سردرگمی خریداران و فروشندگان الانجی
ایسنا| با وجود اهمیت رو به رشد محیط زیستگرایی و نگاه موشکافانه به صنعت سوخت فسیلی، گاز طبیعی اهمیت خود را در سبد انرژی جهانی حفظ کرده است.
تقاضای روزافزون برای نیرو و نصب تاسیسات انرژی تجدیدپذیر مانند بادی و خورشیدی، ضرورت تولید انرژی را تقویت کرده است و در حال حاضر، گاز تنها گزینه جایگزین است. کشورهای سرشار از منابع با صادرات حجم بالایی گاز، از این صنعت رو به توسعه بهرهمند میشوند.
بزرگترین واردکنندگان گاز طبیعی اروپا و آسیای شرقی ماندهاند که بازارهای بزرگ اما دارای گزینههای داخلی معدود به شمار میروند. اما امسال عوامل بنیادین بازار گاز طبیعی به دلیل تحولات غیرمعمول ضعیف شدهاند. معمولا قیمت گازطبیعی در آسیا به دلیل تولید منطقهای اندک و بازار داخلی بزرگ و سیاستگذاریهایی که به LNG نسبت به منابع رقیب اولویت داده، بالاتر بوده است.
فاجعه هستهای در فوکوشیمای ژاپن باعث تعطیلی تاسیسات هستهای این کشور شد و تقاضا برای LNG را افزایش داد و ژاپن را به بزرگترین واردکننده LNG تبدیل کرد. در چین سیاست جایگزین کردن گاز به جای زغال سنگ، تاثیر مشابهی داشت و حجم بالاتر LNG برای پاک نگه داشتن آسمان شهرهای این کشور وارد میشود.
دلیل دیگری که تولیدکنندگان بازارهای آسیایی را به اروپایی ترجیح میدهند، اختلاف قیمت حمل بار میان مسیر شرق سوئز به غرب سوئز است. هزینههای حمل LNG به اروپا و بازگشت کشتیها بالاتر از مسیر شرق به سوی آسیا است.
همچنین اروپا در خصوص واردات گاز طبیعی، گزینههای بیشتری دارد. رقابت میان صادرات از طریق خط لوله و ترانزیت دریایی، قیمتهای LNG را پایین برده است زیرا مصرفکنندگان میتوانند از منابع انرژی روسیه، الجزایر و نروژ که از زیرساخت ثابت دریافت میکنند، استفاده کنند.
با وجود دلایل ذکر شده، اختلاف قیمت میان قطبهای گاز اروپا و آسیا به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرده است. شرایط آب و هوایی گرمتر، تقاضا را کمتر کرده و باعث بالا ماندن سطح ذخایر شده است که به معنای قیمتهای پایینتر برای هر دو منطقه بوده است.کاهش اختلاف قیمت میان آسیا و اروپا، تاثیر مطلوبی روی صادرات LNG به اروپا در چند ماه نخست امسال داشته است.
با این حال این وضعیت ممکن است به سرعت تغییر کند. فضای در حال تغییر بازار مستلزم چارهاندیشی سریع معامله گران برای حداکثر کردن نتایج مالی است. کاهش اختلاف قیمت میان قطبهای اروپایی و آسیایی به همراه هزینههای حمل، به معنای آن است که محمولهها در آخرین لحظه ممکن است تغییر مقصد دهند. به عنوان مثال صادرات LNG روسیه پیش از اینکه به مقصد نهایی خود در بلژیک برسد، به دلیل شرایط قیمت مناسب نقطه دیگر، تغییر مسیر داد.
بر اساس گزارش اویل پرایس، پرسش چند میلیون دلاری این است که اختلاف قیمت میان قطبهای اروپایی و آسیایی چه تحولی پیدا خواهد کرد. در حالی که وضعیت در چند ماه نخست امسال به نفع بازار اروپا تغییر کرده اما این اواخر آسیا در جذب محمولههای LNG، دست بالاتری داشته است. اختلاف قیمت اندک میان این دو منطقه به معنای سردرگمی هر دوی خریداران و فروشندگان است.