نقاط ممنوعه پروازی در خلیج فارس افزایش نیافته است
سیاوش امیرمکری، مدیرعامل شرکت فرودگاههای کشور گفت: عدهای تلاش میکنند آسمان ایران را ناامن نشاندهند تا میزان پرواز عبوری از آن کاهش پیدا کند، اما ما توانستهایم با ارائه خدمات استاندارد به ایرلاینهای مختلف داخلی و خارجی همچنان مسیر پروازی ایران را اقتصادی نگه داریم.
به گزارش ایلنا، امیرمکری در یک نشست خبری در تبریز در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا نقاط پروازی ایران در فضای خلیج فارس و تنگه هرمز پس از تنشهای اخیر منطقهای افزایش یافته است، گفت: مناطق ممنوعه پروازی در کشور در بخشی از فضاهای کشور وجود دارد و محدودیتهای پروازی ایجاد میکند. در سالهای گذشته تلاش ما بر این بوده است که با همکاری واحدهای ذیربط تعداد مناطق ممنوعه را کاهش دهیم و مسیرهای عبوری را بتوانیم از این طریق اقتصادیتر کنیم.
وی افزود: در مقطعی نقاط ممنوعه پروازی کاهش پیدا کرده و تلاش ما بر این است که ضمن حفظ امنیت فضای عبوری در آسمان ایران این نقاط را به حداقل برسانیم.مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری ایران با تاکید بر اینکه اخیرا در فضای خلیج فارس هیچ محدودیتی را برای عبور شرکتهای هواپیمایی داخلی و خارجی ایجاد نکردهایم گفت: اف ای ای پس از ساقط شدن پهپاد امریکایی اطلاعیهای را منتشر کرد مبنی بر اینکه فضای آسمان ایران امن نیست که این اطلاعیه فرار رو به جلو بود چرا که این اقدام ایران در مواجهه با پهبادی که غیرقانونی وارد آسمان ایران شده است کاملا درست بود و باید عکس العمل نشان میداد.امیرمکری تاکید کرد: این خندهدار است کشوری که قصد ایجاد ناامنی در آسمان ایران را داشت مدعی شود فضای ایران ناامن است.وی افزود: عدهای تلاش میکنند آسمان ایران را ناامن نشان هند تا میزان پرواز عبوری از آن کاهش پیدا کند اما ما توانستهایم با ارائه خدمات استاندارد به ایرلاینهای مختلف داخلی و خارجی همچنان مسیر پروازی ایران را اقتصادی نگه داریم.مدیر عامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه پس از خروج امریکا از برجام آیا فرودگاههای کشورهای خارجی درخواستی مبنی بر قطع همکاری با فرودگاههای ایران را داشتهاند گفت: به هیچ وجه در این مدت با هیچ فرودگاه قطع همکاری نداشتیم و فرودگاههای ایران عضو ای سی آی هستند و با همه اعضای این انجمن کمال همکاری را داریم و به غیر از فرودگاه رژیم صهیونیستی هیچ مشکلی با فرودگاههای دیگر نداریم. اخیرا نیز هیاتی از فرودگاه کشورهای امریکای شمالی برای مذاکره در راستای افزایش همکای با فرودگاههای ایران مذاکراتی انجام دادند که این مذاکرات در دست پیگیری است.
310 فروند سهم ایران از 28 هزار هواپیما
امیرمکری با بیان اینکه صنعت هوانوردی در دنیا نقش غیرقابل انکاری دارد، گفت: طبق دسته بندیها در دنیا صنعت هوانوردی به چهار بخش تجاری، عمومی، فرودگاهی و ناوبری هوایی دستهبندی میشود و بر اساس آخرین آمار در سال 2018 در دنیا 24 هزار فروند هواپیما در قالب 15 هزار ایرلاین در حمل و نقل هوایی و بخش تجاری فعالیت دارند که سهم ایران 310 فروند هواپیما است که از این تعداد 153 فروند عملیاتی هستند.
وی افزود: همچنین 448 هزار فروند هواپیمای سبک و فوق سبک در حوزه هوانوردی عمومی و ویژه فعالیت دارند که سهم ایران از این تعداد 226 فروند است.
مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران با بیان اینکه در صنعت فرودگاهی 4 هزار فرودگاه ثبت شده است گفت: در ایران 87 فرودگاه عملیاتی وجود دارد و 190 شرکت ارائه دهنده خدمات هوانوردی فعالیت میکنند. از 87 فرودگاه فعال در کشور 54 فرودگاه در مالکیت شرکت فرودگاهها است.
کاهش 15 درصدی اعزام و پذیرش هواپیما
امیرمکری از کاهش 15 درصدی اعزام و پذیرش هواپیما در سال 97 نسبت به سال 96 خبر داد و گفت: در سال 97 ، 390 هزار نشست و برخاست در فرودگاههای کشور انجام شده است که طی این نشست و برخاستها 47 میلیون مسافر جابهجا شده است. در مدت مذکور 17 درصد کاهش در جابهجایی تعداد مسافر و 15 درصد کاهش در جابهجایی بار مسافران داشتهایم.
ارائه خدمات به 1400 پرواز عبوری در روز
مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران با اشاره به تعداد پروازهای عبوری از آسمان ایران گفت: در سالهای گذشته تعداد پروازهای عبوری از آسمان ایران تا 1400 پرواز در روز هم رسید و این نشان دهنده فضای امن و ایمن ایران است.وی ادامه داد: اتفاقاتی که در کشورهای همسایه میافتد تاثیر خود را بر فضای کشور ما میگذارد بنابراین امروز به طور متوسط 900 پرواز عبوری از آسمان ایران انجام میشود که پس از ساقط شدن پهپاد امریکایی در یک مدت زمان کوتاهی این تعداد پرواز عبوری تا 100 پرواز کاهش پیدا کرد اما در فاصله زمان کوتاهی دوباره به عدد قبلی برگشت.این مقام مسوول تاکید کرد: در حال حاضر ایران روزانه به 1400 پرواز سرویس میدهد.
بیشترین درآمد با پرواز عبوری
امیرمکری با بیان اینکه 68 درصد درآمد شرکت فرودگاهها از عوارض پروازهای عبوری است گفت: 21 درصد درآمد شرکت فرودگاهها هم از محل عوارض سرویسهایی است که فرودگاهها به ایرلاینها میدهد و 5 درصد درآمدها هم از عوارض مسافری و پنج درصد هم از اجاره اماکن فروگاهی تامین میشود.
وی تاکید کرد: بنابراین حدود 89 رصد درآمد شرکت فرودگاهها از پروازهای عبوری و سرویسهای عملیاتی است اما این رقم در دنیا 50 به 50 است به این معنا که نیمی از درآمد از عوارض هوانوردی و نیمی از ارائه خدمات فرودگاهی و اقدامات اقتصادی در فرودگاهها تامین میشود.