روش محاسبه تعرفه پهنای باند اینترنت اصلاح میشود
گروه دانش و فن |
سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام کرد با توجه به هزینه ارایه سرویس توسط اپراتورهای ارایهدهنده خدمات و نوسانات ارزی، اصلاح روش محاسبه تعرفه پهنای باند اینترنت با هدف کاهش هزینههای ارایهکنندگان خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات در دستور کار قرار گرفته است.
مدیرکل دفتر بررسیهای فنی و اقتصادی رگولاتوری با اشاره به اینکه تا پیش از این محاسبه تعرفه پهنای باند اینترنت طبق مصوبه کمیسیون در اسفند سال نودوپنچ بر مبنای بیشترین پیک مصرف ماهانه با میانگین ۵ دقیقهای انجام میشد و در صورت بروز پیکهای مصرف ناخواسته، دریافتکنندگان خدمات پهنای باند باید متناسب با پیک ناخواسته، هزینه پهنای باند اینترنت را پرداخت میکردند که در واقع هزینه اضافی به اپراتورها تحمیل میکرد، اما در مصوبه اصلاحی کمیسیون در مرداد سال ۹۷ برای حذف پیکهای مصرف ناخواسته و غیرقابل کنترل، روش Burstable Billing با احتساب پرسنتایل ۹۵ام پیشبینی شده که در این روش ۵ درصد از نمونههای اندازهگیری شده در هر ماه که رتبههای بالای مصرف را دارند از نمونهگیری خارج و مبنای محاسبه مصرف بر اساس ۹۵ درصد باقیمانده است.
علیمحمد منتظری خاطرنشان کرد: ضمن اینکه در مصوبه ۲۷۸ کمیسیون به منظور تشویق دارندگان پروانه به توزیعشدگی و پایداری هرچه بیشتر شبکه، ملاک تعیین سطح تعرفه پهنای باند اینترنت، ظرفیت فروختهشده به صورت تجمیع ترافیک هر مشتری در تمام نقاطی است که شرکت ارتباطات زیرساخت حضور دارد. در واقع از تاریخ ابلاغ این مصوبه ترافیک مصرفی بر اساس ترافیک تجمیعی کشوری (countryprofile) انجام میشود که این روش با توجه به محاسبه پلکانی تعرفه پهنای باند اینترنت به کاهش بیشتر هزینه اپراتورها منجر میشود.
وی با تاکید بر هدف بهبود وضعیت کسبوکار دارندگان پروانه ارتباطات ثابت و کاهش هزینههای اپراتورها در تدوین مقررات در کمیسیون، بیان کرد: در واقع رویکرد کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات تأثیرگذاری از طریق کاهش قیمت تمامشده خدمات برای اپراتورها بوده تا هزینههای این خدمات در سبد خانوار افزایش نیابد. در حال حاضر هزینه ایجاد یا توسعه شبکه بسیار بالاست. رویکرد اصلی کمیسیون کاهش این هزینهها و استفاده بهینه از منابع و امکانات موجود در کشور است. این موضوع را حتی در حوزه توسعه خدمات در مناطق روستایی و کمتر توسعهیافته نیز در مقرراتگذاری سال ۹۷ مدنظر داشتیم.
وی در ادامه با بیان اینکه یکی از برنامههای محوری وزارت ارتباطات در دولت دوازدهم توسعه خدمات در مناطق روستایی و کمتر توسعهیافته و گسترش پوشش جادهای از طریق توسعه و ارتقا شبکه دارندگان پروانه است، افزود: کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات به منظور سرعت بخشیدن به این موضوع و تسهیل در ارایه خدمات USO در دی ماه ۹۷ مقررات عمدهفروشی خدمات شبکه USO را تصویب کرد و با توجه به شرایط خاص کشور و به منظور کاهش هزینههای توسعه شبکه و استفاده از منابع و امکانات موجود در مصوبه ۲۸۹ امکان عمدهفروشی خدمات شبکه USO از سوی ارایهکننده خدمات USO به دارندگان پروانههای ارتباطی و فناوری اطلاعات از سازمان برای بازه زمانی مشخص فراهم شد.
