معمای پارکهای حاشیهای پایتخت
تهران ۱۲۶هزار جای پارک خودرو دارد نه یک میلیون!
محسن پورسیدآقایی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران طی نامهای خطاب به محسن هاشمی، رییس شورای شهر تهران در مورد پارک حاشیهای و انتقاد رییس کمیسیون حمل و نقل از تعلل شهرداری در اجرای این مصوبه توضیحاتی را ارایه کرد.
پورسیدآقایی در این نامه که در پاسخ به تذکر محمد علیخانی، رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا در مورد ساماندهی پارک حاشیهای بود، نوشت: بر اساس مطالعات طرح جامع پارکینگ شهر تهران که در سال ۹۱ توسط شرکت مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیک تهران صورت گرفت، در کل شهر تهران ۸۹۱ هزار و ۱۵۱ فضای بالقوه پارک در افق ۱۴۰۴ وجود خواهد داشت.
به گزارش ایسنا، او نوشت: بر اساس ماده ۲ آییننامه اجرایی تبصره یکم ماده ۱۵ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مصوب سال ۸۹ و مصوب سال ۹۴ هیات وزیران، معابری قابلیت اجرای مدیریت پارک حاشیهای را دارند که بر اساس مطالعات تحلیلی عرضه و تقاضای پارکینگ، تقاضا برای پارک حاشیهای وسیله نقلیه در یک دوره زمانی حداقل ۶ ساعته بیش از میزان عرضه پارکینگ در حاشیه مورد نظر باشد.
وی در تشریح شرایط اجرای مدیریت پارک حاشیهای نوشت: در معابر با کاربری مسکونی امکان اجرای پارک حاشیهای وجود ندارد و همچنین حداکثر این معابر از نوع شریانی درجه یک و حداقل از نوع جمع و پخشکننده باشند. او با اشاره به اجرای آزمایشی طرح مدیریتی هوشمند پارک حاشیهای در منطقه ۲ نوشت: معابر این منطقه دارای 3 ویژگی قید شده در بالا بودند که بر اساس نتایج به دست آمده از ۱۰۱ هزار و ۵۸۱ فضای بالقوه پارک در منطقه ۲ تعداد فضای قابل مدیریت پارک حاشیهای این منطقه تنها ۱۴ هزار و ۴۸۱ فضای پارک بوده است. یعنی در صورتی که منطقه ۲ را به عنوان نمونه آماری ملاک عمل قرار دهیم، تنها ۱۴.۲۵ درصد فضای بالقوه پارک معابر آن قابلیت مدیریت هوشمند را دارند. در نتیجه برآورد میشود در کل شهر تهران ۱۲۶ هزار و ۹۹۰ فضای پارک حاشیهای قابل مدیریت وجود داشته باشد که فاصله قابل توجهی با رقم یک میلیون فضای پارک حاشیهای که در بودجه ۹۸ قید شده، دارد. به موجب قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی میزان عوارض پیشنهادی شورای شهر در خصوص پارک حاشیهای باید توسط وزیر کشور تصویب شود.
مسوول تعیین عوارض پارک حاشیه ای؟
در ادامه این نامه آمده است: با توجه به تفویض اختیار صورت گرفته به استاندار تهران، تاکنون نرخهای مصوب شورای شهر برای سال ۹۸ به تصویب استاندار تهران نرسیده و به همین دلیل عوارض پارک حاشیهای بر اساس نرخهای مصوب سال ۹۳ محاسبه میشود و به همین دلیل لازم است که برای اعمال نرخ پارک حاشیهای جدید اعضای شورا پیگیر رفع موانع قانونی اجرای این مصوبه باشند.
او در این نامه متذکر شد: بر اساس قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی درآمد پارک حاشیهای باید به حساب خزانه دولت واریز و پس از آن در آخر هر ماه درآمد حاصله به حساب شهرداری واریز شود، اما تاکنون درآمد پارکومترها با وجود گذشت 3 سال هنوز به حساب شهرداری عودت داده نشده است و در صورت ادامه این روند اجرای مدیریت پارک حاشیهای با چالش جدی مواجه میشود.
او در ادامه نوشت: بر اساس قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مصوب سال ۹۴ هیات دولت، دریافت وجه نقد توسط عوامل متصدی یعنی پارکبان ممنوع است و در همین راستا موضوع مدیریت پارک حاشیهای را در دستور کار قرار دادیم و از شرکتهای دانشبنیان فعال در این حوزه فراخوان داده و جالب است که بدانید ظرف مدت ۴ ماه بیش از ۴۰ پیشنهاد هوشمند وصول شد که نهایتاً مدیریت پارک هوشمند حاشیهای به صورت آزمایشی در منطقه ۲ منعقد شد، اما اجرای این طرح نیازمند ایجاد زیرساختهای نرمافزاری، آگاهسازی مردم و نصب و طراحی تابلوهای جدید بود که به همین دلیل اجرای این مساله زمان برد.
به گفته پورسیدآقایی، در راستای توسعه و پیشبرد مدیریت هوشمند پارک حاشیهای پهنه مرکزی تهران شامل مناطق 6، 7، ۱۱ و ۱۲ به دلیل ازدحام معابر در اولویت مدیریت پارک هوشمند قرار دارد و مزایده آن در خردادماه برگزار شده و امید است بتوانیم با سرعت لازم این مهم را عملیاتی کنیم.
وی در نامه خود با انتشار یک جدول در مورد برنامههای سهساله مدیریت هوشمند پارک حاشیهای گفت: اگر موانع فوق الذکر رفع شود، در سال چهارم اجرای برنامه، حدودا ۲۴۰ میلیارد تومان قابلیت درآمدزایی دارد که این میزان با درآمد اعلام شده از سوی رییس کمیسیون حمل و نقل مبنی بر اینکه ۹۰۰ میلیارد تومان کسر خواهد شد، متفاوت است.