زبان برنامه‌نویسی بومی ایرانی نوشته شد

۱۳۹۸/۰۷/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۳۷۶۳
زبان برنامه‌نویسی بومی ایرانی نوشته شد

برای اولین‌بار در کشور، زبان برنامه‌نویسی ایرانی توسط یک شرکت دانش‌بنیان پس از ۱۰ سال تلاش نوشته شد. به گزارش مهر، بر اساس آمار موجود شغل‌های مانند مدیر تضمین کیفیت (QA)، مهندس سخت‌افزار، مهندس امنیت، متخصص علم داده و البته برنامه‌نویسی جزو پردرآمدترین مشاغل فعلی دنیا محسوب می‌شود و این روند در دهه پیش رو تشدید خواهد شد. تمام این حرفه‌ها در خدمت فناوری اطلاعات هستند و این مساله به وضوح سمت و سوی آینده فناوری در جهان را نشان می‌دهد. در حال حاضر از هر ۴ شرکت دانش‌بنیان فعال، یکی در حوزه فناوری اطلاعات مشغول به کار است. به دلیل رشد شرکت‌های برخط ارایه‌دهنده محصول و خدمات، ارزش زنجیره مالی در این حوزه از ۶۰ هزار میلیارد تومان فراتر رفته است. رشد این بازار پرحجم نیاز به خدمات پایه‌ای را افزایش داده است. استفاده بی‌محابا از محصولات و خدمات دیگر کشورها و عدم محافظت از داده‌های عظیم کاربران ایرانی می‌تواند عواقبی در پی داشته باشد. برنامه‌نویسی از جمله ستون‌های اصلی خیمه فناوری اطلاعات است که به خاطر اهمیت ویژه آن، در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته، جزو دروس اصلی دبستان برای کتب درسی کودکان محسوب می‌شود. زبان برنامه‌نویسی در ایران عموماً بر اساس منابع غیرمجاز کپی‌شده آموزش داده می‌شود. سال‌هاست که متخصصین در این حوزه بر لزوم تدوین یک زبان برنامه‌نویسی ایرانی تاکید دارند و اکثر کشورها در جهان تنها مصرف‌کننده تولیدات چند کشور محدود غربی هستند و بیش از این تنها کشورهای نظیر چین و هند نسبت به تدوین زبان برنامه‌نویسی بومی اقدام کرده‌اند و اکنون ایران نیز به این جرگه پیوسته است.

حمیدرضا اعتدال‌مهر- مدیرعامل یک شرکت توسعه فضای کسب‌وکار در وب، گفت: «پس از شناسایی عواقب متفاوت و خطرناک استفاده از نسخه غیررسمی نرم‌افزارهای توسعه وب تصمیم به توسعه مدل بومی گرفتیم، با توجه به پیچیدگی‌های فنی و نبود متخصص در سطح این پروژه توسعه، حدود ۱۰ سال به طول انجامید و خوشبختانه موفق شدیم، برای اولین‌بار در کشور، زبان برنامه‌نویسی ایرانی را توسعه دهیم. در حال حاضر در تمام مراکز آموزش عالی و وزارت آموزش و پرورش زبان‌های شرکت‌های عموماً امریکایی مانندP.H.P و ESP.NET تدریس می‌شود. برای یادگیری زبان برنامه‌نویسی ایرانی تدوین شده که به یک‌دهمزمان مورد نیاز برای یادگیری نسبت به زبان‌های خارجی نیاز است. در ۵ سال گذشته این برنامه بررسی و اشکال‌زدایی شده و هم‌اکنون نسخه جدید این برنامه برای بیش از ۱۱۰۰ وب‌سایت ارایه خدمت می‌کند.»

