افزایش قیمت لبنیات ناشی از هزینههای تولید است
گروه بنگاهها|
مصرف محصولات لبنی از جمله موضوعاتی است که بهطور مستقیم بر سلامت جامعه تاثیر دارد؛ بنابراین هر گونه تغییر و تحول در قیمت آن بهطور مستقیم تغذیه خانوادههای ایرانی را تحت تاثیر قرار میدهد. از ابتدای سال 98 تولیدکنندگان صنایع لبنی طی درخواستی از ستاد تنظیم بازار خواستند تا با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه با افزایش قیمت این بخش موافقت شود. اما در شرایطی که هنوز درخواست صنایع لبنی برای افزایش قیمت محصولاتشان از سوی ستاد تنظیم بازار تصویب و ابلاغ بررسی و اعلام نشده برخی از آنها طی هفتههای اخیر اقدام به افزایش قیمت محصولات خود کردهاند دیروز وزیر جهاد کشاورزی افزایش قیمت لبنیات را ناشی از افزایش هزینههای تمام شده تولید دانست و گفت: برای ادامه تولید باید از تولیدکنندگان حمایت کنیم زیرا اگر تولیدکنندهای ضرر ببیند و به تولید ادامه ندهد بهطور حتم شرایط بدتر میشود. محمود حجتی در جمع خبرنگاران درباره گرانی قیمت لبنیات و احتمال کاهش مصرف افزود: در حال حاضر نه تنها سرانه مصرف لبنیات پایین نیامده بلکه تولید افزایش پیدا کرده است، بنابراین نگرانی در این خصوص نداریم. وی اظهار داشت: آنچه به ما برمیگردد قیمت ابلاغی شیرخام توسط سازمان حمایت از مصرفکنندگان بر مبنای هزینههای تمام شده تولید است که برای اجرا ابلاغ شده است و در بازار باید کنترل بیشتری توسط دستگاههای نظارتی صورت بگیرد. حجتی تصریح کرد: با توجه به شرایط اقتصادی هزینه تولید دامداران افزایش پیدا کرده است، دامدار که نباید محصولش را زیر قیمت تمام شده عرضه کند. آیا در صورت ضرر به تولید ادامه میدهد. وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: هزینههای تولید شیرخام ۲۶ درصد به هزینه نهادههای وارداتی و ۷۴ درصد به هزینههای داخلی از جمله علوفه دامی، یونجه، ذرت، دستمزد کارگری و غیره برمیگردد که توسط سازمان حمایت از مصرفکنندگان بررسی میشود که قیمت یک لیتر شیر برای تولید بهینه باید چه مبلغی باشد. وی اضافه کرد: در این شرایط تولیدکننده نیز موظف است محصول خود را طبق نرخ تنظیم بازار در اختیار صنعت قرار دهد. حجتی افزود: بطور حتم نهادههای دامی که امروز با ارز ۴۲۰۰ دلاری وارد کشور میشود، اگر با ارز نیمایی وارد شود نرخ فرآوردههای لبنی افزایش بیشتری پیدا میکند بنابراین دولت با تخصیص ارز رسمی نه تنها از تولیدکننده داخلی بلکه از مصرفکنندگان نیز حمایت میکند.
افزایش 14درصدی قیمت لبنیات
در تایید صحبتهای حجتی، باکری دبیر انجمن صنفی صنایع لبنی نیز اعلام کرد که با توجه به افزایش هزینههای تولید قیمتهای پیشنهادی خود را برای افزایش ۱۴ درصدی قیمت لبنیات به سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان ارایه دادیم که بعد از بررسی و تأیید از سوی این سازمان، به ستاد تنظیم بازار برای تصویب و ابلاغ ارسال خواهد شد. وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا این افزایش قیمت که هنوز تأیید نشده، مشمول صنایع لبنی هم میشود که در سال گذشته و امسال طی چندین مرحله قیمت محصولاتشان را افزایش دادند؟! گفت: ملاک اصلی، نرخ ابلاغ شده از سوی ستاد تنظیم بازار در آذر ماه سال گذشته است و افزایش قیمتها براساس آن روی محصولات لبنی اعمال خواهد شد. این اظهارات در حالی مطرح شد که بررسیهای میدانی نشان میدهد برخی از برندهای مطرح در صنایع لبنی در چند روز اخیر اقدام به افزایش قیمت ماست و پنیر کردهاند به گونهای که قیمت هر بسته پنیر ۴۰۰ گرمی را تا ۷,۲۰۰ تومان افزایش دادهاند در حالی که پنیر ۴۰۰ گرمی براساس آخرین مصوبه ستاد تنظیم بازار مورخ ۱۳ آذرماه سال گذشته باید ۶,۹۰۰ تومان قیمتگذاری شود. همچنین ماست ۵۰۰ گرمی کم چرب و پر چرب ۴,۴۰۰ تومان فروخته میشود و قیمت انواع ماست ۹۰۰ گرمی به ۸,۵۰۰ تومان رسیده است همچنین ماست یک کیلو و ۵۰۰ گرمی ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان و دبه ماست ۲.۵ کیلوگرمی ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان فروخته میشود. این قیمتها در حالی در بازار وجود دارد و صنایع لبنی محصولاتشان با این نرخها میفروشند که در مصوبه آذرماه سال گذشته ستاد تنظیم بازار، قیمت رسمی ماست ۹۰۰ گرمی پرچرب ۴۷۵۰ تومان، ماست دبهای ۲.۵ کیلوگرمی کم چرب ۱۰ هزار و ۹۰۰ تومان و ماست دبهای ۲.۵ کیلوگرمی پرچرب ۱۱ هزار و ۷۰۰ تومان تعیین شده است. باید دید نمودار افزایش قیمت اقلام لبنی تا کجا به رشد صعودی خود ادامه میدهد؛ بر اساس اعلام مسوولان دولتی در صورت پایان نوسانات مواد اولیه و هزینههای تولید روند صعودی قیمتها در این بخش نیز کاهش خواهد یافت؛ موضوعی که برای تحقق آن باید منتظر روزهای آینده و اخبار تازه در این زمینه باشیم.