ترخیص۶۶۵۳ دستگاه خودرو از گمرک
رییس کل گمرک در مورد وضعیت ترخیص کالاها اظهار کرد: کالاهایی که در محوطهها، بنادر و مناطق آزاد و ویژه بود با هشت پیشنهادی که سابقا از سوی وزارت امور اقتصادی و دارایی ارایه شده بود، تعیین تکلیف شد. از جمله کالاهایی که در این راستا تعیین تکلیف شد خودروهای دپو شده بود که تا ۱۶ تیرماه تعداد ۶۶۵۳ دستگاه از گمرک ترخیص شده و ۳۴۰ دستگاه نیز اظهار شدهاند اما بنا به دلایلی نتوانستهاند به مرحله صدور پروانه برسند.مهدی میراشرفی در گفتوگو با مهر، با بیان اینکه ترخیص این خودروها دستاورد پیشنهادات گمرک بود، گفت: مباحث زیادی در رابطه با رسوب کالا در بنادر و گمرکات عنوان میشود در حالی که در بیشتر مواقع، بحث مربوط به موجودی با رسوب اشتباه گرفته میشود. به عنوان مثال در بندر شهید رجایی نزدیک به ۳.۵ میلیون TEU کانتینر موجود است در حالی که بخش کمی از این کالاها، به مرحله رسوب رسیدهاند اما در اخبار از کلمه رسوب برای تمامی کالاها استفاده میشود.میراشرفی ادامه داد: در رابطه با کالاهای فلهای هم این مساله وجود دارد در بیشتر مواقع ۱۰ میلیون تن کالای فلهای داریم که از این میزان ۴.۲ میلیون تن مربوط به کالاهای اساسی میشود؛ این کالاها موجودی بنادر محسوب میشوند و به کار بردن کلمه رسوب در این مواقع درست نیست.وی در رابطه با تشکیل کارگروه بررسی و تعیین ارزش کلیه اقلام وارداتی و صادراتی، اظهار داشت: طبق مفاد قانون امور گمرکی یکی از وظایف اصلی گمرک، تشخیص و وصول حقوق ورودی است؛ برای این امر گمرک نیاز به ارزش اقلام دارد از این رو تعیین ارزش و رسیدگی به آن در گمرک انجام میشود تا حقوق ورودی به درستی وصول و به خزانه واریز شود.
میراشرفی افزود: اختلاف نظراتی در رابطه با صحت ارزش کالاها به وجود آمده بود از این رو پیشنهاد تشکیل کمیته تعیین ارزش کالاها از سوی گمرک ارایه شد تا پس از بررسی اطلاعات در کمیته بر اساس چارچوب تعیین شده، صحت اطلاعات تایید شود.وی با بیان اینکه ارزش کالا در ثبت سفارش و ارزش کالا در گمرک و ارزشی که در بانک مرکزی مورد رسیدگی قرار میگیرد ممکن است مغایرت داشته باشند، تصریح کرد: این مساله منجر به تشکیل پروندههای متعدد در گمرک میشود و ممکن است رسیدگی به آنها ماهها به طول بینجامد از این جهت این کارگروه چندجانبه چارچوب رسیدگی به ارزش را تعیین کنند و این ارزشها در بانک اطلاعاتی گمرک قرار میگیرد تا از زمان ثبت سفارش تا زمان صدور پروانه، ایستایی نداشته باشیم.
متخلفان در گمرک شناسایی و به مراجع ذیصلاح معرفی شدند
معاون وزیر اقتصاد در رابطه با گزارش فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی و اداری مجلس در خصوص قاچاق کالا از مبادی رسمی و تخلفات گمرک گفت: نزدیک به ۹۰ درصد آنچه در این گزارش آمده بود ناشی از پیگیریهای مجدانه خود گمرک در بحث پیشگیری و مبارزه با قاچاق بوده است.
وی افزود: موارد مطرح شده، عموما مواردی هستند که سازمان گمرک کاشف و شاکی آنها است که قسمت عمده این موارد در محاکم قضایی به سرانجام رسیده و بخشی هم در دست رسیدگی است.رییس کل گمرک ایران تصریح کرد: با توجه به افزایش شفافسازی در گمرک، برای کلیه مواردی که تخلف یا بزه قاچاق محسوب میشدند خود ما این موارد را مطرح و به مراجع رسیدگیکننده ذی صلاح ارسال کردیم.
وی با بیان اینکه در همه سازمانها ممکن است یک قسم از تخلف وجود داشته باشد که نباید مورد مماشات قرار گیرد، گفت: در صورت شناسایی متخلفین در هر سطحی، ما برخورد لازم را میکنیم که در این زمینه مواردی را شناسایی و به مراجع ذی صلاح معرفی کردیم.
میراشرفی در پاسخ به این سوال که آیا این افراد در سطوح مدیریتی بودهاند، افزود: مطابق با گزارش بازرسی وزارت امور اقتصادی و دارایی کمتر از ۵ درصد تخلفات در حوزه مدیران در کل وزارت اقتصاد اتفاق میافتد. با شناسایی وزارتخانه و گمرک افراد ناسالم شناسایی شده و هماکنون در پروسه بررسی در مراجع ذی صلاح هستند.
بالا بودن تراکنشها، منجر به ناپایداری تبادل اطلاعات میشود
رییس کل گمرک ایران همچنین در خصوص وضعیت اتصال سامانه گمرک به سامانه جامع تجارت، اظهار کرد: در حال حاضر سامانه گمرک به سامانه جامع تجارت متصل شده است چراکه الکترونیکی کردن امور در اولویت گمرک ایران قرار دارد.وی افزود: ما به بیش از ۲۰ سازمان که در امر تجارت دخیل هستند، لینک هستیم و تراکنشهای بسیار بالایی بین سامانههای گمرک و این سازمانها صورت میگیرد؛ بنابراین با توجه به بالا بودن تعداد تراکنشها شاهد بروز ناپایداری و قطعیهای پی در پی در تبادل اطلاعات هستیم.میراشرفی تصریح کرد: بالا بودن میزان تراکنشها، منجر به بروز اختلال در شبکهها میشود و این موضوع امری طبیعی است، اما با توجه به اینکه این سازمانها به گمرک وصل هستند و ذی نفع نیز از درگاه گمرک وارد میشود، تمام تقصیرها را متوجه گمرک میداند. در صورت مانیتور سامانهها متوجه میشویم که آنها نیز همچون سامانه گمرک، گاهاً با کندی پیش میروند یا به مشکل برمیخورند.
اعلام کردن کد تعرفه، به معنای واردات کالا نیست
میر اشرفی همچنین در رابطه با ورود دستگاههای مربوط به استخراج رمز ارز، اظهار کرد: در حال حاضر ردیف تعرفه خاصی برای این دستگاهها وجود ندارد و این کالا ذیل ردیف تعرفه ۸۴۷۱ که مربوط به ماشینهای خودکار دادهپردازی، ماشینهای انتقال دادهها و ماشینهای بررسی دادهها است، طبقهبندی میشود.وی با بیان اینکه اعلام کردن کد تعرفه به معنای مجاز بودن واردات این اقلام به کشور نیست، گفت: گمرک یک دستگاه مجری است و خود نمیتواند به تنهایی تصمیم به انجام کاری بگیرد از این رو در صورتی که به گمرک محرز شود که کالایی مجوز ورود و ثبت سفارش از وزارت صنعت، معدن و تجارت دارد، ملزم به انجام تشریفات گمرکی و ترخیص کالا میشود.