تخصیص ۲۰۰۰ میلیارد تومان برای اجرای طرح رتبهبندی معلمان
سرپرست وزارت آموزش و پرورش از برگزاری جشن پایان مدارس خشت و گلی در اول مهرماه خبر داد و اظهارکرد: جشن پایان مدارس خشت و گلی استان سیستان و بلوچستان در آبانماه برگزار میشود اما ۸۰کلاس خشت و گلی در استان کرمان وجود دارد که با اعتباری بالغ بر ۲۴میلیارد تومان اعتبار در ابتدای مهرماه سال جاری همراه با سایر استانهای کشور جشن پایان این نوع مدارس را برپا خواهد کرد.
جواد حسینی بر لزوم تشکیل کار گروهی برای تسهیل کار خیران در آموزش و پرورش تاکید کرد و گفت: ۲۰۰۰میلیارد تومان برای طرح رتبهبندی معلمان در سال جاری اختصاص یافته است که دو درصد نسبت به سال گذشته افزایش خواهد یافت و این اعتبارات در حالی محقق شده که در شرایط جنگ اقتصادی هستیم.
او با بیان این مطلب که در ساخت مدارس خوب پیش رفتهایم، اظهارکرد: در مجمع خیرین آموزشی حتما برای مناطق لازمالتعلیم برنامهریزی صورت خواهد گرفت و از مدیران استانی میخواهیم در این راستا تمام تلاش و برنامههای خود را معطوف کنند.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه یک سوم مدارس کشور را خیرین میسازند به گونهای که در استانی مانند کرمان در سال گذشته ۶۱ مدرسه خیرساز با اعتبار بالغ بر ۳۰ میلیارد تومان احداث شده است خطاب به مسوولان آموزش و پرورش استان کرمان، اظهار کرد: انتظار داریم برای ابتدای مهرماه انجمن خیرین مدرسهیار را در استان کرمان تشکیل دهیم همچنین از ابتدای مهر در انجمن اولیا و مربیان باید موضوع راهاندازی انجمن خیرین دانشآموزی مطرح شود تا فرهنگ مشارکت در مدارس کشور ترویج شود.
حسینی با تاکید براینکه آموزش و پرورش مسوول بازماندگان از تحصیل است، تصریح کرد: برونسپاری در استان کرمان بهخوبی انجام شده است. وی طرح خرید خدمات آموزشی را بهترین راهحل موقت کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش دانست و اظهارکرد: تا سال ۱۴۰۱ حدود ۲۵۵ هزار نفر معلم بازنشسته خواهند شد ضمن آنکه تا این بازه زمانی ۱۷درصد به جمعیت دانشآموزی افزوده میشود و در مقابل۳۰درصد نیروهای ما کاهش پیدا میکند و ظرفیت دانشگاه فرهنگیان ما این کمبود را نمیتواند جبران کند. سرپرست وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: هیچ معلمی حق رفتن به کلاس درس را ندارد مگر از مسیر دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی و این ۱۲ هزار نیرویی که به ما تحمیل شدهاند نیز اعلام کردهایم اگر تا یک سال در دانشگاه فرهنگیان دوره نبینند، اجازه حضور در کلاسهای درس را ندارند. او با اشاره به مشکلات آموزش پرورش در مناطق دورافتاده کشور بهویژه مناطق کمتر توسعهیافته در جنوب استان کرمان اظهارکرد: طرحی به نام «بوم برای بوم» داریم که به نیروهای بومی در مناطق دورافتاده و دارای تحصیلات دانشگاهی آموزشهای لازم میدهیم و به عنوان معلم در آن منطقه به کار گرفته میشوند. حسینی از کمبود ۴۰ هزار معلم در سطح کشور خبر داد و گفت: مدارس غیردولتی یکی از شیوههای عدالت آموزشی است. لذا بودجهای که از طریق این مدارس صرفهجویی میشود به مناطق کمتر توسعهیافته اختصاص میدهیم اما مدارس غیردولتی بخش خصوصی هستند که براساس استانداردها فعالیت میکنند و باید هدایت، حمایت و نظارت بر این مدارس داشته باشیم.
او با بیان این مطلب که ۱۱ درصد مدارس کشور غیردولتی هستند که این مهم در استان کرمان ۲۰ درصد است، اظهار کرد: متاسفانه تعداد کمی از این مدارس چهره مدارس غیردولتی را مخدوش کردهاند.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش از جشن پایان مدارس خشت و گلی در اول مهرماه خبر داد و اظهارکرد: جشن پایان مدارس خشت و گلی استان سیستان و بلوچستان در آبانماه خواهد بود اما ۸۰ کلاس خشت و گلی در استان کرمان وجود دارد که با اعتباری بالغ بر ۲۴ میلیارد تومان اعتبار در ابتدای مهرماه سال جاری همراه با سایر استانهای کشور جشن پایان این نوع مدارس را برگزار خواهند کرد. وی ادامه داد: ۲۴ هزار کلاس درس که وسیله گرمایشی آنها بخاری نفتی است نیز در سطح کشور داریم این درحالی است که علمک گاز دارند. برای تجهیز این کلاسها به بخاری هوشمند گازی ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار اختصاص دادیم و در استان کرمان ۷۵۰ کلاس از این نوع داریم که تا اول مهر به بخاری گازی هوشمند مجهز میشوند و برای تجهیز این مدارس استان کرمان ۹میلیارد تومان اعتبار اختصاص داده شده است.
