اخبار
تبدیل عکسها به ویدئو با هوش مصنوعی
نیواطلس| محققان یک سیستم هوش مصنوعی ابداع کردهاند که میتواند با استفاده از تصویر فرد، نسخهای شبیهسازی شده و متحرک از آن را بسازند که حرف میزند. مرکز هوش مصنوعی سامسونگ در مسکو الگوریتمی را نمایش دادهاند که میتواند با استفاده از یک تصویر یک ویدئوی کامل از پرتره فرد بسازد. محققان در ویدئویی که از این روند منتشر کردهاند، قابلیتهای ماشین یادگیری را نشان میدهند. این سیستم فقط با استفاده از یک عکس، پرترههای مشهوری مانند تصویر سالوادور دالی را متحرکسازی کرده است. هرچه تعداد تصاویری که در این برنامه استفاده میشود، بیشتر شود، ویدئوی حاصل نیز واقعیتر خواهد بود. به نظر میرسد محققان از الگوریتمهایی استفاده کردهاند که سیستم هوش مصنوعی «دیپ فیلک» (deepfake) استفاده میشود. به هرحال این سیستم در حال حاضر فقط میتواند «سرهایی سخنگو» را ابداع کند. اما اگر این الگوریتمها با الهام از دیپ فیک ساخته شده باشند، سیستم مذکور به سرعت رشد و تغییر میکند.
قایق پهپادی ساخته شد
نیواطلس| تولید پهپاد تا به امروز محدود به تولید انواع زیردریایی و پرندههای خودران بوده است، اما به تازگی پهپادی تولید شده که مانند یک قایق برقی خودکار میتواند روی سطح آب حرکت کند.
این قایق پهپادی که Heron USV نام دارد، توسط شرکت کانادایی Clearpath Robotics تولید شده و ۲۸ کیلوگرم وزن دارد. طول این پهپاد ۱.۳۵ متر بوده و انرژی آن با استفاده از دو باتری تامین میشود. حداکثر سرعت قایق پهپادی مذکور به ۶ کیلومتر در ساعت میرسد. این قایق در حال حرکت به سمت جلو میتواند بلافاصله مسیر حرکت خود را معکوس کرده و بدون نیاز به دور زدن در عکس مسیر قبلی حرکت کند. هدایت این قایق با استفاده از جیپیاس و نیز یک نرمافزار منبع باز صورت میگیرد و راهیابی و مسیریابی خودکار از جمله مزایای آن است. قایق یادشده قادر به حمل حداکثر ۱۰ کیلوگرم بار بوده و دارای حسگرهایی برای شناسایی موانع احتمالی نیز هست. از قایق پهپادی مذکور میتوان برای انجام ماموریتهای اکتشافی و تحقیقاتی به خصوص در مسیرهای آبی دشوار، پرخطر و باریک استفاده کرد.
این قایق مجهز به سیستم نمونهبرداری خودکار از آب نیز هست و میتواند با استفاده از لولههای تعبیه شده در آن نمونههای آب را از عمق محل مورد نظر جمعآوری و ذخیرهسازی کند.
«فایرفاکس» از «گوگلکروم» جلو میزند
ورج| موزیلا به عنوان شرکت توسعهدهنده مرورگر اینترنتی فایرفاکس اعلام کرده که قصد دارد سرعت نسخه جدید آن را به گونهای افزایش دهد که از گوگل کروم نیز پرسرعتتر باشد. با توجه به استقبال بینظیر کاربران از مرورگر اینترنتی فایرفاکس که سالهاست با مرورگرهای دیگری همچون گوگل کروم، مایکروسافت اج، اپرا، و سافاری اپل در رقابتی تنگاتنگ به سر میبرد، حالا شرکت موزیلا به عنوان توسعهدهنده فایرفاکس تصمیم گرفته است نسخه جدیدی از این مرورگر را منتشر و ارایه کند که به کاربرانش این امکان را میدهد تا با سرعت بسیار بیشتری نسبت به نسخههای پیشین ارایه شده از سوی این شرکت به وب گردی و جست جوهای خود در فضای وب بپردازند. با توجه به افزایش اهمیت مساله امنیت سایبری و حفاظت از حریم خصوصی کاربران در فضای مجازی، موزیلا همچنین به تلاش برای افزایش ضریب امنیتی در نسخه جدید این مرورگر یعنی فایرفاکس ۶۷، نیز اشاره کرد و به کاربرانش این اطمینان را داد که با خیال آسوده به وبگردی و ارسال پیام و ایمیلهای موردنظر خود بپردازند. موزیلا مدعی شده است که آخرین و جدیدترین نسخه مرورگر محبوب فایرفاکس قادر خواهد بود صفحات فضای مجازی را بین ۴۰ تا ۸۰ درصد سریعتر و زودتر بارگذاری کند و برای کاربران نمایش دهد ماریسا وود، معاون مدیر محصولات فایرفاکس اعلام کرد که موزیلا به منظور افزایش قابل ملاحظه سرعت و همچنین امنیت سایبری نسخه جدید فایرفاکس بهینهسازیهای متعددی را انجام داده است.
پروژه تازه «آمازون» برای اسکن سهبعدی بدن انسانها
آسین ایج| آمازون به منظور افزایش شناخت از بدن انسانها و در قالب یک طرح مطالعاتی بزرگ، قصد دارد بدن افراد داوطلب را به صورت سه بعدی اسکن کند. افرادی که در این طرح مشارکت کنند به عنوان هدیه ۲۵ دلار کارت هدیه آمازون را برای خرید از این شرکت بزرگ تجارت الکترونیک دریافت میکنند.
مشارکتکنندگان در این طرح ابتدا باید در یک جلسه توجیهی ۳۰ دقیقهای در دفتر مرکزی آمازون در نیویورک شرکت کنند و پس از اندازهگیری قد و وزن آنها، اسکن سه بعدی بدن آن بدون نیاز به درآوردن یا تعویض لباس انجام میشود. هنوز مشخص نیست آمازون قصد دارد چه نوع استفادهای از این اطلاعات به عمل آورد. اما کارشناسان معتقدند که آمازون بطور قطع از این کار اهداف بازاریابی را تعقیب کرده و قصد دارد شناخت بیشتری از مشتریان خود و ویژگیهای فیزیکی و جسمانی آنان به دست آورد. آمازون در سالهای اخیر طرحهای جاه طلبانهای را برای تسهیل خرید کالا به اجرا گذاشته که از جمله آنها میتوان به امکان خرید بدون نیاز به استفاده از کارت اعتباری و تنها با عبور از کنار کالای مدنظر و انتخاب آن اشاره کرد و این احتمال وجود دارد که طرح پژوهشی جدید آمازون به این ابتکار عمل نیز مربوط باشد.