بازار خودرو در میانه تابستان

۱۳۹۸/۰۵/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۰۸۹۲
بازار خودرو در میانه تابستان

تعادل|

ارزیابی‌ها هر چند حکایت از این دارد که آرامش به بازار خودرو بازگشته است؛ اما برخی در تحلیل این موضوع می‌گویند که این بازار با تداوم ثبات نسبی قیمت‌ها در بازار و رکود در خرید و فروش‌ها در مقایسه با ۱۰ روز گذشته مواجه بوده است. با این حال اما بررسی‌های «تعادل» نشان می‌دهد، خودروهای داخلی با چندان کاهش قیمتی روبرو نبوده و همچنان با همان قیمت‌های نجومی در بازار فروخته می‌شود. بطوریکه بررسی قیمت خودروها در بازار نشان از فاصله فاحش قیمتی بین بازار و کارخانه دارد. تحلیلگران بازار خودرو، معتقدند دست‌هایی در کار است که اجازه نمی‌دهد که قیمت خودروها براساس انتظارات خریداران کاهش یابد.

   گردشی در بازار خودرو

پس از روند افزایش عجیب قیمت خودرو در اسفندماه سال گذشته و فروردین سال جاری که بازار خودرو را دچار تلاطم کرد، ماه پایانی بهار 98 شاهد اخبار خوش کاهش قیمت‌ها در این صنعت بود. اخباری که از کاهش قیمت خودروها از یک تا 60 میلیون تومان حکایت داشت و روز دیگر از ثبات قیمت‌ها. اماقیمت خودروها در میانه تابستان در کدام رنج قیمتی استپ زده است؟ «تعادل» در پایان هفته جاری سری به بازارهای خودروهای داخلی زده و از روند قیمت شرکت‌های خودروساز داخلی گزارش می‌دهد.   بررسی‌های «تعادل» از قیمت محصولات سایپا در آخرین روز هفته، نشان می‌دهد، که خیلی افت قیمتی را تجربه نکرده‌اند. بطور نمونه، قیمت «تیبا صندوق‌دار» در بازار روز چهارشنبه بدون تغییر نسبت به روز سه‌شنبه و با قیمت ۵۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان در بازار فروخته شد. این در حالی است که کارخانه سایپا قیمت این محصول را در محاسباتش حدود ۴۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان در نظر می‌گیرد. «تیبا ۲» هم وضعیت قابل تعریفی ندارد. این خودرو حدود 7 میلیون بالاتر از قیمت مصوب کارخانه و حدود ۵۷ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان در بازار فروخته می‌شود. ساینا کمترین اختلاف را با قیمت کارخانه دارد. سایپا می‌گوید این ماشین ۵۶ میلیون تومان است و فعالان بازار آن را ۵۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان معامله می‌کنند. اما «پراید» نیز از قاعده ثبات قیمت در بین محصولات سایپا مستثنی نیست. با اینکه کارخانه قیمت «پراید هاچ‌بک» یا همین «سایپا ۱۱۱ » را حدود ۳۹ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان در نظر می‌گیرد، این محصول همچنان ۹ میلیون تومان بالاتر و با قیمت ۴۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان در بازار خرید و فروش می‌شود. پراید سایپا ۱۳۱ وضعیت مشابهی دارد و با قیمت ۴۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، اختلاف 7 میلیونی‌اش را با قیمت کارخانه حفظ کرده است. همچنین روز گذشته پراید وانت در بازار بدون تغییر باقی مانده و در بازار با قیمت ۴۴ میلیون تومان فروخته می‌شود. البته رضا رحمانی وزیر صمت در تازه‌ترین اظهارات خود، «پراید» را یکی از خودروهای وامانده از عصر خود خوانده و معتقد است که این خودرو به پایان عمر خود رسیده است. اینطور که پیداست «ایران خودرو» هم مانند سایپا علاقه‌ای به کاهش قیمت خودرو‌ها ندارد. بطوریکه روز چهارشنبه این هفته حتی یک خودرو هم تغییر قیمت نداشته و همه سرجایشان ایستاده‌اند. مثلا سمند LX همچنان ۱۱ میلیون بالاتر از قیمت کارخانه و حدود ۷۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان در بازار فروخته می‌شود. سمند EF۷ که قیمت مصوب ندارد، روی ۸۹ میلیون تومان ایستاده و خیال پایین آمدن ندارد. پژو ۴۰۵ GLX این روز‌ها در بازار کاری به کار مصوبه‌های قیمت‌گذاری کارخانه ندارد. طوری که فعالان بازار خودرو این محصول را با قیمت ۷۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان، یعنی ۱۱ میلیون بالاتر قیمت مصوب کارخانه خرید و فروش می‌کنند. پژو ۴۰۵ GLX دوگانه‌سوز در بازار حدود 2 میلیون تومان با همتای بنزینی خود اختلاف دارد و حدود ۷۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان فروخته می‌شود.  