نگرانی وزارت بهداشت از ترویج «طب دفاعی»
معاون کل وزارت بهداشت از ترویج طب دفاعی در کشور ابراز نگرانی کرد و گفت: در حال حاضر پزشکان بسیاری، اقدامات غیرضروری را برای جلوگیری از شکایات احتمالی در آینده، انجام میدهند؛ درصورتیکه اگر قدردانی و اعتماد متقابل شکل گیرد، پزشک و مردم مطمئنتر خواهند شد.
ایرج حریرچی درباره ترویج فرهنگ قدردانی بین پزشکان، گفت: رابطه بین پزشک و بیمار و هر نوع مراقب سلامت و ارایهکننده خدمات اعم از بهورز، پرستار، پزشک عمومی و پزشک متخصص بر مبنای اعتماد متقابل بین آنها شکل میگیرد.او افزود: اگر بیمار یا درخواستکننده خدمتی نباشد، فرصت ارایه خدمت و انجام فعالیتها هم از ما سلب خواهد شد، لذا ما هم قدردان مراجعهکنندگان هستیم. معاون کل وزارت بهداشت با بیان اینکه این قدردانی باید بر مبنای اعتماد متقابل صورت گیرد، گفت: بنده به عنوان یک مسوول از ارایهکنندگان خدمات به ویژه بهورزان در روستاها قدردانی میکنم.
او با اشاره به افزایش استانداردهای سلامت به ویژه حوزه خدمات بهداشتی در روستاها، بیان کرد: این توفیق به مدد فعالیت بهورزان، پزشکان خانواده و ماماهای مستقر در روستاها به دست آمده است. علاوه براین، مراقبان سلامت در حاشیه شهرها نیز با وجود تمام سختیها، شاخصهای بهداشتی حاشیه شهر را به خود هسته مرکزی شهر نزدیک کردهاند. حریرچی همچنین از پرستاران، بهیاران، کمک بهیاران، همکاران آزمایشگاه و رادیولوژیستهای فعال در بیمارستانها و خارج از بیمارستانها و همچنین پزشکان قدردانی کرد و افزود: اخیرا کم لطفیهایی به پزشکان شده است. ما قدردان خدمات شبانهروزی این قشر هستیم. تیم پزشکی و بهداشتی و درمانی، سالانه به میلیونها بار مراجعه مردم، خدمت ارایه میدهند.معاون کل وزارت بهداشت با تأکید بر اینکه قدردانی دو طرفه، افزایش سلامت مردم را به دنبال دارد، عنوان کرد: ایجاد اعتماد و حس خوب بین ارایهکنندگان و دریافتکنندگان خدمت موجب افزایش میزان موفقیت خدمات و کاهش بار مراجعات و هزینههای سیستم بهداشت درمانی خواهد شد؛ کما اینکه بسیاری از مراجعات متعدد ناشی از عدم اعتماد، احترام و قدردانی متقابل است.
حریرچی از ترویج طب دفاعی در کشور ابراز نگرانی کرد و گفت: در حال حاضر پزشکان بسیاری، اقدامات غیرضروری را برای جلوگیری از شکایات احتمالی در آینده، انجام میدهند؛ درصورتیکه اگر قدردانی و اعتماد متقابل شکل گیرد، پزشک و مردم مطمئنتر خواهند شد. معاون کل وزارت بهداشت در پایان یادآور شد: وزیر بهداشت اخیرا از دکتر جبارزاده برای ایجاد شبکه ارتباط مردمی و نظارت مردمی بر حوزه خدمات بهداشتی و درمانی دعوت کردهاند تا به مطالبات مردمی از جمله احترام و توجه به کرامت آنها رسیدگی شود، ضمن اینکه تشکیلات و شوراهایی در استانها نیز ایجاد شده تا این کار به نحو احسن صورت گیرد.