تورم منفی برای کالای وارداتی و تورم تک رقمی برای کالای صادراتی
آنگونه که مرکز آمار ایران در گزارش نهایی شاخص قیمت کالاهای صادراتی و وارداتی منتشر کرده است، تورم کالاهای وارداتی در سال 1396 معادل منفی 0.6 درصد بوده و تورم کالاهای صادراتی هم 4.7 درصد بوده است.
به گزارش «تعادل»، در نظام آمارهای قیمت، کالاهای وارداتی برای مقاصد متعددی به کار گرفته میشوند. شاخص قیمت کالاهای وارداتی، روند تغییرات قیمت محصولات عرضه شده از خارج به داخل کشور را طی دوره زمانی مشخص نشان میدهد. با توجه به اینکه قیمت کالاهای وارداتی یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار بر میزان مبادلات خارجی کشورها و نیز یکی از عوامل تعیینکننده رابطه مبادله است، تغییرات آنها از اهمیت بالایی برخوردار است. در طرح شاخص قیمت کالاهای وارداتی از کلیه کدهای تعرفه وارداتی کشور در سال ۱۳۹۰ به عنوان سال پایه استفاده میشود. روش جمعآوری اطلاعات با استفاده از آمارهای ثبتی گمرک جمهوری اسلامی ایران (ارزش بهصورت ریالی و دلاری کشور مبدا و مقصد، نحوه حمل و نقل و نرخ ارز) صورت گرفته است. بنا بر آخرین گزارشی که در این زمینه مرکز آمار ایران تهیه کرده است، شاخص قیمت کالاهای وارداتی –ریالی- در سال ۱۳۹۶ برابر با 496.1 است که نسبت به سال قبل، 0.6 درصد کاهش داشته است. همچنین شاخص قیمت کالاهای وارداتی –دلاری- نیز در سال ۱۳۹۶ برابر با ۲۳۶.3 است که نسبت به سال قبل، 5.1 درصد کاهش داشته است.
شاخص گروههای اصلی وارداتی بر حسب ریال در سال ۱۳۹۶ نیز به شرح زیر است:
شاخص گروه «حیوانات زنده و محصولات حیوانی» 209.6 است که نسبت به سال قبل، 14 درصد افزایش داشته است.
شاخص گروه «محصولات نباتی» 255.5 است که نسبت به سال قبل، 2.5درصد کاهش داشته است. شاخص گروه « چربیها و روغنهای حیوانی یا نباتی و...» هم به 148.2 میرسد که نسبت به سال قبل، 3.4 درصد افزایش داشته است.
شاخص گروه «محصولات صنایع غذایی و ...» نیز 160.3 است که نسبت به سال قبل، 3 درصد افزایش داشته است. شاخص گروه «محصولات معدنی» هم 204.1 است که نسبت به سال قبل، 8.5 درصد افزایش داشته است. شاخص گروه «محصولات صنایع شیمیایی با صنایع وابسته به آن» 683.5 است که نسبت به سال قبل، ۶ درصد کاهش داشته است.
همچنین مرکز آمار ایران در گزارش جداگانهای به انتشار گزارش نهایی شاخص قیمت کالاهای صادراتی سال ۱۳۹۶ پرداخته است. در این گزارش هم آمده است: در نظام آمارهای قیمت کالاهای صادراتی برای مقاصد متعددی به کار گرفته میشود. شاخص قیمت کالاهای صادراتی، روند تغییرات قیمت محصولات عرضه شده از داخل به خارج از کشور را طی دوره زمانی مشخص نشان میدهد. با توجه به اینکه قیمت کالاهای صادراتی یکی از مهمترین عوامل تأثیرگذار بر میزان مبادلات خارجی کشورها و نیز یکی از عوامل تعیینکننده رابطه مبادله بوده تغییرات آنها از اهمیت بالایی برخوردار است.
در طرح شاخص قیمت کالاهای صادراتی از کلیه کدهای تعرفه صادراتی کشور در سال 1390 به عنوان سال پایه استفاده میشود. روش جمعآوری اطلاعات با استفاده از آمارهای ثبتی گمرک جمهوری اسلامی ایران (ارزش بهصورت ریالی و دلاری، کشور مبدا و مقصد، نحوه حمل و نقل و نرخ ارز) صورت گرفته است.
بنا بر این گزارش، شاخص قیمت کالاهای صادراتی –ریالی- در سال ۱۳۹۶ برابر با ۱۷۹.8 است که نسبت به سال قبل، 4.7 درصد افزایش داشته است.
شاخص قیمت کالاهای صادراتی –دلاری- هم در سال 1396 برابر با 108.5 است که نسبت به سال قبل، 1.2 درصد افزایش داشته است.
شاخص گروههای اصلی صادراتی بر حسب ریال در سال ۱۳۹۶ به شرح زیر است:
شاخص گروه «حیوانات زنده و محصولات حیوانی» 216.6 است که نسبت به سال قبل، 8.5 درصد افزایش داشته است. شاخص گروه «محصولات نباتی» هم 150.4 است که نسبت به سال قبل 0.2 درصد کاهش داشته است. شاخص گروه « چربیها و روغنهای حیوانی یا نباتی و ... 150.5 است که نسبت به سال قبل، 4.6 درصد افزایش داشته است. شاخص گروه «محصولات صنایع غذایی و...» ۳۶۲ است که نسبت به سال قبل، 0.6 درصد افزایش داشته است. شاخص گروه «محصولات معدنی» هم 110.7 است که نسبت به سال قبل، 17.9 درصد افزایش داشته است.