سیستم آموزش عالی فنلاند چگونه کار می‌کند

۱۳۹۸/۰۴/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۷۶۶۰

فنلاند همواره در همه زمینه‌های کیفی آموزشی دارای استاندارد‌های بین‌المللی بوده است.

این کشور یک ساختار آموزشی پر بازده طراحی کرده است که به تمام شهروندان حق تحصیل رایگان ارایه می‌دهد.

الهام‌بخش این رویکرد فنلاند، پژوهش‌های آموزشی امریکایی و فیلسوف‌هایی مانند جان دیویی بوده‌اند.

سیستم آموزشی فنلاند به‌شدت مورد توجه قرار گرفته است. به‌طوری که به عنوان یکی از بهترین سیستم‌های آموزشی در جهان محسوب می‌شود. سیستم آموزشی فنلاند در ادبیات، علوم و ریاضیات کاملا از سیستم ایالات متحده برتر است. و در برنامه ارزیابی بین‌المللی دانشجویان (PISA) در سال 2000، یکی از بهترین مجریان بوده است. اما اگر از یکی از دانش‌آموزان بپرسی که ویژگی مثبت مدارس فنلاند چیست، تنها یک تا سه مورد مثبت نام می‌برند. آنها روز‌های مدرسه کوتاه‌تری دارند، تست‌های استاندارد انجام نمی‌دهند. همچنین همگی باید باهوش باشند زیرا زبان فنلاندی به‌شدت مشکل است!

با اینکه این موارد درست هستند اما دانش‌آموزان نباید به خاطر توجه بیش از حد به این جزییات از مزیت‌های دیگر آموزش فنلاند محروم بمانند. سیستم آموزش و پرورش فنلاند به خوبی کار می‌کند، زیرا ساختار کل آن تقریبا چند اصول اصلی دارد. در درجه اول، دسترسی برابر به آموزش، یک قانون اساسی است. یکی دیگر از مهم‌ترین اصول این است که باید به افراد اجازه داده شود مسیر آموزشی خود را انتخاب کنند تا وارد یک بن بست نشوند.

به یاد داشته باشید دسترسی برابر به آموزش، یک قانون اساسی در فنلاند است. دانشجویان فقط مجبورند که هزینه کتاب‌ها، حمل و نقل و دیگر وسایل مدرسه را پرداخت کنند هرچند که کمک هزینه‌های های مالی دانشجویی به راحتی در دسترس هستند.

دانشگاه‌های فنلاند به دو نوع تقسیم می‌شود: دانشگاه‌ها و دانشگاه‌های علمی کاربردی. دانشگاه‌ها بر روی تحقیقات علمی تمرکز می‌کنند، در حالی که دانشگاه‌های علمی کاربردی بر برنامه‌های عملی تمرکز می‌کنند. دانشجویان معمولا در یک دوره چهار ساله تحصیل تمام وقت شامل مطالعات، ارایه‌ها و پروژه‌ها، مدرک کارشناسی را دریافت می‌کنند. دوره تحصیل مدرک کارشناسی ارشد پنج تا شش ساله است.

اگر فرزند شما مسیر حرفه‌ای را انتخاب کند، می‌تواند تحصیلات خود را در یک دانشگاه ادامه دهد، که معمولا یک دانشگاه

علمی کاربردی است. اما دوباره، مسیرهای آموزشی فنلاند بسیار قابل انطباق هستند.

جای تعجب نیست که فنلاند از آموزش مناسب بزرگسالان پشتیبانی می‌کند زیرا این امر باعث ترویج عدالت اجتماعی و ایجاد نیروی کار شایسته می‌شود.، آموزش بزرگسالان با اینکه رایگان نیست اما به‌شدت شامل کمک هزینه مالی می‌شود. فنلاند چگونه قادر است چنین سیستم آموزشی پربازده و جهانی را برای همه شهروندانش فراهم کند؟ جواب ساده است: همه دخیل هستند. مردم فنلاند ارزش زیادی برای آموزش و پرورش قائلند و برای آن زمان می‌گذارند تا یک سیستم که بهترین آموزش را ارایه می‌دهد، ساخته شود.

اگر دیگر کشور‌ها بخواهند از سیستم آموزشی فنلاند پیروی کنند، نیازی نیست که مدل آموزشی شان را دقیقا کپی کنند، تنها نیاز است که مردم کشورشان اهمیت آموزش را درک کنند.

 

ارسال نظر