نمایشگاهی از تبلیغات دهههای ۳۰ تا ۵۰
نمایشگاهی از تلفیق گرافیک، تبلیغات و رسانه در دهههای ۳۰ تا ۵۰، از روز جمعه ۲۲ شهریور ماه در گالری دنا برگزار میشود. در این نمایشگاه که نگاهی پژوهشی به تاریخ گرافیک و سرآغاز تبلیغات در ایران دارد، تعدادی آگهیهای اصل آن دوره به نمایش گذاشته میشود. فرشید پارسیکیا، مدیر گالری «دنا» در گفتوگو با ایسنا درباره این نمایشگاه پژوهشی توضیح میدهد: ما در سال چند نمایشگاه پژوهشی برگزار میکنیم که یکی از آنها به آگاهیهای تبلیغاتی مربوط است. سال گذشته کانون آگهی زیبا را برگزار کردیم و امسال تبلیغات سازمان فاکوپا را در دهههای ۳۰ تا ۵۰ برگزار میکنیم. این سازمان، از جمله نهادهای مهمی بود که در آن سالها کار تبلیغات انجام میداد و اولین کمپینهای ایران را برگزار کرد. او یادآور شد: هر کدام از این آگهیها ویژگیهای خاص خودشان را دارند که باید از نزدیک دیده شوند. بنابراین نمایشگاه میتواند از منظر گرافیک، زیباییشناسی، تاریخی، جامعهشناختی و شروع تبلیغات در ایران حائز اهمیت باشد. پارسیکیا درباره دسترسی به این آگهیها نیز بیان کرد: تعداد زیادی آگهی اصل به همراه برخی تبلیغات کپیشده از کارهای پژوهشی در این نمایشگاه ارایه میشود. این آگهیها از طریق خرید در دستدوم فروشیها و افرادی که نشریات قدیمی دارند، جمعآوری شده است. در مجموع ۳۵ تبلیغ اصل ارایه میشود که من نیز ۲۴ آگهی اصل را از مجموعه شخصیخودم به نمایشگاه اضافه کردهام. این نمایشگاه که کیوریتوری آن را محمد مخبری و شیما طاهری انجام دادهاند از تاریخ ۲۲ تا ۲۷ شهریور ماه در گالری دنا برگزار میشود.