تاثیر کسبوکارهای جدید از اقتصاد
مدیرکل دفتر بررسیهای فنی و اقتصادی رگولاتوری در پاسخ به اینکه آیا در سال پیشرو هم تدوین و تصویب مقررات با همین رویکرد ادامه خواهد یافت، اظهار کرد: در سال ۹۸ هم کاهش هزینههای توسعه شبکه و ارایه خدمات ارتباطی از طریق تغییر مدل فروش پهنای باند اینترنت و خدمات انتقال، تکمیل مقررات اشتراکگذاری زیرساختها و تدوین مقررات عمدهفروشی خدمات ثابت و سیار از مهمترین برنامههای رگولاتوری است. در حوزه ارتباطات ثابت هم به دنبال ساماندهی، توسعه و ارتقای شبکه ارتباطی ثابت کشور مبتنی بر انواع فناوری FTTX هستیم که امیدواریم با مجموعه این اقدامات و اجرای برنامهها، اتفاقات خوبی در حوزه ICT رقم بخورد و شاهد توسعه کسبوکارها و خدمات نو در کشور باشیم.
مدیرکل دفتر بررسیهای فنی و اقتصادی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی- درباره تدوین مقررات در شرایط فعلی گفته است: عرصه کسبوکارهای حوزه ICT نیز از فضای اقتصادی کشور تأثیر میپذیرد. شاید تفاوت در تدابیری باشد که با اندیشیدن به آنها و توسعه زیرساختها، فضای کسبوکار در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات بهبود پیدا کند. در رگولاتوری نیز مقررات، با توجه به شرایط کشور و پیشبینی چالشهای احتمالی در سال ۹۸ تدوین و در کمیسیون تصویب شده است.
وی درباره انتقال فیبر تاریک توضیح داد: یکی از مهمترین مصوبات در سال ۹۷ شرایط و تعرفه اجاره و نگهداری فیبر (تار) تاریک بود که با هدف تخصیص بهینه منابع و امکانات و کاهش هزینههای اپراتوری برای ایجاد شبکه تصویب شد. پیش از این مصوبه، شرکت ارتباطات زیرساخت و شرکت مخابرات ایران که دارای شبکه وسیع فیبرنوری هستند، روی این بستر خدمات انتقال را ارایه میکردند و سازوکار لازم برای ارایه این بستر، به صورت فیبر تاریک به سایر متقاضیان مهیا نبود.
تصویب آزادسازی مکالمات صوتی بینالملل
مدیرکل دفتر بررسیهای فنی و اقتصادی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در پاسخ به اینکه آیا این مصوبه تنها در مورد شرکت زیرساخت و مخابرات قابل پیادهسازی است، گفت: علاوه بر این دو شرکت، دستگاههایی که در چارچوب بند ب ماده ۶۷ قانون برنامه پنجساله ششم و مصوبه ۲۷۱ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، مجوز ارایه تار تاریک را دریافت کردهاند هم میتوانند امکانات مازاد خود را با نظر رگولاتوری در اختیار سایر دارندگان پروانه قرار دهند.
منتظری با اشاره به انحصارزدایی برای بهبود کسبوکار اپراتورها، بیان کرد: بر اساس پیشبینی کارشناسان اقتصادی، در سال ۹۸ کسبوکارهایی موفق هستند که بتوانند درآمد ارزی بیشتری داشته باشند. بر همین اساس کمیسیون در اسفند سال ۱۳۹۷ مقررات حاکم بر آزادسازی ترافیک مکالمات صوتی بینالملل را تصویب کرد. این مصوبه با هدف ایجاد شرایط لازم برای فعالیت اپراتورهای همراه و ثابت در حوزه ترافیک وارده و صادره مکالمه بینالملل و از بین بردن انحصار، کاهش هزینه اپراتورها، افزایش سرمایهگذاری تصویب و ابلاغ شد تا در نهایت به ارایه خدمات مکالمه بینالملل با کیفیت بالاتر و قیمت مناسبتر به مشترکین منجر شود. وی درباره تعرفه مکالمات بینالملل توضیح داد: نرخ تعرفه مکالمات بینالملل و نرخ ترافیک صوتی وارده به کشور بر اساس شرایط بازار و به صورت کاملاً رقابتی خواهد بود و طبق مصوبه، دارندگان پروانه شبکهای که به صورت مستقیم با کریرهای بینالملل قرارداد دارند، موظف هستند نرخ عمدهفروشی خدمات مکالمه صادره بینالملل را حداقل ۳۰ درصد پایینتر از میانگین نرخ خردهفروشی به مشترکین خود در هر ماه تعیین کنند.
مدیرکل دفتر بررسیهای فنی و اقتصادی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ادامه داد: تعرفه انجام وظایف حاکمیتی شرکت ارتباطات زیرساخت بابت عبور ترافیک از مراکز سوئیچینگ بینالملل در مکالمات بینالملل صادره و وارده در مصوبه کمیسیون تعیین شده است و تمامی دارندگان پروانه موظف هستند مشترکینی را که به صورت غیرمجاز ترافیک بینالملل را به داخل یا خارج کشور وارد میکنند شناسایی و با آنها برخورد کنند.