ایرانشهر

۱۳۹۸/۰۳/۰۲ - ۰۰:۳۳:۴۶
کد خبر: ۱۴۵۱۸۳

تعمیر اساسی 3  فروند هواپیما در ایران

مدیر آشیانه شرکت هواپیمایی ایران ایر (هما) از بازگشت یک فروند هواپیمای فوکر 100 زمین‌گیر (25 ساله) به خط پروازی خبر داد و گفت: برای انجام سفرهای حج هم دو فروند ایرباس زمین‌گیر اورهال می‌شوند و به خط پروازی برمی‌گردند.

به گزارش ایلنا، دیروز یک فروند فوکر 100 به خط پروازی شرکت هواپیمای ایران ایر (هما) اضافه شد. محمود نادری، مدیر آشیانه شماره 3 هما در جمع خبرنگاران با اشاره به جزییات ورود یک فروند هواپیمای فوکر 100 به ناوگان ایران‌ایر گفت: این هواپیما جزو هواپیماهای زمین گیر ایران ایر بود و به دلیل نبود ارابه فرود و موتور به مدت 2.5 سال در آشیانه هما زمین‌گیر مانده بود. وی افزود: پس از تامین قطعات از منابع مختلف و خرید ارابه فرود و موتور و تعمیر برخی از قطعات مورد نیاز توسط مهندسین داخلی این هواپیما به خط پروازی برگشت. مدیر آشیانه هما با بیان اینکه دو ارابه فرود برای این هواپیما تهیه شد گفت: یک ارابه فرود را اورهال کردیم و یک ارابه فرود دیگر توسط یکی از شرکت‌های هواپیمایی خریداری شد. نادری با بیان اینکه در حال حاضر تست‌های پروازی فوکر 100 هم انجام اشده است، گفت: پروسه اورهال هواپیمای فوکر 100 چیزی حدود 4 ماه زمان برد و در حال حاضر این هواپیما تست‌های پروازی را انجام داده است و منتظر دریافت مجوز از سوی سازمان هواپیمایی کشوری برای ورود به خط پروازی است. نادری ادامه داد: با ورود این فوکر 100، تعداد فوکرهای ناوگان هما به دو فروند رسید. مدیر آشیانه هما درباره اینکه کارخانه سازنده فوکر از سال 2013 ضمانت این هواپیماها را قطع کرده است، گفت: فوکرها در ایران استانداردهای بین‌المللی را دارند و سازمان هواپیمایی کشوری بنا بر استانداردهای بین‌المللی مجوز پرواز به فوکرها داده است. وی تاکید کرد: قابلیت پرواز این فوکرها 5 ساعت است و اجازه فرود در فرودگاه‌های خارجی را دارند چرا که تاییدیه ایمنی برای این فوکرها از سوی سازمان هواپیمایی صادر شده است. نادری در پاسخ به اینکه آیا هواپیمای زمین‌گیر دیگری هم در دست تعمیر است تا وارد ناوگان هما شود گفت: برای انجام اعمال حج دو فروند ایرباس زمین‌گیر وارد ناوگان خواهند شد و توانسته‌ایم تعمیر و تامین قطعات این دو ایرباس را انجام دهیم.

وی با بیان اینکه فوکر 100 اورهال شده 25 سال عمر دارد، ادامه داد: قابلیت پرواز هواپیما به عمر قطعات آن بستگی دارد و تا زمانی که قطعات نیاز به تعویض نداشته باشند امکان پرواز برای آن هواپیما وجود دارد.

نادری تاکید کرد: موضوع مهم تامین ایمنی هواپیماها است و حفظ ایمنی در اولویت اول ما قرار دارد از سوی دیگر افزایش تعداد ناوگان می‌تواند به مسائل اقتصادی ایرلاین کمک کند. مدیر آشیانه هما با بیان اینکه تمام مراحل اورهال هواپیماها در ایران ایر (هما) توسط مهندسان داخلی انجام می‌شود گفت: با توجه به توان داخلی برای تعمیر و اورهال هواپیماها هزینه‌های ارزی بسیار کاهش پیدا کرده است و دیگر نیازی برای اورهال هواپیما در خارج از کشور و تعمیر قطعات توسط مهندسان خارجی نداریم. وی افزود: ایران‌ایر اورهال و تعمیر هواپیماهای سایر شرکت‌های هواپیماهای داخلی از جمله ایران ایر تور، تابان و قشم ایر را انجام می‌دهد. وی درباره میزان دپوی قطعات هواپیما در ایران‌ایر با توجه به ورود 5 میلیون یورو قطعه در آخرین محموله هواپیماهای ای‌تی‌آر به ناوگان این شرکت هواپیمایی گفت: خوشبختانه دپوی مناسبی از قطعات هواپیما در ایران وجود دارد و هر زمان که هواپیمایی با نیاز تعویض قطعه مواجه شود، دپوی قطعات ایران ایر این آمادگی را دارد که به سرعت نسبت به تعویض آن قطعه اقدام کند. وی همچنین درباره زمین‌گیر شدن هواپیمای ATR جدید اظهار کرد: ATR‌های جدید زمین‌گیر نشدند خواب آنها در آشیانه هما به این دلیل است که منتظر صدور مدارک قطعه از سوی سازمان هواپیمایی هستند.

تلاش هواپیمایی چین برای دریافت غرامت از بوئینگ

پس از زمین‌گیر شدن هواپیماهای بوئینگ مکس به دلیل ایراد نرم‌افزاری، بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی جهان از جمله چین از شرکت بوئینگ درخواست غرامت کرده‌اند. به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، سه هواپیمایی بزرگ چین در واکنش به تاخیر در تحویل هواپیمای بوئینگ مکس و همین طور زمین‌گیر شدن هواپیماهای مکس این شرکت از بوئینگ درخواست غرامت کرده‌اند. تلویزیون دولتی چین اعلام کرد که دو شرکت هواپیمایی دیگر «ایر چاینا» و «چاینا ساوثرن» نیز به جمع درخواست‌کنندگان غرامت پیوسته‌اند. چین پس از سانحه هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ مکس اولین کشوری بود که این هواپیما را زمین‌گیر کرد و مجوز پرواز را برای آن صادر نکرد. درخواست غرامت از سوی این شرکت‌ها در حالی انجام می‌گیرد که هواپیمایی امریکا درخواست عدم پرواز این هواپیما را صادر و اعلام کرد که در نرم‌افزار پرواز این هواپیما باید بازنگری شود و شرکت بوئینگ پس از زمین‌گیری دوماهه هنوز پایانی را برای این عدم پرواز اعلام نکرده است. اتحادیه هواپیمایی جهانی نشستی را برای شرکت‌هایی که از هواپیمایی مکس در خطوط هوایی خود استفاده می‌کرده‌اند، در مونترال تشکیل داده است. شرکت‌های ترکیش ایرلاین، فلای دوبی، ریان ایر و هواپیمایی امارات از شرکت بوئینگ تقاضای خسارت کرده‌اند.