صادرات غیرنفتی؛ زیربنای توسعه و محرک رونق تولید
دبیر سندیکای لوله و پروفیل فولادی گفت: در شرایط تحریم، افزایش صادرات غیرنفتی به عنوان یک وظیفه ملی و میهنی بر عهده شرکتهای تولیدی و خدماتی است. به گزارش ایلنا، امیرحسین کاوه عنوان کرد: با توجه به کاهش ارزش پول ملی، وجود تحریمهای ظالمانه، کاهش فروش نفت و کم شدن درآمدهای ارزی کشور؛ افزایش صادرات غیرنفتی علاوه بر سایر دلایل اقتصادی؛ به عنوان یک وظیفه ملی و میهنی بر عهده شرکتهای تولیدی و خدماتی است. به گفته او، صادرات غیرنفتی یکی از مهمترین ارکان توسعه کشور، محرک رونق تولید بوده و عامل توسعه صنایع و کسب و کارهای کشور خواهد شد. دبیر سندیکای لوله و پروفیل افزود: اهمیت این موضع تا جایی است که معاون اول ریاستجمهوری به کرات صادرات و توسعه آن را از اصلیترین و حیاتیترین اولویتهای کشور دانسته و وظیفه خطیری را بر عهده وزارت صمت به عنوان فرمانده صادراتی کشور، گذاشته است.
او ادامه داد: در این میان گروه صنعتی سدید به عنوان یک هولدینگ صنعتی که بیش از 50 سال سابقه حضور در عرصه صنعت کشور را دارد همواره به صادرات و حضور در بازارهای بینالمللی توجه ویژهای را داشته است. کاوه افزود: بهگونهای که در آخرین حضور خود در بازارهای بینالمللی، موفق به انعقاد قرارداد با شرکت ملی گاز ترکمنستان در خصوص تولید و ارسال بیش از 200 کیلومتر لوله 56 اینچ گاز، شد و بر همین اساس نیز به عنوان صادرکننده نمونه ملی لوح تقدیر را از وزیر اسبق صنعت و معدن و تجارت دریافت کرد.
دبیر سندیکای لوله و پروفیل ادامه داد: در این میان، مشکلات متعدد و ویژهای که در خصوص صادرات وجود دارد موضوع مهمی است؛ بهگونهای که این چالشها و نیز تسهیلات مورد نیاز درخواستی تولیدکنندگان و ارایهدهندگان خدمات فنی ومهندسی؛ جهت حضور در بازارهای بینالمللی، همواره از دغدغههای مرتبط با فرآیند صادرات، خصوصا در شرایط جنگ اقتصادی بوده است. به گفته او، بررسی این موارد، در این روزهایی که مسوولان صنعتی کشور تاکید موکدی بر صادرات غیرنفتی دارند، میتواند به عنوان آسیبشناسی در بخش صادراتی، مد نظر قرار گیرد. کاوه از مهمترین چالشها و تسهیلات درخواستی مرتبط را، برطرف کردن مشکلات نقل و انتقال پول، ضمانتنامهها، وامها و… در راستای کاهش هزینههای مرتبط ونهایتا کاهش هزینههای فروش محصولات و خدمات در جهت افزایش رقابتپذیری با سایر شرکتها و توجیهپذیری اقتصادی حضور در بازارهای هدف دانست. به گفته او، «بررسی دقیق بازارهای هدف از طریق وزارت خارجه و ارایه به شرکتهای داخلی»، «تسهیل در اخذ بیمه نامههای معتبر دولتی مرتبط با کاهش ریسک صادرات»، «تسهیل شرایط صادرات محصول و خدمات»، «تسهیل در تامین مواد اولیه مورد نیاز جهت تولید»، «تهاتر کالا و خدمات با بازارهای هدف»، «تسهیل در بازاریابی از طریق رایزنهای تجاری و سفارتخانهها»، « تسهیل قوانین مرتبط با بخشهای گمرک، حمل و نقل و صدور ویزا» و «شناسایی و رفع قوانین مخل صادراتی در بازارهای هدف» از مواردی است که به افزایش صادرات غیرنفتی کشور میانجامد.
او ابراز امیدواری کرد: با تکیه بر توانمندیهای داخلی، بهرهگیری از کلیه پتانسیلهای صنایع و اعتماد به متخصصین این مرز و بوم، داخلیسازی تجهیزات و ملزومات صنایع کشور به عنوان یک اصل اساسی همواره مدنظر تصمیمگیران حوزه صنعت قرار گرفته است.