ایرانشهر

۱۳۹۸/۰۳/۲۳ - ۰۰:۰۹:۴۴
کد خبر: ۱۴۶۳۹۹

دولت سیاستی برای حوزه زمین ندارد

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان با بیان اینکه هر زمان که مسکن گران می‌شود، دشمنی فرضی به نام سوداگر پیدا می‌شود، گفت: دولت هیچ سیاستی برای حوزه زمین ندارد.

فرشید پورحاجت در گفت‌وگو با تسنیم با انتقاد از نامناسب بودن فضای کسب و کار در حوزه تولید مسکن، اظهار کرد: چند صد نوع فعالیت صنفی و اقتصادی از بخش مسکن امورات خود را می‌گذرانند؛ شهرداری که 60 درصد درآمدهای آنها از حوزه مسکن است یا سازمان امور مالیاتی، سازمان نظام مهندسی، کارخانه‌های تولید و... همه از قِبل حوزه مسکن درآمد کسب  می‌کنند.

وی ادامه داد: در این بین انبوه‌ساز یا توسعه‌گر (developer) وجود دارد که باید تمام هزینه‌ها را از مردم بگیرد و بخش عظیم سرمایه خودش را برای تولید مسکن صرف کند و آن را تحویل دهد. در این شرایط انتظار دارند با هزینه‌های سرسام آور مردم صاحب مسکن شوند. هر وقت که شکاف بزرگی در قیمت مسکن روی داد دشمنی فرضی تحت عنوان سوداگر را پیدا می‌کنند.وی با طرح این پرسش که حالا این سوداگر کیست، خدا می‌داند، افزود: از کجا متولد شده خدا می‌داند، نمی‌شود عقل مردم را به بازی بگیریم.دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان با تاکید بر اینکه وضعیت ساخت و سازهای مسکن در کشور خوب نیست، اظهار کرد: دولت هیچ سیاستی برای حوزه زمین ندارد؛ اگر بخواهیم بهبود فضای کسب و کار را مد نظر قرار بدهیم یکی از بخش‌ها وجود قوانین مزاحم، یک بخش سیاست‌های پولی و اعتباری و بخش دیگر در حوزه آسیب‌شناسی قیمت است که این مورد به زمین برمی‌گردد. پورحاجت بیان کرد: همه کارشناسان اعلام می‌کنند که حداقل 50 درصد از قیمت تمام شده مسکن مربوط به قیمت زمین است. سیاست دولت برای تامین زمین برای تولید مسکن چیست؟ اگر دولت به دنبال این است که انبوه‌سازان خانه‌های ویلایی قدیمی را تخریب کرده و یک خانه را به 10 واحد تبدیل کنند که به این کار سیاست نمی‌گویند.وی ادامه داد: این تراکم‌فروشی و شهرفروشی است؛ غیر از این نیست. باید در بخش تولید مسکن برنامه‌ها مشخص باشد. حتی در بحث بازآفرینی که به نظر می‌رسد تلاش زیادی شد اما واقعیت آن است که وزیر سابق راه و شهرسازی سال گذشته گفته بود که دستگاه‌های دولتی حدود 40 متر برای ساخت مسکن زمین به وزارت راه دادند.

پیش‌بینی ۵ روزه آب و هوا

سازمان هواشناسی از رگبار باران، رعد و برق و وزش بادهای شدید موقتی در برخی مناطق کشور تا یکشنبه آینده خبر داد.

به گزارش تسنیم، از روز پنجشنبه تا روز یکشنبه هفته آینده 26 خردادماه در برخی مناطق استان‌های واقع در نوار شمالی در ساعات بعدازظهر رگبار پراکنده باران، صاعقه و وزش باد روی خواهد داد.

در شرق کشور به ویژه در زابل و در جنوب غرب کشور در استان خوزستان در برخی ساعات وزش شدید باد همراه با گرد و خاک پیش بینی شده است.

پلیس: در ورودی محدوده‌های ترافیکی توقف نکنید

رییس پلیس راهور تهران بزرگ از شهروندان خواست تا قبل از پایان زمان طرح ترافیک و زوج و فرد در ورودی محدوده‌ها توقف نکنند.به گزارش شهرنوشت، سردار مهماندار رییس پلیس راهور تهران بزرگ با تاکید بر پیگیری مطالبات مردمی در حوزه‌های مختلف شهری گفت: با خودروهایی که پیش از پایان زمان محدوده طرح ترافیک یا طرح زوج و فرد در محل‌های ورودی طرح به خصوص بزرگراه‌ها توقف می‌کنند یا به صورت ردیفی و دوبل باعث ایجاد ترافیک و انسداد راه می‌شوند برخورد جدی خواهیم کرد.رییس پلیس راهور تهران بزرگ افزود: حضور خودروها پیش از پایان طرح زوج و فرد یا طرح ترافیک در مبادی ورودی محدوده طرح باعث می‌شود حاشیه راه‌ها به‌خصوص بزرگراه‌ها نظم در تردد را از دست داده و این مساله موجب مزاحمت برای دیگر خودروهایی که مجوز ورود به طرح به خصوص خودروهای امدادی و ... دارند، می‌شود. پلیس با هر مساله‌ای که برای شهروندان ایجاد مشکل و مزاحمت کند برخورد جدی خواهد داشت.

احتمال توقف ۶۳۸ اتوبوس گازسوز در تهران

دبیر کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران از احتمال خروج ۶۳۸ دستگاه اتوبوس از چرخه حمل و نقل عمومی شهر تهران خبر داد.

محمد علی کرونی در گفت‌وگو با مهر، با بیان اینکه برابر الزامات سازمان ملی استاندارد، بهره‌برداری از خودروهای گازسوز و همچنین اخذ تأییدیه معاینه فنی خودروهای مزبور منوط به انجام طرح تست ادواری مدار سوخت‌رسانی و مخازن CNG پرفشار توسط بازرسین واجد شرایط (مورد تأیید سازمان ملی استاندارد ایران) است گفت: مرحله اول طرح انجام تست و ایمن‌سازی اتوبوس‌های گازسوز از اسفندماه سال ۱۳۹۲ اجرایی شد و با توجه به‌ضرورت تکرار آن در هر سه سال یک‌بار؛ اجرای دور دوم آن از ابتدای سال ۹۶ در دستور کار شرکت واحد اتوبوسرانی تهران قرار گرفته است، اما از آنجا که به عنوان هدف اصلی اجرای استاندارد مورد نظر باید نسبت به تعویض آن دسته از مخازن سی‌ان‌جی و اتصالات گازسوز که مردود شناخته شده یا عمر مفید کاری آنان به اتمام رسیده اقدام شود، در حال حاضر برای بخش قابل توجهی از اتوبوس‌های گازسوز بر اساس نتایج واصله از بازرسان، باید نسبت به تأمین تجهیزات جایگزین اقدام شود.