باید توجه داشته باشید که قیمت مصوب کارخانه برای این محصول حدود ۱۱ میلیون پایین‌تر است. اختلاف قیمت پژو ۴۰۵ SLX در کارخانه و بازار خیلی بیشتر از این حرف‌هاست. طوری که پژو ۴۰۵ SLX در بازار حدود ۱۷ میلیون تومان بالاتر از قیمت کارخانه و ۸۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان فروخته می‌شود.  همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد، قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۲ در روز چهارشنبه بدون تغییر نسبت به سه‌شنبه ۸۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان فروخته شده که حدود ۱۵ میلیون بالای قیمت کارخانه است.  «پژو ۲۰۶ تیپ ۵ » در بازار ۹۷ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است و این در حالی است که ایران‌خودرو قیمت آن را ۷۹ میلیون تومان در نظر می‌گیرد، یعنی حدود ۱۹ میلیون پایین‌تر! «پژو ۲۰۶ » صندوق‌دار وضعیت مشابهی دارد و با اختلاف کمی نسبت به تیپ ۵ با قیمت ۹۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در بازار خرید و فروش می‌شود. قیمت روز پژو پارس و رانا تغییری نسبت به روز گذشته ندارد. پژو پارس همچنان ۱۸ میلیون بالاتر از قیمت کارخانه و حدود ۹۶ میلیون در بازار فروخته می‌شود. رانا وضعیت مشابهی دارد و با اختلاف ۱۱ میلیونی نسبت به قیمت مصوب کارخانه، روی ۷۸ میلیون تومان ایستاده است.  «دنا» در بین محصولات ایران خودرو بیشترین اختلاف را بین قیمت بازار و قیمت مصوب کارخانه دارد. هرچند ایران خودرو قیمت «دنا» معمولی تیپ ۲ را ۶۶ میلیون تومان در نظر می‌گیرد، اما این محصول در بازار با حدود 2 برابر این قیمت یعنی ۱۱۵ میلیون تومان فروخته می‌شود. «پژو ۲۰۷ دنده‌ای» هم بدون تغییر نسبت به روزهای گذشته ۱۲۱ میلیون تومان فروخته می‌شود و پژو ۲۰۷ اتوماتیک روی رقم ۱۶۲ میلیون تومان ایستاده است. درباره محصولات ایران خودرو باید این نکته را متذکر شد که در چند هفته اخیر این شرکت اقدام به پیش فروش برخی محصولات خود کرده است. اقدام شرکت ایران خودرو برای پیش فروش محصولاتش این تصور را به ذهن متبادر می‌کرد که با کاهش قیمت در بازار مواجه خواهیم بود؛ اما شواهد نشان می‌دهد، که گویا عواملی قصد ندارند آرامش به بازار خودرو باز گشته و نرخ‌ها از قیمت‌های کنونی کمتر شود. اما از قیمت محصولات کرمان خودرو چه خبر؟ بررسی‌ها نشان می‌دهد، قیمت روز انواع جک از سری محصولات کرمان موتور روز گذشته بدون تغییر نسبت به روز سه‌شنبه باقی مانده است. بطوریکه «جک J۴ » همچنان ۱۴۶ میلیون تومان و حدود چهار میلیون کمتر از قیمت مصوب کارخانه در بازار فروخته می‌شود. «جک S۳ » چهارشنبه در بازار ۱۸۸ میلیون تومان است و «جک S۵ » حدود ۲۷۶ میلیون تومان در بازار قیمت دارد. باید توجه داشته باشید که کارخانه کرمان‌موتور قیمت این ماشین را ۳۰۱ میلیون تومان در نظر می‌گیرد. اما از سوی دیگر، شواهد حاکی از این است که قیمت انواع «MVM » از سری محصولات مدیران خودرو، بعد از کاهش قیمت عجیبی که روز سه‌شنبه برایشان اتفاق افتاد، روز گذشته به آرامش رسیده و دیگر خبری از کاهش قیمت نیست. طوریکه MVM ۳۱۵ هاچ‌بک بدون تغییر نسبت به سه شنبه باقی مانده و در بازار با قیمت ۱۱۵ میلیون تومان فروخته می‌شود. به طرز جالبی قیمت‌هایی که کارخانه مدیران خودرو برای محصولاتش در نظر می‌گیرد، بالاتر از قیمت کف بازار است.