حسینی ادامه داد: در نظام جمهوری اسلامی ایران بیش از ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر بیسواد و کم سواد را به حلقه باسوادان بازگرداندیم و به همین سبب ایران سه بار از طرف یونسکو مورد تشویق قرار گرفته است.۳۱۰۹ نفر بازمانده از تحصیل در استان کرمان داریم و ما به لحاظ فضای آموزشی و معلم مشکلی برای آموزش به آنها نداریم و مشکل ما شناسایی این افزاد است که باید به آموزش و پرورش کمک کنید. همچنین برخی خانوادهها اجازه آموزش به فرزندان خود را نمیدهند که باید در این زمینه نیز اقدامات لازم صورت گیرد زیرا آموزش و پروش موظف است که دانشآموز بازمانده از تحصیل را تحت پوشش خود قرار دهد. وی افزود: ۱۸۲ هزار دانشآموز عشایر در ایران داریم که حدود ۱۲ هزار نفر آنان در استان کرمان هستند که باید در جهت عدالت آموزشی اعتبارات اختصاص یافته به دانشآموزان عشایری ۳ برابر بقیه دانشآموزان باشد.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش، استان کرمان را میناتوری از کل کشور دانست و گفت: در استان کرمان دانشآموز عشایر، اتباع، اقوام مختلف و... وجود دارد.
وی با بیان اینکه ۳۰ درصد دانشآموزان کشور در مناطق کمتر برخوردار هستند، گفت: میتوانیم از ظرفیت سایر دانشگاهها استفاده کنیم بهطوری که دانشجو سه سال دورههای تخصصی در رشته خاص ببیند سپس یک سال آموزش نحوه تعلیم را در دانشگاه فرهنگیان ببیند سپس وارد آموزش و پرورش شود.
حسینی افزود: از ابتدای هفته دولت تا اول مهرماه سال جاری ۲۰۰۰ پروژه در وزارت آموزش و پرورش که شامل ۱۰ هزار کلاس درس، ۱۰۸ سالن ورزشی و... است با اعتباری بالغ بر ۳۰۰۰ میلیارد تومان افتتاح خواهد شد.
وی استان کرمان را مهد پرورش بزرگان دانست و گفت: نظام تعلیم و تربیت امروز دچار مشکلات زیادی است و آنها را انکار نمیکنیم. در این راستا سند تحول بنیادین را تدوین کردیم. در این سند نگاهها علت محور نیست و از نگاه موقتی به سمت نگاه پایدار حرکت کردیم همچنین نگاه در این سند بنیادی است نه سلیقهای.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: سند بنیادین آموزش و پرورش دارای چهار لایه است که از دو لایه آن عبور کردیم و دو لایه آن باقیمانده است. ۶۷۰ برنامه از این سند تاکنون تدوین شده که در این راستا آموزش پرورش استانها باید برنامههای خود را بومی و تلفیق میکردند. ۲۵ درصد این برنامهها تقویتی و ۲۵ درصد آنها تلفیقی و ۵۰ درصد نوآورانه هستند.
وی با بیان این مطلب که متاسفانه امروز با دستگاه پهنپیکر آموزش و پرورش روبهرو هستیم، گفت: برای تحقق سند بنیادی باید تقسیم کار داشته باشیم و همه اجزا و ارکان درگیر در آموزش و پرورش همکاری کنند.
حسینی افزود: مصمم هستم که قانون خاص برای آموزش و پروش نوشته و تصویب شود زیرا آموزش و پرورش بیشتر از دانشگاهها نیاز به قانون خاص دارد.
او با تاکید بر اینکه آموزش و پرورش ما زیر بار سنگین درس آموزش ملی کمر خم کرده است و باید دانشآموزان را از زیر بار برنامه درسی خلاص کنیم، اظهار کرد: هیچ وزارتخانهای به اندازه آموزش و پرورش نمیتواند خلق ثروت کند و باید با خلق قوانین و آییننامه این لشکر بالقوه و نهفته را پویا و بالفعل کنیم. حسینی در پایان اظهار کرد: کار آموزش و پرورش یادگیری است و رمز آموزش و پرورش نیز «یاعلی» است.