واکنش شهرداری تهران به «تبلیغات ۵۰۰ میلیونی بیلبوردها»
طی چند روز گذشته تعرفه بیلبوردهای تبلیغاتی پایتخت خبرساز بوده و در حالی که برخی منابع، درآمدهای ناشی از آنها را تا ۵۰۰ میلیون تومان از بعضی عرشهها اعلام کردهاند، شهرداری واکنش نشان میدهد که این اعداد «فضایی» و «غیرکارشناسی» است.
به گزارش ایرنا معاون تبلیغات و درآمد سازمان زیباسازی شهر تهران در این باره میگوید: تعرفههای قیمتگذاری برای مزایده عرشههای تبلیغاتی تهران خارج از عرف نیست و با اعداد فضایی که در برخی رسانهها مطرح شده فاصله معنادار دارد.حمید صابرفرزام حتی تاکید دارد که درآمدهای تبلیغاتی سازهها در زمان «های سیزن» تبلیغات (زمانهای پررونق کاری) هم به شعاع این قیمتهای اعلام شده در رسانهها نزدیک نمیشود.
صابرفرزام در خصوص فرآیند قیمتگذاری برای یک سازه تبلیغاتی توضیح داد: طبق مصوبه شورای اسلامی شهر تهران حق اکران این سازهها بصورت یک ساله در مزایده عمومی واگذار و شرکتها در مزایده قیمت میدهند و برنده این مزایده متعهد میشود یک سال اجاره آن سازه را در هر شرایطی به سازمان زیباسازی بپردازد.به گفته این مقام مسوول، شرکت برنده مزایده مشمول هزینههایی از قبیل مالیات، بیمه، مالیات بر ارزش افزوده، برق، طراحی، چاپ، نصب و حق نگهداری سازه در طول سال میشود.تمام این هزینهها مبلغ گزافی را شامل میشود که شرکت مذکور علاوه بر مبلغ مزایده باید بپردازد؛ بنابراین طبیعی است که قیمت تمام شده اجاره این سازههای تبلیغاتی هزینهای قابل توجه برای شرکت متقاضی دربر داشته باشد ولی تمامی این پول به جیب سازمان زیباسازی نمیرود.
صابرفرزام با بیان اینکه تبلیغات کاری است خدماتی، اظهارداشت: تبلیغات نیز مانند تورهای گردشگری، «های سیزن» (فصل رونق کاری) دارد و در این زمان قیمت سازهها افزایش مییابد و زمانهایی مانند ماه مبارک رمضان فضای کسب و کار و تبلیغات رونق چندانی ندارد که در این زمانها بیشتر سازههای تجاری شهر خالی است یا با قیمت خیلی کم واگذار میشود.در شب عید و با توجه به رونق کسب و کار قیمت اکران در سازههای تجاری افزایش مییابد.معاون درآمد و تبلیغات سازمان زیباسازی شهر تهران تاکید کرد: بنابر آن چیزی که گفته شد قیمت اکران سازههای تبلیغاتی شهر رقم ثابتی ندارد که بطور مثال هرماه در هر فصل ۳۰۰ میلیون تومان باشد؛ شاید در یک ماه از سال کرایه هر بیلبورد، رقمی نزدیک به این رقم باشد اما در چند ماه یک هفتم این رقم باشد؛ شهرداری تهران نیز به دلیل اینکه با شرکتهای تبلیغاتی کار میکند در طول سال مبلغی یکسان میگیرد و نگاهی به فصل پررونق یا کم رونق ندارد.
او ادامه داد: عرفی در فضای قیمتهای سازههای تجاری وجود دارد که شرکت تخفیفهای زیادی را بر تعرفهاش هنگام معامله میدهد که این تخفیف تا ۶۰ و ۷۰ درصد میرسد بنابراین قیمتی که در تعرفه یک شرکت نیز اعلام میشود با زمانی که پای قرارداد میرسد متفاوت است و بهشدت کاهش مییابد.عامه شهروندان تصور میکنند تمامی ابزارهای تبلیغاتی در شهر تهران بیلبورد نامیده میشود در حالی که بیلبورد تنها یکی از ابزارهای تبلیغاتی است.یک هزار و ۴۰۰ سازه تبلیغاتی - تجاری در نقاط مختلف شهر وجود دارد و شامل «بیلبورد، عرشهبُرد، استرابُرد، پنل شیشهای و استند» میشود.
به گفته صابرفرزام، این سازههای تبلیغاتی در باکسهای مختلف تقسیمبندی و قیمتگذاری و از طریق مزایده عمومی به شرکتها و کانونهای تبلیغاتی ارایه میشوند.طبق مصوبه شورای شهر تهران نمایندگان شرکتها در مزایدههای عمومی این سازههای تبلیغاتی شرکت میکنند و مطابق عرف مزایده هر کس بالاترین رقم را پیشنهاد دهد برنده اجاره یک ساله این تابلوها و باکسها میشود.این مقام مسوول در خصوص شروط حضور در مزایده سازههای تبلیغاتی تهران نیز توضیح داد: شرکت متقاضی حتماً باید کانون تبلیغاتی باشد و در فرآیند رتبهبندی سازمان زیباسازی گرید (رتبه) سه به بالا بگیرد تا بتواند در رقابت با دیگر شرکتها حق اکران و اجاره سازه تبلیغاتی مورد نظر خود را پیدا کند.صابرفرزام با بیان اینکه در طول سال هر فصل حداقل یک مزایده برای اجاره سازههای تبلیغاتی تهران برگزار میشود، ادامه داد: در دوره جدید مدیریت شهری و با تاکید شخص شهردار و همچنین مدیرعامل سازمان، به سامانه شفافیت پیوستیم و تمامی مزایدهها به صورت عمومی و علنی و با حضور متقاضیان، نهادهای نظارتی و حتی رسانهها برگزار میشود.
معاون تبلیغات و درآمد سازمان زیباسازی شهر تهران همچنین با بیان اینکه حدود ۱۵ درصد از یک هزار و ۴۰۰ سازه تبلیغاتی تجاری تهران سالانه به امور فرهنگی اختصاص پیدا میکند، تصریح کرد: بیش از ۵۰۰ سازه فرهنگی نیز در شهر وجود دارد که طبق مصوبه شورا حدود ۱۵ درصد از فضای سازههای تجاری تهران نیز به آن اضافه میشود تا کار فرهنگی در پایتخت با قوت بیشتری همراه باشد.