ایرانشهر

۱۳۹۸/۰۶/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۲۴۶۴

نمی‌توان برای کاهش قیمت مسکن سقف تعیین کرد

رییس اتحادیه مشاوران املاک با اشاره به اینکه روند کاهش قیمت مسکن آغاز شده و مشخص نیست تا چه حد قیمت مسکن کاهش خواهد یافت، گفت: بعضی اعلام می‌کنند قیمت مسکن تا چه حد کاهش خواهد یافت اما بازار مسکن نشان نمی‌دهد این روند کاهش قیمت مسکن چه زمانی متوقف خواهد شد. مصطفی قلی خسروی در گفت‌وگو با‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ فارس اظهارکرد: با برنامه‌ریزی‌هایی که دولت انجام داده و نرخ دلار در حال کاهش است و 400 هزار مسکن قرار است بر اساس طرح اقدام ملی احداث شود، قطعا می‌تواند در بازار مسکن و قیمت آن تاثیر بگذارد.رییس اتحادیه مشاوران املاک افزود: قطعا تحولات سیاسی و اقتصادی بر بازار مسکن تاثیر خواهد گذاشت، چراکه اگر نرخ دلار کاهشی شود، احتمال اینکه قیمت مسکن افت پیدا کند وجود دارد، پس نمی‌توان برای میزان کاهش قیمت مسکن سقف تعیین کرد.حدود یک ماهی است که قیمت مسکن به دلیل افت بیش از 70 درصدی معاملات روند کاهشی پیدا کرده و در برخی مناطق حتی متری 3 میلیون تومان تا 5 میلیون تومان نیز کاهش قیمت رخ داده است. کارشناسان معتقدند این کاهش قیمت بعد از جهش 100 درصدی قیمت مسکن طبیعی است.

هشدار درباره قفل شدن درآمدهای شهری

مجید فراهانی، رییس کمیته بودجه شورای شهر تهران گفت: اگر روند تحقق درآمدها به همین ترتیب ادامه پیدا کند، در پایان سال، ۱۹۰۰ میلیارد کسری بودجه خواهیم داشت.به گزارش مهر مجید فراهانی در پاسخ به پرسشی در خصوص گزارش خزانه‌داری از حساب‌های درآمد و هزینه‌های شهرداری تهران در 4 ماهه نخست سال و افزایش معنادار هزینه‌های دفتر شهردار اظهار کرد: این گزارش‌ها باید با جزییات بیشتری ارایه تا امکان ارزیابی دقیق‌تر فراهم شود به خصوص رقم‌هایی که افزایش معنادار دارند وبرای ارزیابی به جزییات بیشتری نیاز است.او ادامه داد: نکته مهمی که در این گزارش وجود داشت، تحقق ۹۰ درصدی درآمدها است یعنی ۱۰ درصد درآمدهای پیش‌بینی شده، محقق نشده و اگر همین روند ادامه پیدا کند، از بودجه ۱۹ هزار میلیاردی، 1900 میلیارد تومان محقق نخواهد شد و باتوجه به اولویت هزینه‌های جاری معمولاً این میزان کسر اعتبار، از پروژه‌های عمرانی و حمل و نقل عمومی کسر می‌شود.فراهانی تأکید کرد: باید تلاش کنیم ردیف‌های درآمدی که در مصوبه بودجه پیش‌بینی شده، محقق شود به ویژه درآمدهای حوزه شهرسازی که بر اساس تحلیل‌های مالی اقتصادی با سخت‌گیری‌ها و بخشنامه‌های صادره در این حوزه انقباض درآمدی به وجود خواهد آمد و لازم است برنامه‌ریزی‌های لازم برای گشایش درآمدی در 6 ماهه دوم‌سال حاصل شود.عضو کمیسیون برنامه و بودجه با تأکید بر اینکه ضروری است شهرداری به دنبال ایجاد درآمدهای پایدار جدید باشد، گفت: شهرداری باید گزارش‌هایی در خصوص برنامه‌ریزی‌هایی که در حوزه ایجاد درآمدهای پایدار جدید شده، به شورا ارایه کند. همچنین توجه ویژه به سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و جذب سرمایه‌های عمومی، از نکات دیگری است که باید مورد توجه قرار گیرد. در حال حاضر راه نجات شهرداری، استفاده از این سرمایه‌ها است که از ماه آینده لازم‌است شهرداری میزان جذب سرمایه‌گذاری‌های عمومی و خصوصی را اعلام کند.

۲۰۰ میلیون تومان هزینه اورهال یک اتوبوس شهری

محمد علیخانی، رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران گفت: شهرداری تهران برای بازسازی هر دستگاه اتوبوس شهری ۲۰۰ میلیون تومان هزینه می‌کند.به گزارش تسنیم، محمد علیخانی درباره نوسازی ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران اظهار کرد: دولت مجوز واردات بخشی از قطعات اتوبوس‌های شهری را صادر کرد و مقرر شد تولید اتوبوس با سایر قطعاتی که در کشور ساخته می‌شود، انجام شود ولی با آغاز مجدد تحریم‌ها بسیاری از واردات با مشکل مواجه شد.خودروسازها خواستار مجوز دولت برای واردات اتوبوس هستند ولی به دلیل ممنوعیت واردات این بخش نیز با مشکل مواجه شده است. در این بین شورای شهر تهران اعتباری برای بازسازی اتوبوس‌ها در نظر گرفته است و تا پایان سال 500 دستگاه اتوبوس اورهال (بازسازی - تعمیر اساسی) خواهند شد.رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه حدود 140 دستگاه اتوبوس بازسازی شده است، گفت: اورهال کردن هر اتوبوس 200 میلیون تومان هزینه دارد، بنابراین شهرداری تهران و شورای شهر، توان خود را برای این موضوع صرف کرده ولی دولت با توجه به تحریم‌ها و مشکلاتی که وجود دارد نتوانسته پیش‌بینی‌های خود را محقق کند.علیخانی افزود: روحانی موضوع نوسازی 19 هزار دستگاه اتوبوس را در کل کشور مطرح کرد ولی این امر نیز با مشکل روبه‌رو شد ولی می‌توانست برای خودروسازها تکالیفی در این حوزه تعیین کند.وضعیت اتوبوسرانی شهر تهران به مرز بحران رسیده است و دولت باید مجوز واردات اتوبوس مورد نیاز شهر تهران و حتی سایر شهرها را صادر کند. این مساله در حوزه اختیارات دولت است ولی حناچی شهردار تهران به‌طور حتم آن را پیگیری خواهد کرد.