«رحمانی» گلوگاههای فساد را شناسایی کرد
آرش کجوری|
کارشناس خودرو|
متاسفانه در سالهای 95 تا اوایل سال 97 نظارت بر بخش خودرو کشور به درستی انجام نشد و مدیران ارشد خودروسازیهای بزرگ کشور بدون توجه به خواست مشتریان هر سیاستی که منافع آنها را تامین میکرد، اجرایی میکردند؛ اما با اتخاذ سیاستهای جدید در زمینه برخورد با فساد از سوی رییس قوه قضاییه و همچنین سیاستهای سختگیرانه وزارت صنعت، معدن و تجارت هر روز بخشی از فساد در این بخش مهم صنعتی خود را نشان میدهد. از زمان برخورد با فساد در بخشهای مدیریتی صنعت خودرو مشخص شد که بیشترین فساد مدیران بازداشتی این صنعت در سالهای ۹۶ و اوایل سال ۹۷ رخ داده است که خوشبختانه در طول چند ماه گذشته وزارت صنعت، معدن و تجارت در یک همکاری گسترده و تنگاتنگ با دستگاههای نظارتی توانسته برخی گلوگاههای فساد در صنعت خودرو را شناسایی و با آن برخورد کند. ذکر این نکته نیز ضروری است که رضا رحمانی در وضعیت بحرانی مدیریت وزارتخانه صمت را بر عهده گرفته و خیلی از چالشها و تهدیدهای پیش روی این وزارتخانه را به فرصت تبدیل کرد. در واقع آقای رحمانی با عملکرد صحیح صنعت خودرو را سامان داد و با افزایش تولید خودرو مشکلات و چالشهای خودرو را برطرف کرد.
از این منظر باید گفت از زمانی که رضا رحمانی سکان وزارت صنعت، معدن وتجارت را به دست گرفته است، شاهد سیاستگذاریهایی صحیحی و کارآمدی در زمینه مبارزه با فساد و گره گشایی از مشکلات تولید بوده و هستیم. بطوریکه وزارتخانه مذکور با کمک قوه قضاییه بخشی از فسادهای موجود در زیرمجموعههای وزارت صمت شناسایی کرده و با پیگیریهای هر دو سازمان مسوول توانستند برخی از مفسدین در این حوزه را شناسایی و برای رفع آنها چارهاندیشی کنند. قطعا این برخوردها باعث اعتماد و اطمینان افکار عمومی در مورد مبارزه با فساد شده است؛ چراکه به صورت ملموس در حال درک شرایط موجود و همت مسوولان برای رفع موانع هستند. پروندههایی که در حال حاضر بررسی و منجر به بازداشت شده است مربوط به مدیران اسبق شرکت سایپا و ایران خودرو بوده که رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت با انتصاب جواد سلیمانی در سایپا و برکناری هاشم یکه زارع و جایگزینی فرشاد مقیمی در ایران خودرو رسما سیاست خود را در زمینه مبارزه با فساد در صنعت خودرو نشان داده است. بر همین اساس، باید به آقای رحمانی برای پیشبرد اهدافش فرصت بیشتری داد.