ارزان‌تر بودن بلیت پروازهای داخلی فرودگاه امام

۱۳۹۸/۰۵/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۱۰۷۱

درحالی که پنج شنبه هفته گذشته نخستین پرواز داخلی از فرودگاه امام خمینی (ره) به مقصد کیش انجام شد، معاون بهره‌برداری شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) از ارزان‌تر بودن بلیت این پروازها خبرداد و گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و تسهیلات پیش‌بینی شده برای ایرلاین‌های داوطلب انجام پروازهای داخلی در فرودگاه امام، قیمت بلیت این پروازها نسبت به نرخ‌های کنونی، ارزان‌تر خواهد بود و این خود حق انتخاب دادن به مردم است.

به گزارش ایسنا، حسن خوشخو گفت: از ابتدا برنامه‌ای برای انتقال همه پروازها به فرودگاه امام نداشتیم و تنها می‌خواستیم بستری برای پاسخگویی به نیازهایی ایجاد کنیم که تاکنون مغفول مانده بود، بنابراین برای اجرای این پروازها درصددیم ضمن ایجاد تسهیلات برای ایرلاین‌های داخلی داوطلب، بلیت این پروازها ارزان‌تر از آن‌چیزی باشد که درحال حاضر هست. او افزود: آنچه در سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها در نظر گرفته بودیم ایجاد بستری برای انجام پروازهای داخلی است که این موضع محقق و کیش ایر اولین شرکت هواپیمایی داوطلب شد.  به گفته خوشخو، با شرکت‌های هواپیمایی متعددی مذاکره کردیم و به غیر از کیش ایر حدود 7 ایرلاین دیگر از جمله ایران ایرتور، تابان و... هم اعلام آمادگی کردند که بخشی از پروازهای داخلی‌شان را به فرودگاه امام خمینی منتقل کنند اما اینکه چه زمانی است و دقیقا پروازهای داخلی سایر شرکت‌های هواپیمایی داخلی در چه ایامی در فرودگاه امام عملیاتی می‌شود به خود این شرکت‌ها بستگی دارد. معاون بهره‌برداری شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) ادامه داد: این تصور عمومی ایجاد شده که اگر یک مسافر از تهران قصد سفر به مشهد را دارد آیا از نظر اقتصادی برایش صرفه دارد که به جای استفاده از فرودگاه مهر آباد به فرودگاه امام خمینی بیاید؟ اما باید گفت چیزی که از ابتدا به عنوان سیاست برای شرکت شهرفرودگاهی امام خمینی (ره) وجود داشته این است که بتوانیم پاسخگوی نیازهایی در این زمینه باشیم که پاسخ داده نشده و اگر کلان‌شهر‌های دنیا را رصد کنید متوجه می‌شوید که دو یا چند فرودگاه دارند که حمل و نقل هوایی را پاسخ دهند. خوشخو ادامه داد: جمعیت چند میلیونی استانی مانند قم و شهرستان‌هایی مانند ساوه، کاشان و دیگر پتانسیل‌های جمعیتی نزدیک به فرودگاه امام می‌تواند نمونه‌ای از نیازهایی باشد که پاسخ داده نشده یا اینکه کمتر به آنها توجه شده است و مردم در این مناطق می‌توانند پروازهای داخلی را از طریق فرودگاه امام خمینی (ره) انجام دهند و این تنها یکی از سیاست‌گذاری‌هایی بوده که در این راستا انجام شده است. او اظهارکرد: ایجاد بستری مانند فرودگاه امام خمینی که بتواند به پروازهای داخلی کمک کند سبب رونق صنعت هوایی و ایرلاین‌ها هم می‌شود و اینکه بخشی از نیازهای موجود را می‌خواهیم جواب دهیم و اساسا چنین برنامه و هدفی نداریم که همه پروازهای داخلی استان تهران و حومه را به این سمت و سو سوق دهیم، به عنوان مثال شاید برای مردم جنوب تهران به صرفه باشد برای پروازهای داخلی به جای فرودگاه مهرآباد از فرودگاه امام استفاده کنند.

معاون بهره‌برداری شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) با اشاره به پروازهای ورودی بسیار زیاد مسلمانان که به فرودگاه امام می‌آیند، گفت: اگر مسلمانان و شیعیانی که از کشورهای مختلف به ایران می‌آیند و می‌خواهند به مقاصد مذهبی داخلی سفر کنند، بستری برایشان فراهم شود که از همین فرودگاه بتوانند این کار را انجام دهند یا آنکه مسافری از شهرهای مختلف بخواهد به مقاصد خارجی برود، این خود یک ویژگی و مزیت است که در واقع برای پروازهایی با کانکشن داخلی یا خارجی محقق شده است.

خوشخو اعلام کرد: یکی دیگر از نکاتی که وجود دارد این است که ایرلاین‌های داخلی که به فرودگاه امام می‌آیند، به جای آنکه هواپیمایشان خالی بماند، ترجیح می‌دهند پروازی حتی با قیمت‌های پایین‌تر داشته باشند و بنابراین می‌توان گفت که اینگونه از پروازهای داخلی با توجه به این وضعیت و حمایت‌هایی که فرودگاه از ایرلاین‌های داخلی داوطلب می‌کند، نسبت به پروازهای داخلی دیگر در سایر فرودگاه‌های کشور، ارزان‌تر خواهد بود.

طی ماه‌های گذشته این موضوع مطرح شده بود که برخی پروازهای داخلی به فرودگاه امام خمینی منتقل شوند و هدف از آن، پاسخ به درخواست مسافران جنوب تهران، استان‌های همجوار مانند قم و مرکزی و پرکردن خلأ 5 ساعته پروازی در فرودگاه مهر آباد بود.

از آنجایی که در فرودگاه مهرآباد از ساعت 12 شب تا 5 صبح محدودیت پروازی وجود دارد، متقاضیان سفر در این ساعات و مسافرانی که سفرهای فوری باید انجام دهند می‌توانند از پروازهای فرودگاه امام به مقاصد داخلی استفاده کنند.