دلایل دپوی کالاها در گمرک از زبان میر اشرفی

۱۳۹۸/۰۶/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۲۲۴۴

مهدی میراشرفی گفت: در گمرکات دنیا معمولاً مانده معقولی از کالا وجود دارد که برخی اوقات از آن به عنوان رسوب یا دپوی کالا نام برده می‌شود و در مورد بنادر ما این موضوع به شکلی است که اگر کالایی در بنادر نباشد ممکن است نگرانی‌هایی را به وجود آورد. رییس کل گمرک اظهار کرد: بر اساس تحقیقات انجام شده هر یک روز معطلی در ترخیص و ماندگاری کالا معادل یک درصد به قیمت تمام شده کالا اضافه می‌کند که این امر رقابت‌پذیری کالاهای صادراتی ما را کاهش می‌دهد و کالاهای وارداتی را برای واحدهای تولیدی و در نهایت مصرف‌کننده نهایی گران‌تر می‌کند. نکته دیگر آن است که ما کالاهای اساسی را به‌طور مستقیم از کشتی به کامیون انتقال داده و ترخیص می‌کنیم، یعنی اگر کالا مجوزهای بهداشتی و قرنطینه‌ای را داشته باشد، گمرک حتی ابتدا حقوق و عوارض گمرکی را وصول نمی‌کند و درصدی از کالاها را با ضمانتنامه ترخیص می‌کند. میراشرفی تصریح کرد: اگر غیر از این بود نمی‌توانستیم ظرف پنج ماه گذشته ۶۰ میلیون تن کالا صادر و ۱۴میلیون تن وارد کنیم. این نشان‌دهنده پویایی این بخش است. وی اظهار کرد: در برخی مواقع نیز دلیل ماندگاری کالا آن است که مبالغ مربوط به ارزش کالا از طریق سیستم بانکی هنوز به فروشنده انتقال نیافته و فروشنده هم اسناد مالکیت را به خریدار ارایه نکرده است. این مدت زمان بعد از تحریم‌ها افزایش پیدا کرده است؛ بنابراین و این ماندگاری در واقع آثار تحریم است که هم انتقال پول را  و هم اخذ اسناد مالکیت را با دشواری مواجه کرده است.