رگولاتوری: « PAP» ها نحوه محاسبه حجم ترافیک را اصلاح کنند
گروه دانش و فن| مرجان محمدی |
چندی پیش وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تایید کم فروشی اینترنت از سوی برخی شرکتهای ارایهدهنده اینترنت مهر تاییدی بر ادعای کاربران زد؛ کاربرانی که معتقدند برخی شرکتها نه تنها کم فروشی میکنند بلکه با حجم خوری اینترنت باعث شدهاند تا کاربران متحمل هزینهای شوند که هیچ خدمتی در قبال آن دریافت نکردهاند، به نظر میرسد با وجود تایید کمفروشی اینترنت از سوی شرکتهای ارایهدهنده اینترنت و برخی اپراتورها، هچنان این رویه از سوی شرکتهای ارایهدهنده اینترنت ادامه دارد، این در حالی است که کمفروشی شرکتهای ارایهدهنده خدمات اینترنتی نیز توسط رگولاتوری محرز شده است، از همین رو رگولاتوری از کاربران در خواست کرد برای اطمینان از کیفیت و سرعت اینترنت خود، سرویس دریافتی را بررسی کنند و در صورت مغایرت با قراردادی که بین آنها و شرکت ارایهدهنده منعقد شده است مراتب را به سازمان تنظیم مقررات گزارش دهند .
بر اساس این گزارش یکی از دغدغههای همیشگی کاربران بستههای اینترنتی، احتمال کمتر بودن حجم اینترنت دریافتی نسبت به حجم خریداریشده است. درواقع کمفروشی اینترنت یکی از مسائلی است که کاربران شرکتهای اینترنتی همواره گوشه ذهن خود دارند و پیش میآید که نگران کمفروشی در حجم یا سرعت کمتر از سرعت اسمی خریداری شده باشند.
به همین دلیل، یکی از موضوعاتی که بارها توسط کاربران به آن اشاره شده و مسوولان را هم به واکنش وادار کرده، حجم اینترنت دریافتی آنهاست. البته زمانی گفته میشد آنهایی که میگویند کمفروشی صورت میگیرد باید به این نکته توجه داشته باشند که در گذشته مشترکان چند عکس یا مطلب مکتوب را دانلود میکردند و حجم اینترنت آنها برای مدت بیشتری دوام میآورد اما اکنون همین که سه تا چهار فایل ویدئویی دانلود میشود، چند برابر فایلهای عکس و مکتوب حجم مصرف میشود. گفته میشود دلایل متعددی برای تصور کمفروشی مطرح است که از جمله آنها میتوان به نبود یا مناسب نبودن امنیت مودم وایفای و پسور اشاره کرد که بهدلیل این نقص سریعا رمز دستگاه توسط افراد غریبه شناسایی شده و حجم اینترنت آنها مورد استفاده قرار میگیرد. از مورد دیگر این میتوان به بهروزرسانی شدن نرمافزارها به صورت اتوماتیک اشاره کرد که کاربر کاملا از آن بیاطلاع است و با بهروزرسانی اتوماتیک حجم اینترنت استفاده میشود .
طبق اعلام سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، پس از بررسیهای میدانی در برخی اپراتورهای ارتباطات ثابت مشخص شد بین پنج تا هشت درصد مغایرت در حجم بستههای درخواستی مشترکین وجود دارد، تمامی شرکتها تا پنج درصد و برخی تا هشت درصد کمفروشی داشتهاند و باید فرآیندهایشان را اصلاح و بهینهسازی نحوه محاسبه حجم ترافیک را انجام دهند.
حسین فلاح جوشقانی -رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی- در این باره اظهار کرد: شرکتها درباره پنج درصد کمفروشی به ملاحظات فنی مانند سرباره ارسال و افت خط اشاره کردهاند که این دلایل ارتباطی به مشترکین نداشته و به منظور جلب رضایتمندی مشترکین و حفظ حقوق آنها اپراتورها ملزم هستند این میزان کسری خود را در حجم بستههای فروخته شده به مشترکین جبران کنند.
در عین حال، با توجه به اهمیت موضوع سنجش سرعت و کیفیت اینترنت پرسرعت، سامانههای ایجادشده توسط اپراتورها در بخش خدمات الکترونیک وبسایت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به صورت متمرکز و سامان یافته آورده شده است. مشترکان به منظور سنجش سرعت و کیفیت میتوانند اپراتور سرویسدهنده خود را در این بخش انتخاب و نسبت به سنجش پارامترهای سرویس خود اقدام کنند.
کاربران برای اطمینان از کیفیت و سرعت اینترنت خود میتوانند بسته خریداریشده خود را راستیآزمایی کنند. آنها برای آگاهی از کیفیت اینترنت خود میتوانند به سامانه سنجش سرعت و کیفیت اینترنت اپراتورها که در رگولاتوری قرار داده شده مراجعه کنند و سرویس خود را بررسی کنند و از انطباق این شرایط با قرارداد خود مطمئن شوند.
مشترکان شرکتهای ارایهدهنده خدمات انتقال داده میتوانند از طریق لینکهای معرفی شده نسبت به سنجش شاخصهای کیفیت سرویس دریافتی خود از قبیل latency، packet loss، سرعت دانلود و آپلود اقدام کرده و در صورت عدم تطبیق موارد فوقالذکر با مقادیر مندرج در قرارداد سرویس نسبت به درج شکایت بر اساس کد رهگیری تخصیصیافته توسط سامانه اپراتور اقدام کنند.
البته رگولاتوری نیز بر اجرای این الزامات بطور دقیق نظارت میکند و مشترکان در صورت مشاهده تخلف در زمینه کمفروشی اینترنت میتوانند در تماس با سامانه ثبت و پاسخگویی به شکایات ۱۹۵ یا مراجعه به سایت 195.cra.ir شکایت خود را ثبت کنند.
در هر صورت با توجه به تایید کم فروشی برخی شرکتهای ارایهدهنده اینترنت، همچنان برخی از شرکتها به رویه خود ادامه میدهند و به همین منظور رگولاتوری از کاربران خواست تا با مشاهده مغایرتها در قرارداد مراتب را گزارش دهند، هرچند که به نظر میرسد برخی شرکتهای اینترنتی همچنان رویه قبلی خود را ادامه میدهند و توجهی به کم فروشی ندارند، کم فروشی که طبق گفته وزیر ارتباطات باید مطابق با اینترنت و حجمی که از کاربران دریافت کردهاند به آنها ارایه دهند .