کوتاه از منطقه

۱۳۹۸/۰۴/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۹۱۰۳

رشد اقتصادی افغانستان  با چالش جدی روبروست

بانک جهانی در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرده رشد اقتصادی افغانستان با چالش‌های جدی مواجه است. یافته‌های این گزارش نشان می‌دهد عواملی چون خشکسالی پی‌در پی، بحران امنیتی و اوضاع مبهم سیاسی بر رشد اقتصادی افغانستان سایه افکنده که در نهایت این کشور شاهد کم‌ترین میزان رشد اقتصادی در میان کشورهای جنوب آسیا بوده است. رشد اقتصادی افغانستان در ۲۰۱۸ حدود دو درصد بوده که این کاهش در میزان رشد اقتصادی سبب افزایش سطح فقر شده و جلو بهبود شرایط و وضعیت زندگی افغان‌ها را می‌گیرد. ولیعهد ابوظبی به چین رفت منابع آگاه از سفر ولیعهد ابوظبی به پکن خبر داده‌اند. به‌گزارش النشره، محمد بن زاید آل نهیان ولیعهد ابوظبی با مقام‌های ارشد چینی درباره مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی و به‌ویژه مساله امنیت دریانوردی در خلیج فارس رایزنی می‌کند. امارات و چین روابط مستحکمی در تمامی زمینه‌ها دارند که ریشه آن به زمان جاده ابریشم باز می‌گردد. امارات از زمانی که در سال ۱۹۷۱ میلادی شکل گرفت، در سیاست خارجه خود بر ایجاد پل‌های ارتباطی و در پیش گرفتن طرح‌هایی در روابط منطقه‌ای و بین‌المللی خود اصرار داشته و بدین‌ترتیب روابط قوی و مستحکمی را با چین در تمامی زمینه‌ها برقرار کرده است.

بازگشایی گذرگاه مرزی مشترک  سوریه و عراق

\در شرایطی که امریکا برای اعمال فشار هرچه بیشتر بر سوریه در تلاش برای مسدود کردن گذرگاه‌های زمینی این کشور است، یکی از مسوولان سفارت عراق در دمشق تأکید کرده دولت‌های دو کشور به مراحل پیشرفت‌های درباره بازگشایی گذرگاه مرزی مشترک «بوکمال- قائم» رسیده‌اند. این در خالی است که اخیرا امریکا پس از سلطه بر گذرگاه مرزی التنف بین اردن و عراق، درصدد برای تسلط یافتن بر گذرگاه بوکمال- قائم در مرز عراق و سوریه برآمده است.

دستگیری عامل حمله  به دیپلمات‌های ترکیه

نیروهای امنیتی اقلیم کردستان عراق عامل اصلی حمله به دیپلمات‌های ترکیه در اربیل را دستگیر کرده‌اند. به‌گزارش رویترز، نیروهای سازمان امنیتی اقلیم کردستان عراق موسوم به «آسایش» اعلام کردند، مظلوم داغ عامل اصلی و مغز متفکر حمله به دیپلمات‌های ترکیه دستگیر شد. سه مظنون دیگر این حمله تروریستی نیز دستگیر شده‌اند. در حمله هفته گذشته در اربیل، معاون کنسولگری ترکیه به همراه دو دیپلمات دیگر کشته شدند. ترکیه در واکنش به این حمله، گسترده‌ترین عملیات هوایی علیه مواضع پ‌ک‌ک انجام داد.

 

ارسال نظر