۸۰ درصد مشکلات صنعت هوانوردی ضعف مدیریت است

۱۳۹۸/۰۶/۲۳ - ۰۰:۵۱:۴۶
کد خبر: ۱۵۲۸۲۳

رییس انجمن توسعه و ترویج ایمنی هوانوردی با بیان اینکه تحریم‌ها حداکثر ۲۰ درصد در عدم توسعه‌یافتگی صنعت هوانوردی نقش دارند، افزود: ۸۰ درصد مشکلاتی که در این صنعت می‌بینیم، به ضعف مدیریت برمی‌گردد. علیرضا خیری در گفت‌وگو با مهر گفت: از ۳۱۱ فروند هواپیمایی که در کشور داریم تنها ۱۲۴ فروند آن فعال است که به ضعف مدیریت هوانوردی برمی‌گردد.

او اظهارکرد: همچنین از میان شرکت‌های هواپیمایی، تنها ۱۵ ایرلاین فعال داریم و عمر ناوگان هوایی کشور به ۲۴ سال رسیده است.  به گفته خیری، بر اساس سند چشم‌انداز ۱۴۰۴، تعداد ناوگان هوانوردی باید به ۶۰۰ فروند برسد که با وجود آنکه تنها ۶ سال تا رسیدن به زمان ۱۴۰۴ باقی است، در بخش صنعت هوانوردی یک سوم مسیر طی شده است. رییس انجمن توسعه و ترویج ایمنی هوانوردی با تأکید بر اینکه می‌توان صنعت هوانوردی را با استفاده از همین متخصصان و نخبگان داخلی اصلاح کرد، گفت: اگر قرار باشد شرکت‌های هواپیمایی ایرانی براساس قانون تجارت اداره شوند، تقریباً همه آنها ورشکسته محسوب می‌شوند که نشان می‌دهد اقتصاد هوانوردی ایران ضعیف است. خیری ادامه داد: در دو سال اخیر با افزایش قیمت دلار و کاهش ارزش پول ملی، بخش قابل توجهی از متخصصان این صنعت و خلبانان ایرانی، به کشورهای همسایه و عربی مهاجرت کرده‌اند چرا که اگر در ایران میانگین پرداختی ماهانه هر خلبان ۱۰ میلیون تومان باشد، این شاخص در ترکیه یا برخی کشورهای عربی حوزه جنوب خلیج‌فارس، تا ۱۰ هزار دلار برآورد می‌شود. او با بیان اینکه آماری از میزان مهاجرت خلبانان و متخصصان صنعت هوانوردی ایرانی نداریم، بیان کرد: برای جلوگیری از این روند، باید به توسعه صنعت بپردازیم که مهم‌ترین آن، توسعه ناوگان است، در حال حاضر بر اساس قوانین اعلامی وزارت خزانه‌داری امریکا، هواپیماهای با عمر کمتر از ۱۵ سال، شامل تحریم می‌شوند و برای خرید هواپیماهای ۱۵ سال و بیشتر، محدودیت داریم؛ نه تحریم. خیری گفت: روش‌های مختلفی برای توسعه ناوگان هوایی وجود دارد، به عنوان مثال بسیاری از شرکت‌های خارجی، حاضر به فروش هواپیماهای دست‌دوم خود به شرکت‌های هواپیمایی ایرانی به روش اجاره به شرط تملیک هستند و تا زمان بازپرداخت اقساط آن، ایرلاین ایرانی می‌تواند با لوگوی شرکت فروشنده هواپیما، اقدام به برقراری پروازها کند.