مردم، قدرت و منافع (78)

۱۳۹۸/۰۶/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۲۹۵۲
مردم، قدرت و منافع (78)

نوشته:  جوزف استیگلیتز|

ترجمه:  منصور  بیطرف|

فصل 6

   چالش فناوری‌های نو

همچنانکه ماشین ها جایگزین نیروی کار می شوند ، بیکاری افزایش می یابد ، درست مثل یک داستان خیال پردازانه است که گفته می شود که سران کمپانی فورد و اتحادیه کارگران خودروسازی از طبقه یک کارخانه جدید به پایین نگاه می کردند و می دیدند که بسیاری از کارها توسط روبات ها انجام می شود.مدیر فورد با طعنه

می‌گوید ،" چطور می خواهید از این روبات ها حق عضویت اتحادیه تان را بگیرید؟ این روبات ها به اتحادیه تان ملحق نمی شوند." رییس اتحادیه پاسخ می دهد ،" شما چطور از آنها می خواهید که خودرویتان را بخرند؟"

نبود شغل سبب فقدان تقاضا می شود و اقتصاد ( در صورت عدم دخالت قوی دولت )می تواند به موقعیتی دچار شود که زمین گیر شدن ( درازمدت ) عرفی می نامند. نهایت طنز این است که اگر پیشرفت فناوری اتفاق بیفتد می تواند به جای آنکه به افزایش رونق که هدفش است منجر شود به رنج کشیدن اقتصاد منتهی می شود .برخی ها بحث می کنند که این دقیقا همان چیزی است که در ایالات متحده رخ داد که به رکود بزرگ منجر شد. نوآوری های سریع در کشاورزی در سال های پیش از رکود بزرگ به کاهش سریع قیمت ها در برخی از کالاهای کشاورزی منجر شد .در نتیجه درآمد خالص کشاورزی ( درآمد پس از کسر هزینه) بین سال های 1929 تا 1932 بیش از 70 درصد ، به قیمت های واقعی ، سقوط کرد. کاهش سریع در درآمد و پایین آمدن ثروت کشاورزان و همزمان با آن کاهش ارزش زمین و خانه های روستایی ، چندین پیامد بزرگ داشت : کشاورزان بیکار استطاعت آن را نداشتند که به شهرها بروند و همچنانکه درآمدهای‌شان سقوط می کرد آنها سخت تر کار و تولید بیشتر می کردند که اثر انحرافی بر پایین آوردن قیمت‌ها و حتی بیشتر از آن را داشت . علاوه بر این آنها با  درآمدهای کاهش یافته

نمی‌توانستند کالاهای تولید شده در شهرها مانند خودرو را بخرند .بنابراین رنج و درد کشاورزان به سرعت در شهرها احساس شد و در نتیجه پیامد آن بازگشت بازخورد بود: درآمدهای پایین تر در شهرها به معنای تقاضای پایین تر برای کالاهای کشاورزی ، قیمت های پایین تر و رنج بیشتر بر کشاورزی بود . اقتصاد در " تله تعادلی سطح پایین "

گیر افتاده بود که از دل آن فقط نتیجه ناشی از جنگ جهانی دوم بروز کرد که دخالت وسیع دولت – تلاش جنگی – در نهضت افراد از ناحیه روستایی به شهرها و تربیت آنها برای شغل های جدید شهری نتیجه داد : طوفان پس از جنگ جهانی دوم ، عصر رونق بود .

 

 

ارسال نظر