اخبار

۱۳۹۸/۰۳/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۶۸۵۲

تلاش شبکه بانکی برای اعطای تسهیلات به سیل‌زدگان

بانک مرکزی اعلام کرد: تلاش حداکثری شبکه بانکی برای اعطای تسهیلات به سیل‌زدگان ادامه دارد و تعللی در اقدام بانک‌ها وجود نداشته است.

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، بانک مرکزی و شبکه بانکی کشور برای اعطای تسهیلات بابت جبران خسارات ناشی از سیل فروردین ماه سال ۱۳۹۸ حداکثر تلاش خود را به منظور تسریع در اعطای تسهیلات به هموطنان سیل زده به کار گرفته و به اطلاع این دسته از هموطنان عزیز می‌رساند، اعطای تسهیلات بابت جبران خسارات وارده به واحدهای مسکونی و تجاری شهری و روستایی با معرفی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و بابت جبران خسارات وارد به بخش کشاورزی با معرفی وزارت جهادکشاورزی استان به بانک‌های عامل، قابل پرداخت است.

بر این اساس، در راستای حمایت از هموطنان سیل‌زده کشور در فروردین ماه سال جاری، مقرر شد براساس مصوبات هیات وزیران بابت جبران خسارات وارده در تمام استان‌های کشور، از محل منابع سیستم بانکی تسهیلات قرض الحسنه اعطا شود.

در این خصوص باتوجه به لزوم اصلاح مصوبات صادره در تاریخ ۱۱ فروردین ماه ۱۳۹۸ و پیگیری‌های مستمر بانک مرکزی، مصوبات جدید هیات وزیران در تاریخ ۲۳ اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ صادر و از سوی این بانک در تاریخ ۲۶‌.۲‌.۱۳۹۸ به بانک‌های عامل ابلاغ شد که براین اساس مقرر شد، در مجموع مبلغ ۵۰ هزار میلیارد ریال از محل منابع قرض‌الحسنه سیستم بانکی کشور بابت جبران خسارت‌های ناشی از سیل فروردین ماه سال ۱۳۹۸ در تمام استان‌های آسیب دیده (بابت بخش کشاورزی و بازسازی اماکن مسکونی) اعطا شود. از این رو به اطلاع هموطنان سیل زده کشور می‌رساند اعطای تسهیلات بابت جبران خسارات وارده به واحدهای مسکونی و تجاری شهری و روستایی با معرفی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و بابت جبران خسارات وارد به بخش کشاورزی با معرفی وزارت جهادکشاورزی استان به بانک‌های عامل، قابل پرداخت است.

بررسی مشکل مسدودی کامل حساب کسب وکارهای اینترنتی

با اجرای ساز و کار جدید معاونت فضای مجازی دادستانی کل کشور و با همکاری سیستم بانکی، فرآیند مسدودی کامل حساب بانکی کسب و کارهای اینترنتی که به مشکل برخورد کرده‌اند، می‌تواند اصلاح شود.

به گزارش ایبِنا، کسب و کارهای اینترنتی از جمله استارتاپ‌ها در چند سال اخیر همواره با مشکل مسدود‌سازی حساب بانکی روبه‌رو بودند؛ در واقع کلاهبرداران و مجرمان با سرقت کارت و اطلاعات کارت بانکی شهروندان از طریق فیشینگ و... اقدام به خرید خدمات و کالا از کسب و کارهای اینترنتی می‌کردند تا مسیر جابه‌جایی پول به منظور پیچیده شدن فرآیند تعقیب پلیسی و قضایی سخت شود و در همین راستا نیز با توجه به خلأ موجود در قوانین قضایی در اکثر موارد یک قاضی به درخواست پلیس فتا تمام حساب‌های کسب و کار را تا زمان پیگیری پرونده و مشخص شدن خریدار و... مسدود می‌کرد که ضررهای هنگفتی را به کسب و کارها و ارزش برند آنها به دلیل اختلال در خدمت‌رسانی و فقدان خدمت پرداخت الکترونیک ایجاد می‌کرد.

رضا الفت نسب؛ سخنگوی اتحادیه کسب و کارهای مجازی با اشاره به مشکلات کسب و کارهای استارتاپی به ایبِنا گفت: یکی از مشکلاتی که باید برای رفع آن به عنوان چالش فکری کرد بحث مسدودسازی حساب بانکی کسب و کارهای اینترنتی با هرگونه شکایت بدون بررسی است؛ در واقع بازپرس‌ها سریعا حساب‌های بانکی کسب و کارها را مسدود می‌کنند بدون آنکه بررسی خاصی داشته باشند؛ در برخی موارد، کلاهبرداران با فیشینگ اطلاعات کارت مردم را می‌دزدند بعد با مراجعه به سایت‌های اینترنتی و استارتاپ‌ها کالا یا خدمات خرید می‌کنند، اما بعد دادسرا به عنوان پیگیری شکایت حساب بانکی را بر اساس مبلغ یا به صورت کلی مسدود می‌کند که ناحق است.

بانکداری باز عامل جذب مشتری بیشتر

یک کارشناس بانکی با تاکید بر اینکه زمان رقابت بانک‌ها بر سر نرخ سود به پایان رسید، گفت: در حال حاضر بانکداری باز عاملی برای جذب مشتری بیشتر است.

به گزارش ایبِنا، علی صالح آبادی با اشاره به اینکه اولین قدم برای آغاز به کار سامانه بانکداری باز در بهمن ماه برداشته شد، افزود: سامانه بانکداری باز مانند، IBShop سامانه سرمایه‌گذاری آنلاین که به عنوان یکی از مهم‌ترین سامانه‌های بازار سرمایه که توانست بیش از یک میلیون مشتری جذب کند، به ارایه خدمات بهتر بانک کمک خواهد کرد.

وی ادامه داد: به غلط بانک‌ها بر سر نرخ سود با یکدیگر رقابت دارند در حالی که مشتریان در سامانه IBShop حتی اگر با کاهش نرخ هم مواجه باشند به دلیل دریافت خدمات خوب این سامانه را ترک نخواهند کرد. به همین دلیل در افق پیش رو جذب مشتری، دیگر بر سر یک درصد نرخ سود بالاتر نخواهد بود بلکه با مشتریان جذب خدمات خوب یک بانک می‌شوند.با توجه به اینکه در حال حاضر بانکداری شرکتی به معنای واقعی در جریان است، بانکداری باز و ارایه خدمات با کیفیت بیشتر نیز بتواند عاملی برای حفظ مشتریان فعلی و جذب مشتریان جدید باشد.

وی افزود: شرکت تامین سرمایه تمدن به عنوان اولین مشتری سامانه بانکداری باز، به شعبه بانک تبدیل شد زیرا دیگر نیازی به مراجعه به شعبه ندارند .