چرا تولید تایرسازان با کاهش مواجه شد
سخنگوی انجمن صنعت تایر ایران گفت: با تخصیص نیافتن ارز مورد نیاز برای تامین مواد اولیه در هفتههای اخیر، تولید تایرسازان با مشکل مواجه شده و این موضوع کمبود تایر بهویژه تایر خودروهای پرتیراژ را به همراه داشته است. مصطفی تنها در گفتوگو با ایرنا با اشاره به کمبود این روزهای تایر خودروهای پرتیراژ مثل پراید در بازار، افزود: تولیدکنندگان تایر برای تداوم تولید نیازمند مواد اولیه هستند، اما وقتی تامین مواد اولیه با مشکل مواجه میشود، تولید نیز کاهشی خواهد شد. او بیان کرد: چند هفتهای است به دلایل نامعلوم به ثبت سفارشهای مواد اولیه مورد نیاز این صنعت ترتیب اثر داده نشده و ارز تخصیص نمییابد که بیشتر شامل کائوچو، شتابدهندهها، آنتی اکسیدانها، سیم و غیره میشود و هیچ جواب قانعکنندهای نیز در این زمینه نمیدهند. اگر این روند ادامه یابد، در ماههای آینده توقف بیشتر خطوط تولید و زیان بیشتر تایرسازان را شاهد خواهیم بود، زیرا اندوخته مواد اولیه به پایان رسیده و توانایی برای جایگزینی آنها نخواهند داشت. این رویه، حتی برای تولیدکنندگان مواد اولیه تایرسازان نیز مشکل آفرین شده که از جمله آنها تولیدکنندگان نخ هستند که حدود ۸۰ درصد وابستگی ارزی دارند. تنها اظهار کرد: کارخانههای تایرسازی نیز به دلیل کمبود نقدینگی نمیتوانند مواد مورد نیازشان را برای چند ماه انبار کنند، همچنین دوره ذخیره این مواد از سوی تامینکنندگان خارجی محدود است و در این زمینه، تایرسازان از هر دو طرف دچار خسارت میشوند. او گفت: این روزها تولید تایر خودروهای پرتیراژ داخلی که مصرف بیشتری دارند، با افت مواجه شده و ذخیره تایر خودروهای کم تیراژ نیز با کاهش مواجه شده است. این مساله سبب شده به دلیل افزایش هزینههای سربار، قیمت تمام شده تایرهای تولیدی نیز افزایش یابد و سود تولیدکنندگان کاهش یابد. این مقام صنفی به تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات تایرهای سنگین انتقاد کرد و گفت: در این زمینه حتی همه ضوابط و مقررات فنی موجود برداشته شد که از جمله آنها استاندارد اتحادیه اروپا و استاندارد «دی. او. تی» (DOT) بود و در نتیجه زمینه برای ورود تایرهای بیکیفیت و بیهویت به کشور فراهم شد. او عنوان کرد: در حالی که کارخانجات تایرسازی کشور میتوانند با سرمایهگذاری اندک در حد ۱۰ تا ۱۵ میلیون دلار و با زیرساختها، سالنها و فناوری که در اختیار دارند خطوط تولید تایرهای سنگین تجاری را راهاندازی کنند، چرا باید ارز ۴۲۰۰ تومانی صرف واردات این نوع تایرها شود که سیاست «یک بام و دو هواست». تنها یادآور شد: سال گذشته در مجموع بیش از ۵۰۰ میلیون یورو واردات تایرهای سبک وسنگین به کشور انجام شد که حدود 4 دلار در هر کیلوگرم بود، این در حالی است که تولیدکنندگان تایر کشورمان قادر به تولید با کیلویی ۱.۴ دلار هستند. به گفته او، تخصیص ارز برای تامین ماشین آلات تولید تایرهای سنگین در اولویت ۲۵ قرار شده که به معنای استفاده از نرخ ارز آزاد است و ارز ۴۲۰۰ تومانی به آن تعلق نمیگیرد.