خبر
معدن جایگزین نفت میشود
رییس هیات عامل ایمیدرو گفت که بخش معدن کشور میتواند جایگزین نفت شود. خداداد غریبپور اظهار کرد: برای تدوین استراتژی مطلوب ایمیدرو، باید اساسنامه سازمان، سیاستهای کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، قانون رفع موانع تولید، قانون معادن، نقشه راه معدن و صنایع معدنی، تفاهمنامههای منعقده و صورت جلسههای منعقده در سالهای اخیر مطالعه شود. در تدوین استراتژی، شاخصهایی نظیر قابلیت اجرایی شدن برنامهها، تعهدزا بودن، داشتن جدول زمانی، تسهیلکننده ارتباطات، سادهسازی سازمان و به حداقل رساندن فرآیندها مدنظر قرار گیرد. رییس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه در نگاه این سازمان به آینده، قرار است ایمیدرو به عنوان توانمندترین سازمان توسعهای کشور مطرح شود گفت: در این راستا، معدن جایگزین نفت خواهد شد یا جایگاه آن حداقل به سطح نفت برسد، یا اینکه به عنوان منبع ارزی قابل اتکا و قدرتمند ارتقا یابد. وی افزود: صنعت پتروشیمی با ایجاد درآمد حدود ۱۲ میلیارد دلاری، از محدودیت برخوردار بوده و اکنون با مشکل کمبود مواد اولیه مواجه است اما معادن اینگونه نیست و زنجیره معدن، ظرفیت ایجاد ارزش افزوده بالایی دارد.
امضای ۳۲ قرارداد با قطعهسازان برای داخلیسازی قطعات
معاون امور صنایع وزیر صنعت با بیان اینکه ۱۵درصد واحدهای قطعهسازی خودرو کمتر از ظرفیت کار میکنند، گفت: ۳۲ قرارداد با قطعهسازان برای داخلیسازی قطعات خودرو امضا شده است. به گزارش خبرگزاری مهر، فرشاد مقیمی در یک برنامه تلویزیونی افزود: بیش از ۱۲۰۰ واحد قطعهسازی خودرو و ۱۵ هزار کارگاه کوچک که به این صنعت کمک میکنند در کشور وجود دارد.وی گفت: بر اساس آمار پایان سال ۹۷، ۲۰ درصد این واحدها در این مدت غیرفعال بودهاند اما امروز برخی از آنها به چرخه تولید بازگشتهاند و ظرفیت خوبی دارند. مقیمی با بیان اینکه هدف اصلی تحریمها در صنعت، حوزه خودرو است افزود: در نمایشگاه اخیر ۳۲ قرارداد برای ساخت ۳۵ قطعه خودرو با قطعهسازان داخلی بسته شد که باید بر اساس زمان بندی، این قطعهها را تحویل دهند. وی گفت: ارزش قراردادهای بسته شده میان قطعهسازان و دو خودروساز بزرگ کشور ۷۴۰ میلیارد تومان است. معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: این قراردادها تا پایان سال ۹۸ موجب کاهش ارزبری ۲۰ میلیون یورویی و در سال ۹۹ موجب کاهش ارز بری ۸۵ میلیون یورویی در صنعت خودرو خواهد شد. مقیمی گفت: تلاش میکنیم توانمندی و ظرفیتهای داخلی را به نیازهای خودروسازان مرتبط کنیم.