی که بخواهند تشخیص کپی بودن آثار را تشخیص بدهند، می‌توانند از تکنولوژی روز بهره بگیرند و تصویر آثار ارایه‌شده را در گوگل ایمیج مورد بررسی قرار دهند. جباری درباره میزان کارهای کپی که به گالری‌ها ارایه می‌شود نیز گفت: تعداد آثار کپی چندان زیاد نیست و در چند سال گذشته دو بار از سوی هنرمندان آماتور با کارهای کپی مواجه شده‌ام؛ البته در این میان فضای مجازی هم در کارهای کپی‌شده بی‌تأثیر نبوده است. به هر حال فضای مجازی خوبی‌ها و بدی‌هایی دارد. خوب این است که می‌توان آثار زیادی را دید و از لحاظ بصری ارتقا پیدا کرد و بد این است که می‌توان آثار زیادی را دید و از روی آنها کپی کرد. به عنوان مثال می‌توان اثری را در یک گالری خارجی که هیچ‌کسی هم آن را ندیده پیدا کرد و مشابه آن را در ایران اجرا کرد که الان هم بسیار اتفاق می‌افتد.