نرمافزارهای ایرانی به دنبال حضور در بازارهای جهانی
رییس کمیسیون فناوری اطلاعات، ارتباطات و اقتصاد رسانه اتاق بازرگانی ایران، گفت: در بخش نرمافراز مزیت نسبی داریم و در حال پیگیری راههای حضور در بازارهای جهانی هستیم.
به گزارش ایرنا، تحریم تیغ دو لبه برای بسیاری از شرکتها و استارتآپهایی است که فضای پسابرجامی را دوران طلایی فعالیتشان میدانستند. این تیغ دو لبه هم قدرت ایجاد محدودیت برای فعالیت آنها دارد و هم توانایی شکوفاییشان را. محمدرضا طلایی گفت: با توجه به شرایط افزایش نرخ ارز و قدرت رقابتی که برای فعالان حوزهای.سی.تی یا فعالان بخش استارتآپی کشور به وجود آمده، برای مدیریت اوضاع نیاز به برنامهریزی دقیق است. او بخش نرمافراز کشور را دارای مزیت نسبی دانست و افزود: باید از طریق همکاری با ایرانیان خارج از کشور یا کشورهایی که از لحاظ سیاسی با ایران فعالیت میکنند، بتوانیم در بازارهای ثالث حضور پیدا کنیم. رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نرمافزار با تاکید بر اهمیت حضور این بخش در بازارهای جهانی عنوان کرد: ما نیروی انسانی متخصص و فراوانی داریم و شرکتها در زمینههای مختلف فناوری اطلاعات تجربیات فراوانی به دست آورده اند؛ باید از این ظرفیت به ویژه در حوزه تولید نرمافزار و محتوا استفاده کرد.
طلایی با اشاره به چالشهای این مسیر افزود: ما باید از طریق کشورهای واسط یا ایرانیهایی که خارج از کشور زندگی میکنند به بازار جهانی دست یابیم. او معتقد است حضور در بازارهای خارجی میتواند به رفع رکود در بازار حوزه فناوری اطلاعات کمک کند. رییس کمیسیون فناوری اطلاعات، ارتباطات و اقتصاد رسانه اتاق ایران با بیان اینکه در حال بررسی گزینههای حضور در بازارهای خارجی هستیم، ادامه داد: مثلا از طریق ایجاد دفاتری در سایر کشورها، استفاده از دفاتر ایرانیان مقیم خارج یا از طریق کشورهایی که با ایران همکاری بهتری دارند میتوان به این هدف دست یافت. طلایی اذعان کرد: بخش فناوری راحتتر از سایر بخشها میتواند در بازارهای خارجی حضور داشته باشد، چرا که مثل صادرات کالا رصد نمیشود و با موانع کمتری روبرو است.