نگرانی از سه شیفته شدن مدارس شهرستان‌های تهران

۱۳۹۸/۰۳/۳۰ - ۰۰:۱۸:۴۷
کد خبر: ۱۴۶۸۹۰

استان تهران به لحاظ کمبود فضای آموزشی در مقایسه با استان‌های دیگر در میان پنج استانی قرار دارد که بدترین شرایط را دارند. تراکم بالا و نبود مدرسه در برخی مناطق، استان تهران را به لحاظ فضای آموزشی در شرایط ناگواری قرار داده است. از طرفی بیش از 40 درصد مدارس استان تهران فرسوده هستند و با توجه به این شرایط، بیم این می‌رود که مدارس در این استان، سه شیفته شود.

مدیرکل نوسازی مدارس استان تهران با بیان اینکه نگران سه شیفته شدن مدارس در برخی مناطق شهرستان‌های تهران هستیم گفت: متوسط تراکم در تهران ۳۲ نفر است و هشت نفر بیشتر از سرانه متوسط کشوری است. کلاس‌هایی داریم که تا لب سکو و تخته دانش‌آموز نشسته و حتی امکان حرکت معلم در بین دانش‌آموزان مشکل است.

علی شهری ضمن گرامیداشت یاد مرحوم محمدرضا حافظی، مدیرعامل جامعه خیرین مدرسه ساز اظهار کرد: در دو سه سال اخیر که منابع دولت با محدودیت روبه‌رو شد شاهد نقش پررنگتر خیرین مدرسه ساز در امر مدرسه‌سازی بودیم و امروز حدود نیمی از مدارس کشور خیرساز هستند.

او افزود: در استان تهران و در مهرماه جاری دو سوم مدارس تحویلی با کمک خیرین مدرسه ساز ساخته شد. مدیرکل نوسازی مدارس استان تهران با بیان اینکه تلاش خیرین مدرسه ساز به الگویی تمام‌عیار برای سایر خیرین کشور تبدیل شده است گفت: امروز خیرین مدرسه ساز از حیث تلاش‌ها و اقدامات صورت گرفته در رتبه اول در کشورند. مجامع خیرین مدرسه ساز برای اشاعه فرهنگ مدرسه‌سازی شب و روز در تکاپو و فعالیت هستند.

شهری ادامه داد: میزان تعهدات خیرین ما در سال گذشته از ۶۴ میلیارد تومان در استان تهران فراتر رفته و به ۱۹۲ میلیارد تومان رسیده است و یکی از دلایل افزایش مشارکت خیرین در شرایط اقتصادی اخیر، مرهون اطلاع‌رسانی و تببین مشکلات آموزش و پرورش است که باید از رسانه‌ها نیز در این راستا قدردانی کرد.

او از برگزاری بیست و یکمین جشنواره خیرین مدرسه‌ساز تهران در دوشنبه آینده، سوم تیرماه در پژوهشگاه صنعت نفت خبر داد و درباره مشکلات مدارس در تهران گفت: در مقایسه با سیستان و بلوچستان، اگرچه آنجا فضای آموزشی سرانه پایینی دارد، اما مشکل مضاعف ما نسبت به سیستان و بلوچستان، تراکم بالای کلاسی است. و باوجود آنکه تراکم میانگین دانش‌آموزی در سطح کشور ۲۴ نفر در کلاس است، بعضا شاهد دوبرابر این میزان در کلاس‌ها هستیم و شهر قدس بالاترین تراکم را در سطح کشور دارد. وی افزود: متوسط تراکم در تهران ۳۲ نفر است و هشت نفر بیشتر از سرانه متوسط کشوری است. کلاس‌هایی داریم که تا لب سکو و تخته دانش‌آموز نشسته و حتی امکان حرکت معلم در بین دانش‌آموزان مشکل است.

او با اشاره به ضرورت ساخت ۱۲ هزار کلاس درس در سطح تهران و انجام مکاتباتی از سال گذشته با استانداری در این زمینه از محل کمک‌های خیرین، اعتبارات دولتی و تبدیل به احسن املاک آموزش و پرورش گفت: این طرح به تایید استاندار تهران رسید و به فرمانداران نیز ابلاغ شد. دو بخش منابع مالی خیرین و دولت محقق شده است اما در بخش تبدیل به احسن املاک هنوز انتظارات محقق نشده است. مدیرکل نوسازی مدارس استان تهران با بیان اینکه سال گذشته تعدادی املاک بلااستفاده که قابل تبدیل به احسن هستند شناسایی شدند که باید زمینه تغییر کاربری در کمیسیون ماده ۵ شهرداری فراهم شود گفت: در این راستا اقداماتی انجام شده ولی آموزش و پرورش شهر تهران متولی است و درخواست کرده‌ایم که کمک بیشتری کنند تا بتوانیم این کار را انجام دهیم؛ اگر این بخش از کار نیز پیش برود، امیدواریم بخش عمده‌ای از مشکلات ما در مناطق پرتراکم و دارای بافت فرسوده حل شود.

شهری به رایزنی با نمایندگان مجلس برای درنظرگرفتن ردیف اعتباری ویژه برای مدرسه‌سازی استان تهران نیز اشاره کرد و گفت: ۱۲ هزار کلاس درس نیاز است که با درنظرگرفتن جمعیت فعلی دانش‌آموزی برآورد شده است  اگر رشد جمعیت را لحاظ کنیم به ۱۸ هزار کلاس در چندسال آینده نیاز خواهیم داشت. وی ادامه داد: برای ایجاد هرکلاس متوسط ۳۰۰ میلیون تومان نیاز است. با اعتبارات و شرایط فعلی ساخت مدارس مورد نیاز بیش از ۳۰ سال طول می‌کشد و باید ردیف ویژه اعتباری دیده یا تبدیل به احسن املاک آموزش و پرورش برای تامین منابع انجام شود.

شهری با بیان اینکه نگران سه شیفته شدن مدارس در برخی مناطق شهرستان‌های تهران هستیم گفت‌: از خیران می‌خواهیم کمک بیشتری به ما داشته باشند.

شهری در ادامه درباره مشکل کمبود مدارس در مناطق و محله‌های انبوه ساز گفت: به ازای هر ۲۰۰ واحد مسکونی باید زیرساخت‌های آموزشی نیز فراهم شود. یک اشکال در اجرا این است که ساخت مدرسه به انتهای کار منوط می‌شود و معمولا انبوه‌سازان آن را انجام نمی‌دهند و همکاران ما اقامه دعوا و شکایت می‌کنند که حتی اگر منجر به رای هم بشود باز هم برای فرزندان ما مدرسه نمی‌شود. وی ادامه داد: این کار در پروسه اجرا باید همزمان انجام شود. یک اتفاق ناخوشایند دیگر هم که رخ می‌دهد این است که چون انبوه‌سازان باید به ازای هر ۲۰۰ واحد یک مدرسه بسازند، ۱۹۹ واحد می‌سازند که از شمول قانون خارج شوند که باید اقدامات نظارتی در این زمینه توسعه یابد.