فک رهن؛ مهم‌ترین شرط واگذاری سهام ایران‌خودرو و سایپا

۱۳۹۸/۰۵/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۹۶۵۰

مدیرکل دفتر بازاریابی و واگذاری بنگاه‌های سازمان خصوصی‌سازی گفت: مهم‌ترین شرط برای واگذاری دو خودروساز ایران‌خودرو و سایپا، فک رهن سهام آنهاست که فعلا در وثیقه بانک‌ها قرار دارد.

محمود قامت مدیرکل دفتر بازاریابی و واگذاری بنگاه‌های سازمان خصوصی‌سازی در گفت‌وگو ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌با فارس، در مورد مهم‌ترین موانع واگذاری دو شرکت خودروساز ایران‌خودرو و سایپا گفت: مطابق مصوبه هیات واگذاری در تاریخ 4 خرداد 98 قرار شد باقی‌مانده سهام دولت در دو خودروسازی سایپا و ایران‌خودرو مانند 16 شرکت بورسی و فرابورسی دیگر واگذار شود، اما برای عملیاتی شدن این واگذاری باید آمادگی‌هایی در این دو شرکت انجام شود.

وی مهم‌ترین مانع برای واگذاری باقیمانده سهام دولت در ایران‌خودرو و سایپا را این‌گونه عنوان کرد که سهام این دو شرکت در وثیقه بانک‌ها قرار دارد و مالک این سهام که دولت است و وزارت صنعت، معدن و تجارت به نمایندگی دولت، سهام خود در این دو خودروساز را در وثیقه بانک‌ها قرار داده و برای واگذاری دو شرکت، باید وثایق دیگری را جایگزین و سهام این دو شرکت را فک رهن کند.

به گفته قامت، سهام دولت در دو کارخانه خودروسازی به صورت مدیریتی است و کنترلی نیست؛ یعنی اگر کسی این سهام را خریداری کند، می‌تواند یک صندلی هیات مدیره را در اختیار گیرد، اما نمی‌تواند مدیرعامل انتخاب کند. سهام دولت در سایپا 17 درصد و در ایران‌خودرو 14 درصد به صورت سهام مدیریتی و غیرکنترلی باقی مانده است.

مدیرکل دفتر بازاریابی و واگذاری بنگاه‌های سازمان خصوصی‌سازی با بیان اینکه سهام دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا بورسی است، گفت: البته طبق ضوابط بورس وثیقه قرار دادن سهام یک شرکت یک رویه جاری است و همه سهام‌داران دولتی و  غیردولتی می‌توانند اوراق بهادار خود را به عنوان وثیقه وام بانک‌ها قرار دهند، اما اکنون وزارت صنعت برای واگذاری سهام دولت، حتما باید اول این سهام را فک رهن کند و سپس مزایده این سهام از طریق بورس برگزار شود.

به گفته قامت، تمام 17 درصد سهم دولت در سایپا هم‌اکنون در وثیقه بانک‌ها قرار دارد، اما در مورد ایران‌خودرو حدود 4درصد از 14 درصد باقیمانده سهام دولت در وثیقه بانک قرار دارد، اما نمی‌دانیم وام‌هایی که این سهام به عنوان وثیقه قرار داده شده چند ساله است و خود مالک؛ یعنی وزارت صنعت باید این سهام را فک رهن کند.

قامت درباره گفته وزیر صنعت و معدن که باید دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا بخشی از شرکت‌های زیر‌مجموعه‌ خود را واگذار کنند، گفت: طبق مصوبه هیات واگذاری باقیمانده سهام دولت در سایپا 17 درصد و ایران‌خودرو 14 درصد است که باید از طریق بورس عرضه شوند، اما اینکه خود دو شرکت اموال و دارایی مازاد خود را چگونه بفروشند، اطلاعی ندارم و وزارت صنعت در مورد آن تصمیم می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیرد. وی همچنین در مورد سقف زمانی واگذاری دو خودروساز گفت: هیات واگذاری زمان مشخص نکرده و فقط ظرفیت قانونی را ایجاد کرده است که دولت بتواند سهام خود در این دو شرکت را واگذار کند و فرآیند اجرایی بستگی به حل مشکلات دو شرکت دارد و بسته به هماهنگی بین وزارت صنعت، سازمان خصوصی‌سازی و بورس دارد.

قامت در برابر این پرسش که چرا هیات واگذاری برای واگذاری باقیمانده سهام دولت در 18 شرکت بزرگ قید کرده به صورت بلوکی، نقدی و یکجا واگذار شود، گفت: این سیاست هیات واگذاری است که مصوب کرده و سازمان خصوصی‌سازی فقط مجری مصوبه هیات واگذاری است.

وی اضافه کرد: تاکنون از 18 شرکت قابل واگذاری 7 شرکت به صورت آگهی روزنامه اعلام شده و از 7 شرکت 5 شرکت طبق ضوابط بورس تاریخ عرضه آن در بورس و فرابورس مشخص شده که زمان عرضه 3 شرکت فرا رسید که تاکنون به فروش و واگذاری نرسید و زمان عرضه پالایش نفت تهران 9 مرداد و پالایش نفت اصفهان 12 مرداد سال جاری مشخص شده است که البته هنوز نتیجه این واگذاری تعیین نیست و باید در بورس و فرابورس عرضه شوند.

مدیرکل دفتر بازاریابی و واگذاری بنگاه‌های سازمان خصوصی‌سازی اظهار داشت: عرضه پالایش نفت تبریز و بندرعباس در بورس هنوز مشخص نشده‌اند.