   اطلاعیه سازمان حمایت  

اما به دلیل مشکلاتی که طی چند ماه گذشته برای پیش خرید خودروها به وجود آمده بود و بسیاری از خریداران به دلیل عدم دریافت خودروهای خود در موعد مقرر یا طلب وجه بیشتر از سوی شرکت‌های خودروسازی با چالش مواجه شدند، سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در اطلاعیه‌ای 6‌بندی اعلام کرد مردم از پیش‌خرید خودرو از سوی شرکت‌های متفرقه اجتناب کنند. روز گذشته این سازمان در واکنش به درخواست استعلام نسبت به وجاهت قانونی آگهی‌های فروش اقساطی خودرو توسط برخی شرکت‌های متفرقه اعلام کرد که مردم از پیش‌خرید خودرو از شرکت‌های متفرقه اجتناب کنند.

در بند اول این اطلاعیه آمده است که در ارتباط با خودروهای تولید داخل شرایط فروش و پیش‌فروش خودرو صرفا توسط شرکت اصلی تولیدکننده خودرو مشخص می‌شود. براین اساس کلیه خریداران خودروهای مذکور از عقد قرارداد خودرو با شرکت‌های متفرقه‌ای که اقدام به تبلیغات فروش در قالب ارایه پیشنهادهای متفاوت برای خرید‌های کوتاه‌مدت یا بلندمدت اقدام به دریافت بخشی از قیمت یا کل مبلغ خودرو از متقاضیان می‌کنند، اجتناب کنند.  همچنین در بند 2 این اطلاعیه به فروش خودرو توسط نمایندگی‌های رسمی خودروسازان اشاره شده که تحت عنوان کاردکس صرفا با قیمت مصوب و رسمی شرکت‌های عرضه‌کننده مجاز خواهد بود؛ بنابراین اخذ مبالغ بیش از قیمت رسمی توسط نمایندگی‌ها تخلف بوده و قابل پیگیری است. اما در بند 3 این اطلاعیه آورده شده که شرکت‌های عرضه‌کننده خودرو به استناد ماده 5 آیین‌نامه اجرای قانون حمایت از مصرف‌کنندگان خودرو موضوع مصوبه شماره ت/841551681هـ به تاریخ 28 فروردین 95 هیات وزیران مکلف به اخذ مجوز پیش‌فروش خودرو از وزارت صمت هستند؛ بنابراین شرکت‌هایی مجاز به پیش‌فروش خودرو هستند که مجوز مربوطه را از وزارت مذکور اخذ کرده باشند. در این ارتباط اظهارات شرکت‌های پیش‌فروش‌کننده خودرو مبنی بر اخذ مجوز از بانک مرکزی، دارا بودن شماره ثبت و ... ارتباطی با مجوز پیش‌فروش نداشته و قابل استناد نیست.  بند چهارم اطلاعیه سازمان حمایت هم درباره نحوه تبلیغات فروش فوری خودروها توضیحاتی داده شده که بر اساس آن تبلیغات فروش فوری خودرو به صورت اقساطی که در آن مبلغ پیش‌پرداخت خودرو و جمع مبالغ اقساط با قیمت کنونی بازار نسبتا برابری می‌کند، قائل اعتماد نبوده و مورد تایید این سازمان نیست و امکان تخلف عدم تحویل خودرو در آن وجود دارد. لذا به کلیه خریداران توصیه می‌شود با هوشیاری کامل نسبت به بررسی شرایط فروش اقدام و از عقد این نوع قراردادها با عرضه‌کنندگان خودداری کنند.

همچنین در بند پنجم نیز آمده است که با توجه به ممنوعیت واردات خودرو در شرایط فعلی صدور آگهی‌های تبلیغاتی برای پیش‌فروش این قبیل خودروها فاقد وجاهت است.

در نهایت و در بند آخر این اصلاعیه به شرایط اعلام موارد یاد شده در بالا به مراجه قانونی اشاره کرده و گفته است که افراد می‌توانند در صورت مواجهه با موارد تخلف یا برخورد با اینگونه آگهی‌های تبلیغاتی موضوع را از طریق سامانه تلفنی 124 یا مراجعه به سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها یا این سازمان اطلاع‌رسانی کنند تا نسبت به پیگیری موضوع اقدام شود.

Taadol-14