اعتدال‌مهر ضمن تاکید بر توسعه موزاییکی اکوسیستم فناوری اطلاعات در داخل کشور بیان کرد: «از این برنامه می‌توان برای طراحی هرگونه نرم‌افزار، وب اپلیکیشن و پورتال تحت وب استفاده کرد. این محصول به هیچ عنوان حاصل مهندسی معکوس نیست و طراحی آن کاملاً ایرانی است. موفقیت وب‌سایت‌های طراحی‌شده با این زبان در تست‌های مختلف قابل ملاحظه در موتورهای جست‌وجوگر (سئو) حکایت از استانداردهای بالای این محصول دارد. آموزش این زبان کاملاً رایگان است و آموزش در سطح ابتدایی آن تنها نیاز به دانستن html , css برای علاقه‌مندان دارد. قیمت این محصول با امکاناتی بسیار کامل‌تر مشابه محصولات (کدباز) یا (غیررسمی) است.

همچنین مهدی محمدی -دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی- روز گذشته در مراسم انعقاد تفاهمنامه سه‌جانبه بین دو ستاد معاونت علمی و این شرکت دانش‌بنیان، با بیان اینکه ایده‌های حوزه دیجیتال ضعیف هستند، گفت: «معاونت علمی از ایده‌های قوی برنامه این حوزه حمایت می‌کند. همواره باید در راستای توسعه زیست‌بوم نوآوری، قوانین مساعدی وجود داشته باشد که فضای مناسبی برای فعالیت محققان و سرمایه‌گذاران فراهم شود.» وی با تأکید بر کمک به بازیگران اکوسیستم نوآوری، افزود: «خصوصیت اکوسیستم نوآوری، رفتاری نظام‌مند است یعنی تمام زنجیره این اکوسیستم به شکل منظم با یکدیگر فعالیت می‌کنند که در نهایت یک ایده به مرحله تجاری‌سازی برسد.» محمدی با اشاره به مشکلات این حوزه ادامه داد: «در حال حاضر ورودی‌ها یا همان ایده‌ها ضعیف هستند زیرا شتاب‌دهنده‌ها وجود دارند اما طرح خوب برای اجرا وجود ندارد. همچنین صندوق‌های خطرپذیر وجود دارند ولی شرکت‌های قابل‌قبولی برای سرمایه‌گذاری وجود ندارند. ایده‌ها همواره ضعیف هستند، در چنین شرایطی باید ورودی اکوسیستم نوآوری را مورد بررسی قرار دهیم؛ ورودی این اکوسیستم، همان نیروهای انسانی هستند که ابتدای زنجیره زیست‌بوم نوآوری را تشکیل می‌دهند. باید نیروهای انسانی تقویت شوند و این افراد باید برای ورود به بازار کار، مهارت‌های تخصصی داشته باشند. تا ۱۰ سال آینده بسیاری از مهارت‌هایی که در حال حاضر لاکچری محسوب می‌شوند، جزو مهارت‌های پایه‌ خواهند بود. بطور مثال، یادگیری زبان انگلیسی و کامپیوتر که ۱۰ سال گذشته آنچنان موضوعیت نداشت، اکنون موضوعی طبیعی است که افراد باید این مسائل را بدانند. مهارت برنامه‌نویسی جزو مهارت‌هایی است که در ۱۰ سال آینده مورد تاکید قرار می‌گیرد، از این‌رو معاونت علمی از ایده‌های قوی، به واسطه بسیاری از شرکت‌ها و سازوکارها حمایت می‌کنند.» وی با بیان اینکه به تازگی معاونت علمی در این ستاد برنامه‌ای برای برگزاری بوت‌کمپ‌های تخصصی اجرایی کرده است، افزود: «یکی از این برنامه‌ها در حوزه اینترنت اشیاء بوده است که در آن متخصصان آموزش داده می‌شوند. این بوت‌کمپ‌ها سه هفته تا چهار ماه به طول می‌انجامد و در این دوره‌ها افراد مهارت‌های تخصصی پیدا می‌کنند تا بتوانند استارت‌آپی راه‌اندازی کرده و در راستای اجرای آن اقدام می‌کنند.

 

ارسال نظر